Close
Az építészet és a divat találkozik a COS új kampányában

Az építészet és a divat találkozik a COS új kampányában

A kollekcióban tizenhárom Bauhaus-ihlette darabot találunk.

Idén ünnepelte az építészet iránt érdeklődő nagyközönség a Bauhaus születésének századik évfordulóját, amely előtt a világ minden táján kiállításokkal, épületsétákkal és a mozgalmat megidéző eseményekkel tisztelegtek.

A minimalizmus jegyében létrejött divatmárka, a COS – ami néhány éve a magyar fashioniszta közönséget is meghódította – szintén csatlakozott a Bauhaus-lázhoz, és egy különleges, tizenhárom darabból álló kapszulakollekciót dobott a piacra, képviselve ezzel a divatvilág rajongását a Bauhaus és a dizájn kapcsolata iránt.

Az Archive Editions inspired by Bauhaus néven futó kollekció ráadásul teljesen retro szellemiségben készült, a cég ugyanis korábbi években már boltba került darabokat gondolt újra – erre utal az Archive Editions elnevezés.

Hogyan kapcsolódhat egy száz éve Németországban létrehozott iskola történetéhez a divat? Az 1919-ben alapított, összművészeti mozgalom nemcsak kezdettől fogva támogatta az újítást és az univerzalitást, de tagjai az első perctől arra törekedtek, hogy a létező összes művészeti ágat áthathassa a szellemiség. Így jutott el a Bauhaus a színházi életbe, a képzőművészetbe és az építészet világába, sőt még a nemzetközi irodalomba is.

A divat és a Bauhaus a színházban kerültek egymással kapcsolatba, ugyanis a mozgalom fénykorában számos divattervező úgy alkotta meg az aktuálisan futó előadások jelmezeit és kiegészítőit, hogy a dizájn kövesse a mozgalom által meghatározott stílusbeli jellemzőket.

A Bauhaus nemcsak a huszadik század első felében hatott inspiratívan az akkori művészgenerációra, de később is nagy hatást gyakorolt a kreatív szakmák embereire. Még ma is, egy évszázaddal a megalakulása után, gyakran nyúlnak felé a divat- és formatervezők.

A tizenkét éve létrejött COS már a kezdetektől kiindulópontként tekint erre a máig nagy sikernek örvendő eszmére. A Bauhaus alapja a letisztultság és az egyszerűség. Ez a stílusirányzat teljesen sallangmentes kívánt maradni, tartózkodott a felesleges díszítésektől, és minden olyan részletet feleslegesnek talált, aminek nem volt funkciója egy adott darabon. A COS üzleteibe belépve szintén ez a néhány jellemző juthat az eszünkbe. A kollekciók általában kevés színnel dolgoznak, a ruhák leginkább szürkében, a feketében, fehérben és mély tónusú, sötétebb árnyalatokban – zöld, kék, rozsdabarna – pompáznak. Aki az erőteljes színeket, a strasszokat és feltűnő kiegészítőket kedveli, biztosan nem talál kedvére valót, mivel a zoknitól a kabátig semmi nem kap extra alkotóelemet.

Néhány csillámos vagy fényes anyag, esetleg egy kis bőr is megjelenik néha, de a tervezők ezeket sem viszik túlzásba.

Ahogyan Karin Gustafsson, a márka kreatívigazgatója mondta: “A Bauhaus mesterien egyesíti a kézimunka alapú divatot valamint a képzőművészetet, és nagyon közel áll hozzánk a gondolat, hogy a művészeteket valahogyan mindig össze kell és lehet hozni. A COS már a kezdetektől olyan inspirációkat keres, amelyeknél a művészet aktívan jelen van, és hiszünk abban, hogy a trendek és az innovációk is innen indulnak ki.”

Az elmúlt tizenkét év kollekcióiból és a Bauhaus-mesterek munkáiból inspirálódó legújabb ruhaösszeállítás hat női és hat férfidarabot foglal magába, illetve egy kiegészítőt. Miután ezek mindegyike szerepelt már a boltok kínálataiban, mindössze arra volt szükség, hogy a meglévő öltözékek egy kicsit modernebb, frissebb külsőt kapjanak az újító szellemiség jegyében.

“Amikor kutatunk és tervezünk egy-egy kollekció megalkotásakor, nagyon széles körben keressük az inspirációkat. Itt is arra törekedtünk, hogy a Bauhaus mint kiindulópont mellett a modern világ trendje és a funkcionalitás megjelenjen, konkrétan olyan darabokat akartunk készíteni, amelyek minden időben megállják a helyüket, miközben a régmúlt egyik stílusirányzatának alapjait is megőrizzük” – mondja a kreatívigazgató.

Ezek a ruhák egytől egyig hűek maradnak a COS és a Bauhaus által követett alapelveknek: egyszerűen nagyszerűek, és a hangsúly a funkción, nem pedig a külcsínyen van. Mindössze három szín jelenik meg a kollekcióban: a szürke, a fekete és a fehér, a szabásvonalak letisztultak, és erősen reflektálnak a geometrikus formákra, amelyek a mozgalom fénykorában is állandó fókuszt kaptak.

Megjelenik a hajtogatás és az anyagok redőztetése, illetve rejtett szélekkel, gombokkal is találkozhatunk.

“Szerettük volna megőrizni a mozgalom korában létrejött épületek jellemző színeit, a monokromitást, és olyan kör, illetve téglalap alakú formákat építettünk be a szabásmintákba, amelyek a Bauhaus meghatározói” – meséli Gustafsson.

Bár vannak bővebb fazonok is, törekedtek arra, hogy a ruhák formái és az anyagok kövessék a test körvonalait, és kiemeljék azokat. A férfikollekcióban ilyenek az ingek és a zakók, míg a női kollekcióban ott van például egy szürke, egyberészes ruha, ami Gustafsson kreatívigazgató szerint is tökéletesen példázza ezt a tervet.

“Az oszlopszerű, aszimmetrikus csőruha, amit a női darabok között találunk, egy állítható hevedert kapott, amelynek segítségével az elegáns sziluett mellett megjelenik a funkcionalitás is. Ezt a darabot egyébként egy klasszikus Bauhaus-technikákat felvonultató rajz segítségével alakítottuk át.”

A kaland folytatódik

Megjelent a Roadster magazin második nyomtatott kiadása, amelyben ismét olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szebb lett, mint az első szám, reméljük, neked is tetszeni fog.

Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Dezeen)

Close