Close
Az izzítógyertya lehet a ludas? Hogy tudom ezt ellenőrizni?

Az izzítógyertya lehet a ludas? Hogy tudom ezt ellenőrizni?

Az izzítógyertya a dízelmotorok lelke! Legalábbis a téli hidegben biztos, mert akkor nélküle nem hogy messzire nem jutnánk, de el sem tudnánk indulni. Minden dízellel működő motorban megtalálhatod ezt a kis alkatrészt, amely az izzítórendszer része.

Ebben a bejegyzésben megnézzük a működését és azt, hogyan tudod ellenőrizni, hogy ez az apró alkatrész lesz-e a ludas.

Mi is az az izzítógyertya?

A dízelmotorok működése eltér a benzinüzemű motorokétól. Előbbinél a motor beszívja a levegőt, melyet összesűrítve olyan magas hőmérséklet keletkezik, ami elég a gázolaj meggyújtásához. Itt nincs szükség szikravetéshez, elég a magas hőmérséklet.

Azonban télen, amikor a kinti hőmérséklet alacsony, előfordulhat, hogy a beszívott levegő nem tud eléggé felmelegedni. Ez azzal jár, hogy nem gyullad meg a gázolaj, vagy csak sokadik indítási kísérletre, nagy kopogások közepette.

Ekkor jön képbe a levegő előmelegítésére szolgáló izzítórendszer. Ennek fő része az izzítógyertya, mely 3-5 mp alatt hevíti megfelelő hőmérsékletűre a levegőt.

Az izzítógyertya működése

Ha te is dízelautó-tulajdonos vagy, akkor tudod, hogy először izzítani kell. Ekkor a gyújtáskapcsolót gyújtási állásba állítod, a műszerfalon pedig megjelenik egy spirál, mely jelzi, hogy elkezdődött a hevítés. Ha kialszik a visszajelző lámpa, akkor indíthatod a motort.

A modern autókban fejlettebb rendszer működteti mindezt, mely figyeli a beáramló levegő hőmérsékletét is. Így előfordulhat, hogy nyáron csak épp felvillan a spirál, majd kialszik, azaz megfelelő a hőmérséklet, indíthatjuk a motort.

A gyertya kivételét és tesztelését bízd szakemberre!

Bár sokan úgy gondolják, hogy nem egy nagy ördöngősség a gyertya kivétele, ellenőrzése, esetleg cseréje, azért legyünk óvatosak! Gyakorlatlan kezek egy óvatlan mozdulattal bele is törhetik az izzítógyertyát a hengerfejbe, aztán lehet hívni az autómentőt.

Ha mégis úgy gondolod, hogy ellenőriznéd, hogy izzítógyertya hiba áll-e fenn, akkor vedd ki, majd egy 11-12 V-os akkumulátorral tudod is csekkolni. Az izzítógyertya házát tedd a negatív saruhoz, a végét pedig kösd a pozitív saruhoz. Ha az izzítónak csak a közepe vagy a teteje piroslik, akkor hibás. De ha a hegyétől felfelé piroslik az egész, akkor megfelelően működik.

 

Hőálló kesztyűt vagy fogót mindenképp használj, mert könnyen megégetheted magad a keletkező akár 800-90 fokkal. Illetve újabb típusokkal nem is érdemes így kísérletezni, mert lehet, hogy többet ártasz, mint gondolnád. Ha pedig új izzítógyertyára van szükséged, keresd az Evo Autó KFT-nél.

 

Mit látunk, ha kivettük?

 

A kiszerelt izzítógyertyából már sok minden kiderülhet egy szakember számára. Lehet, hogy a rúdja üreges vagy meggyűrődött, de akár meg is olvadhatott, vagy le is törhetett. Vagy lehet akár az is, hogy a menetes rögzítés és a hatlapú rész sérült. De az izzórészen is láthatunk még különböző károsodásokat. Ez mind-mind más hibára utal.

(Szponzorált tartalom)

FOLYTASD EZZEL
Úristen, ezeket a tengerparti esküvőket látnod kell!
Kötelező biztosítás útmutató kezdőknek
Rendeld meg a Roadster magazin 6. számát!
Őszi-téli lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 224 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom