Az építészet és a divat találkozik a COS új kampányában

A kollekcióban tizenhárom Bauhaus-ihlette darabot találunk.

Idén ünnepelte az építészet iránt érdeklődő nagyközönség a Bauhaus születésének századik évfordulóját, amely előtt a világ minden táján kiállításokkal, épületsétákkal és a mozgalmat megidéző eseményekkel tisztelegtek.

A minimalizmus jegyében létrejött divatmárka, a COS – ami néhány éve a magyar fashioniszta közönséget is meghódította – szintén csatlakozott a Bauhaus-lázhoz, és egy különleges, tizenhárom darabból álló kapszulakollekciót dobott a piacra, képviselve ezzel a divatvilág rajongását a Bauhaus és a dizájn kapcsolata iránt.

Az Archive Editions inspired by Bauhaus néven futó kollekció ráadásul teljesen retro szellemiségben készült, a cég ugyanis korábbi években már boltba került darabokat gondolt újra – erre utal az Archive Editions elnevezés.

Hogyan kapcsolódhat egy száz éve Németországban létrehozott iskola történetéhez a divat? Az 1919-ben alapított, összművészeti mozgalom nemcsak kezdettől fogva támogatta az újítást és az univerzalitást, de tagjai az első perctől arra törekedtek, hogy a létező összes művészeti ágat áthathassa a szellemiség. Így jutott el a Bauhaus a színházi életbe, a képzőművészetbe és az építészet világába, sőt még a nemzetközi irodalomba is.

A divat és a Bauhaus a színházban kerültek egymással kapcsolatba, ugyanis a mozgalom fénykorában számos divattervező úgy alkotta meg az aktuálisan futó előadások jelmezeit és kiegészítőit, hogy a dizájn kövesse a mozgalom által meghatározott stílusbeli jellemzőket.

A Bauhaus nemcsak a huszadik század első felében hatott inspiratívan az akkori művészgenerációra, de később is nagy hatást gyakorolt a kreatív szakmák embereire. Még ma is, egy évszázaddal a megalakulása után, gyakran nyúlnak felé a divat- és formatervezők.

A tizenkét éve létrejött COS már a kezdetektől kiindulópontként tekint erre a máig nagy sikernek örvendő eszmére. A Bauhaus alapja a letisztultság és az egyszerűség. Ez a stílusirányzat teljesen sallangmentes kívánt maradni, tartózkodott a felesleges díszítésektől, és minden olyan részletet feleslegesnek talált, aminek nem volt funkciója egy adott darabon. A COS üzleteibe belépve szintén ez a néhány jellemző juthat az eszünkbe. A kollekciók általában kevés színnel dolgoznak, a ruhák leginkább szürkében, a feketében, fehérben és mély tónusú, sötétebb árnyalatokban – zöld, kék, rozsdabarna – pompáznak. Aki az erőteljes színeket, a strasszokat és feltűnő kiegészítőket kedveli, biztosan nem talál kedvére valót, mivel a zoknitól a kabátig semmi nem kap extra alkotóelemet.

Néhány csillámos vagy fényes anyag, esetleg egy kis bőr is megjelenik néha, de a tervezők ezeket sem viszik túlzásba.

Ahogyan Karin Gustafsson, a márka kreatívigazgatója mondta: "A Bauhaus mesterien egyesíti a kézimunka alapú divatot valamint a képzőművészetet, és nagyon közel áll hozzánk a gondolat, hogy a művészeteket valahogyan mindig össze kell és lehet hozni. A COS már a kezdetektől olyan inspirációkat keres, amelyeknél a művészet aktívan jelen van, és hiszünk abban, hogy a trendek és az innovációk is innen indulnak ki."

Az elmúlt tizenkét év kollekcióiból és a Bauhaus-mesterek munkáiból inspirálódó legújabb ruhaösszeállítás hat női és hat férfidarabot foglal magába, illetve egy kiegészítőt. Miután ezek mindegyike szerepelt már a boltok kínálataiban, mindössze arra volt szükség, hogy a meglévő öltözékek egy kicsit modernebb, frissebb külsőt kapjanak az újító szellemiség jegyében.

"Amikor kutatunk és tervezünk egy-egy kollekció megalkotásakor, nagyon széles körben keressük az inspirációkat. Itt is arra törekedtünk, hogy a Bauhaus mint kiindulópont mellett a modern világ trendje és a funkcionalitás megjelenjen, konkrétan olyan darabokat akartunk készíteni, amelyek minden időben megállják a helyüket, miközben a régmúlt egyik stílusirányzatának alapjait is megőrizzük" – mondja a kreatívigazgató.

Ezek a ruhák egytől egyig hűek maradnak a COS és a Bauhaus által követett alapelveknek: egyszerűen nagyszerűek, és a hangsúly a funkción, nem pedig a külcsínyen van. Mindössze három szín jelenik meg a kollekcióban: a szürke, a fekete és a fehér, a szabásvonalak letisztultak, és erősen reflektálnak a geometrikus formákra, amelyek a mozgalom fénykorában is állandó fókuszt kaptak.

Megjelenik a hajtogatás és az anyagok redőztetése, illetve rejtett szélekkel, gombokkal is találkozhatunk.

"Szerettük volna megőrizni a mozgalom korában létrejött épületek jellemző színeit, a monokromitást, és olyan kör, illetve téglalap alakú formákat építettünk be a szabásmintákba, amelyek a Bauhaus meghatározói" – meséli Gustafsson.

Bár vannak bővebb fazonok is, törekedtek arra, hogy a ruhák formái és az anyagok kövessék a test körvonalait, és kiemeljék azokat. A férfikollekcióban ilyenek az ingek és a zakók, míg a női kollekcióban ott van például egy szürke, egyberészes ruha, ami Gustafsson kreatívigazgató szerint is tökéletesen példázza ezt a tervet.

"Az oszlopszerű, aszimmetrikus csőruha, amit a női darabok között találunk, egy állítható hevedert kapott, amelynek segítségével az elegáns sziluett mellett megjelenik a funkcionalitás is. Ezt a darabot egyébként egy klasszikus Bauhaus-technikákat felvonultató rajz segítségével alakítottuk át."

Ez is érdekelhet:

Így lett halhatatlan a Bauhaus, két híres magyarral a háttérben

Letisztult formák, természetes anyagok, és sok-sok üveg. Szegényebbek lennénk a Bauhaus nélkül, elmeséljük, hogyan kezdődött.

(Fotók: Dezeen)

bauhaus | COS | kollekció | képzőművészet | férfi

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom