Az építészet és a divat találkozik a COS új kampányában

A kollekcióban tizenhárom Bauhaus-ihlette darabot találunk.

Idén ünnepelte az építészet iránt érdeklődő nagyközönség a Bauhaus születésének századik évfordulóját, amely előtt a világ minden táján kiállításokkal, épületsétákkal és a mozgalmat megidéző eseményekkel tisztelegtek.

A minimalizmus jegyében létrejött divatmárka, a COS – ami néhány éve a magyar fashioniszta közönséget is meghódította – szintén csatlakozott a Bauhaus-lázhoz, és egy különleges, tizenhárom darabból álló kapszulakollekciót dobott a piacra, képviselve ezzel a divatvilág rajongását a Bauhaus és a dizájn kapcsolata iránt.

Az Archive Editions inspired by Bauhaus néven futó kollekció ráadásul teljesen retro szellemiségben készült, a cég ugyanis korábbi években már boltba került darabokat gondolt újra – erre utal az Archive Editions elnevezés.

Hogyan kapcsolódhat egy száz éve Németországban létrehozott iskola történetéhez a divat? Az 1919-ben alapított, összművészeti mozgalom nemcsak kezdettől fogva támogatta az újítást és az univerzalitást, de tagjai az első perctől arra törekedtek, hogy a létező összes művészeti ágat áthathassa a szellemiség. Így jutott el a Bauhaus a színházi életbe, a képzőművészetbe és az építészet világába, sőt még a nemzetközi irodalomba is.

A divat és a Bauhaus a színházban kerültek egymással kapcsolatba, ugyanis a mozgalom fénykorában számos divattervező úgy alkotta meg az aktuálisan futó előadások jelmezeit és kiegészítőit, hogy a dizájn kövesse a mozgalom által meghatározott stílusbeli jellemzőket.

A Bauhaus nemcsak a huszadik század első felében hatott inspiratívan az akkori művészgenerációra, de később is nagy hatást gyakorolt a kreatív szakmák embereire. Még ma is, egy évszázaddal a megalakulása után, gyakran nyúlnak felé a divat- és formatervezők.

A tizenkét éve létrejött COS már a kezdetektől kiindulópontként tekint erre a máig nagy sikernek örvendő eszmére. A Bauhaus alapja a letisztultság és az egyszerűség. Ez a stílusirányzat teljesen sallangmentes kívánt maradni, tartózkodott a felesleges díszítésektől, és minden olyan részletet feleslegesnek talált, aminek nem volt funkciója egy adott darabon. A COS üzleteibe belépve szintén ez a néhány jellemző juthat az eszünkbe. A kollekciók általában kevés színnel dolgoznak, a ruhák leginkább szürkében, a feketében, fehérben és mély tónusú, sötétebb árnyalatokban – zöld, kék, rozsdabarna – pompáznak. Aki az erőteljes színeket, a strasszokat és feltűnő kiegészítőket kedveli, biztosan nem talál kedvére valót, mivel a zoknitól a kabátig semmi nem kap extra alkotóelemet.

Néhány csillámos vagy fényes anyag, esetleg egy kis bőr is megjelenik néha, de a tervezők ezeket sem viszik túlzásba.

Ahogyan Karin Gustafsson, a márka kreatívigazgatója mondta: "A Bauhaus mesterien egyesíti a kézimunka alapú divatot valamint a képzőművészetet, és nagyon közel áll hozzánk a gondolat, hogy a művészeteket valahogyan mindig össze kell és lehet hozni. A COS már a kezdetektől olyan inspirációkat keres, amelyeknél a művészet aktívan jelen van, és hiszünk abban, hogy a trendek és az innovációk is innen indulnak ki."

Az elmúlt tizenkét év kollekcióiból és a Bauhaus-mesterek munkáiból inspirálódó legújabb ruhaösszeállítás hat női és hat férfidarabot foglal magába, illetve egy kiegészítőt. Miután ezek mindegyike szerepelt már a boltok kínálataiban, mindössze arra volt szükség, hogy a meglévő öltözékek egy kicsit modernebb, frissebb külsőt kapjanak az újító szellemiség jegyében.

"Amikor kutatunk és tervezünk egy-egy kollekció megalkotásakor, nagyon széles körben keressük az inspirációkat. Itt is arra törekedtünk, hogy a Bauhaus mint kiindulópont mellett a modern világ trendje és a funkcionalitás megjelenjen, konkrétan olyan darabokat akartunk készíteni, amelyek minden időben megállják a helyüket, miközben a régmúlt egyik stílusirányzatának alapjait is megőrizzük" – mondja a kreatívigazgató.

Ezek a ruhák egytől egyig hűek maradnak a COS és a Bauhaus által követett alapelveknek: egyszerűen nagyszerűek, és a hangsúly a funkción, nem pedig a külcsínyen van. Mindössze három szín jelenik meg a kollekcióban: a szürke, a fekete és a fehér, a szabásvonalak letisztultak, és erősen reflektálnak a geometrikus formákra, amelyek a mozgalom fénykorában is állandó fókuszt kaptak.

Megjelenik a hajtogatás és az anyagok redőztetése, illetve rejtett szélekkel, gombokkal is találkozhatunk.

"Szerettük volna megőrizni a mozgalom korában létrejött épületek jellemző színeit, a monokromitást, és olyan kör, illetve téglalap alakú formákat építettünk be a szabásmintákba, amelyek a Bauhaus meghatározói" – meséli Gustafsson.

Bár vannak bővebb fazonok is, törekedtek arra, hogy a ruhák formái és az anyagok kövessék a test körvonalait, és kiemeljék azokat. A férfikollekcióban ilyenek az ingek és a zakók, míg a női kollekcióban ott van például egy szürke, egyberészes ruha, ami Gustafsson kreatívigazgató szerint is tökéletesen példázza ezt a tervet.

"Az oszlopszerű, aszimmetrikus csőruha, amit a női darabok között találunk, egy állítható hevedert kapott, amelynek segítségével az elegáns sziluett mellett megjelenik a funkcionalitás is. Ezt a darabot egyébként egy klasszikus Bauhaus-technikákat felvonultató rajz segítségével alakítottuk át."

Ez is érdekelhet:
Így lett halhatatlan a Bauhaus, két híres magyarral a háttérben

Letisztult formák, természetes anyagok, és sok-sok üveg. Szegényebbek lennénk a Bauhaus nélkül, elmeséljük, hogyan kezdődött.

(Fotók: Dezeen)

kollekció | ruhadarab | női | férfi | divat | COS

FOLYTASD EZZEL

Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva

Sulciová Silvia interjú

Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom