Egy szakértő elárulja, hogyan ajánlott nekivágni a túrázásnak – És hová érdemes menni

A mondás úgy tartja: túrázz többet, aggódj kevesebbet! Az idén júniusban is megrendezett Helly Hansen Open Mountain Month (amit harmadik éve az első nyári hónap mellett januárban is megtartanak) kezdeményezés célja, hogy minél közelebb kerüljünk a természethez, felfedezzük a körülöttünk megbújó hegyeket, túraútvonalakat, megtapasztaljuk a természet nyújtotta izgalmakat, kihívásokat és csodákat. Annak érdekében, hogy nyári kalandjainkat a színtiszta öröm, a tanulás és a fejlődés hassa át és a lehető legfelkészültebben vágjunk neki az ösvényeknek, kövessük Vastag Barbara, a Magyar Természetjáró Szövetség szakemberének tippjeit.

A száztíz éves MTSZ a 17 ezer kilométernyi magyarországi turistaútvonalak gondozásával (is) foglalkozik, valamint több turistaegyesületet és tagszervezetet foglal magába. Ez a bizonyos kilométerszám egyébként nem kevés, sőt: szerencsések vagyunk, mert európai szinten négyzetméterarányosan kifejezetten jónak mondható.

A túrázás mindenkit összeköt, kapcsolódási pontot jelent, hiszen jó eséllyel mindannyiunknak vannak élményei és emlékei, a hazai Kéktúra pedig egyre nagyobb fókuszt kap, sokan kapják fel rá a fejüket. Nemrég minket is elcsábított egy kellemes, nagyjából nyolc kilométeres túra a zöldellő Hűvösvölgybe, amit – odafentről intézett természeti akadályokkal, értsd: ömlő eső – nagyjából három óra alatt teljesítettünk.

Pici emelkedőkkel, látványos megállókkal (siklóernyős starthely, olimpikonok által használt terepfutó etap, Árpád-kilátó, Fenyőgyöngye) megrajzolt útvonalon haladtunk és nagyon élveztük az égi áldás megérkezésééig a szépen karbantartott utakat, a csendet, és nem utolsó sorban a harapni valóan tiszta levegőt.

A szabadban töltött idő az egyik legjobb nyári időtöltés, ilyenkor kelnek életre a hegyek, felfedezhetjük a végtelennek tűnő, zöldellő ösvényeket, de ha igazán kalandvágyónak érezzük magunkat, néha akár le is térhetünk a kijelölt útról. A lényeg, hogy biztonságban érezzük magunkat, amihez a kellő tájékozottság, a megfelelő felszerelés és a felkészültség is elengedhetetlen. Vastag Barbara a tanácsai mellé egy-egy hozzá illeszkedő túraútvonalat is javasolt, hogy minél könnyebb legyen a választás.

Tervezzük meg a túránkat, lehetőleg a fizikai erőnlétünknek megfelelően!

Mielőtt túrázni indulnánk fontos, hogy fizikai kondíciónknak megfelelően válaszunk útvonalat. Mérjük fel előzetesen az útvonal hosszát, illetve az abban rejlő emelkedők mértékét. Elsőre inkább rövidebb távokon induljunk, majd szépen lassan növeljük azokat, ahogy edzésbe jövünk.

A meleg nyári hónapokban a hőség is erőteljesen kihathat fizikai teljesítményünkre, ezért ilyenkor jó ötlet olyan túraútvonalat választani, amely a fák árnyékában tart, és nem vagyunk közvetlen napfénynek kitéve, esetleg tóparti, folyó menti ösvényen tesszük meg a kilométereket.

Ilyen például a látványos és változatos terepen keresztül vezető körtúra karnyújtásnyira a fővárostól, a Pilis központjában, a Hosszú-hegy vidéke. Csobánka és Pilisszentkereszt között hangulatos patak menti rétek és lankás tölgyesek határozzák meg a tájképet. Ez akár kezdő túrázóknak is remek választás!

Válasszunk ideális túralábbelit, amely mindig zárt, az adott terephez megfelelő talpú!

A lábbeli az egyik legmeghatározóbb felszerelése a túrának: vagy megkönnyíti, vagy elrontja. Egy jó cipőben könnyedén meghódíthatjuk a cseszneki szurdokokat, a szelíd-lankás bakonyi tájra nézve nem is gondolnánk, milyen vad szurdokvölgyeket rejtenek a szerény magasságok. Csesznek környékén két emlékezetes sziklafolyosó és egy visszafogottabb árok kínálja a szurdoktúrázás élményét. Látogassuk meg a sziklalépcsős Ördög-árkot, a Kő-árok sötét völgyszorosát és a Kőmosó festői kőpoklát!

Élvezzük a természetet és töltődjünk fel!

A szabadban eltöltött idő bizonyítottan segít csökkenteni a stresszt, felszabadultabbnak érezhetjük magunkat, de javítja állóképességünket is. Élvezzük szeretteinkkel, barátainkkal, de akár egyedül is a Vértes vadregényes szakadékát, a ritkának számító panorámát. Izgalmas látnivalókat fűz fel ennek a változatos túrának a nyomvonala.

+1 Maradjunk a jelzett túraútvonalon!

Ha jártunk már erdőben, biztosan találkoztunk már különböző formájú és színű festett alakzatokkal, amelyek többnyire a fákra festve jelölik az utat. Hasznos, ha ismerjük ezeket a turistajelzéseket, hiszen ennek a rendszernek a célja, hogy a kijelölt útvonalak országszerte egységesen, mindenki számára könnyen használhatók legyenek, legyen szó rendszeres vagy alkalmi kirándulókról.

Ha jobban el szeretnénk merülni a jelzésekben, látogassunk el a Kéktúra oldalára, ahol pontos leírások találhatóak hozzájuk.

hűvösvölgy | helly hansen | tippek | Kéktúra | túra

Ez most a legjobb terepbringa, amivel életreszóló kalandokat élhetsz át

Ha mindig is úszni akartál tevékkel, itt megteheted

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”