Close
Az izzítógyertya lehet a ludas? Hogy tudom ezt ellenőrizni?

Az izzítógyertya lehet a ludas? Hogy tudom ezt ellenőrizni?

Az izzítógyertya a dízelmotorok lelke! Legalábbis a téli hidegben biztos, mert akkor nélküle nem hogy messzire nem jutnánk, de el sem tudnánk indulni. Minden dízellel működő motorban megtalálhatod ezt a kis alkatrészt, amely az izzítórendszer része.

Ebben a bejegyzésben megnézzük a működését és azt, hogyan tudod ellenőrizni, hogy ez az apró alkatrész lesz-e a ludas.

Mi is az az izzítógyertya?

A dízelmotorok működése eltér a benzinüzemű motorokétól. Előbbinél a motor beszívja a levegőt, melyet összesűrítve olyan magas hőmérséklet keletkezik, ami elég a gázolaj meggyújtásához. Itt nincs szükség szikravetéshez, elég a magas hőmérséklet.

Azonban télen, amikor a kinti hőmérséklet alacsony, előfordulhat, hogy a beszívott levegő nem tud eléggé felmelegedni. Ez azzal jár, hogy nem gyullad meg a gázolaj, vagy csak sokadik indítási kísérletre, nagy kopogások közepette.

Ekkor jön képbe a levegő előmelegítésére szolgáló izzítórendszer. Ennek fő része az izzítógyertya, mely 3-5 mp alatt hevíti megfelelő hőmérsékletűre a levegőt.

Az izzítógyertya működése

Ha te is dízelautó-tulajdonos vagy, akkor tudod, hogy először izzítani kell. Ekkor a gyújtáskapcsolót gyújtási állásba állítod, a műszerfalon pedig megjelenik egy spirál, mely jelzi, hogy elkezdődött a hevítés. Ha kialszik a visszajelző lámpa, akkor indíthatod a motort.

A modern autókban fejlettebb rendszer működteti mindezt, mely figyeli a beáramló levegő hőmérsékletét is. Így előfordulhat, hogy nyáron csak épp felvillan a spirál, majd kialszik, azaz megfelelő a hőmérséklet, indíthatjuk a motort.

A gyertya kivételét és tesztelését bízd szakemberre!

Bár sokan úgy gondolják, hogy nem egy nagy ördöngősség a gyertya kivétele, ellenőrzése, esetleg cseréje, azért legyünk óvatosak! Gyakorlatlan kezek egy óvatlan mozdulattal bele is törhetik az izzítógyertyát a hengerfejbe, aztán lehet hívni az autómentőt.

Ha mégis úgy gondolod, hogy ellenőriznéd, hogy izzítógyertya hiba áll-e fenn, akkor vedd ki, majd egy 11-12 V-os akkumulátorral tudod is csekkolni. Az izzítógyertya házát tedd a negatív saruhoz, a végét pedig kösd a pozitív saruhoz. Ha az izzítónak csak a közepe vagy a teteje piroslik, akkor hibás. De ha a hegyétől felfelé piroslik az egész, akkor megfelelően működik.

 

Hőálló kesztyűt vagy fogót mindenképp használj, mert könnyen megégetheted magad a keletkező akár 800-90 fokkal. Illetve újabb típusokkal nem is érdemes így kísérletezni, mert lehet, hogy többet ártasz, mint gondolnád. Ha pedig új izzítógyertyára van szükséged, keresd az Evo Autó KFT-nél.

 

Mit látunk, ha kivettük?

 

A kiszerelt izzítógyertyából már sok minden kiderülhet egy szakember számára. Lehet, hogy a rúdja üreges vagy meggyűrődött, de akár meg is olvadhatott, vagy le is törhetett. Vagy lehet akár az is, hogy a menetes rögzítés és a hatlapú rész sérült. De az izzórészen is láthatunk még különböző károsodásokat. Ez mind-mind más hibára utal.

(Szponzorált tartalom)

pr

FOLYTASD EZZEL

Különleges kapcsolók és dugaljak nyomában

Hogyan alakulnak a glettelés árak?

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram