Close
Minden egy skiccel kezdődött ennél a BMW-nél

Minden egy skiccel kezdődött ennél a BMW-nél

Félévszázados múltra tekint vissza a BMW kapcsolata a művészettel, és ennek alkalmából egy olyan pályázatot írt ki a márka szlovéniai képviselete, ahol a fejlett és fenntartható BMW iX-et lehetett vászonként használni.

A BMW a hetvenes években fűzte szorosabbra a kapcsolatát a művészettel, az Art Car kollekcióban neves alkotók álmodták újra a márka egyik modelljét. Az ötlet a francia autóversenyző Hervé Poulain fejéből pattant ki, aki felkérte művész barátját, Alexander Caldert, hogy formálja saját ízlésére versenyautóját. 1975-ben a 3.0 CSL-ből megalkotott első Art Car a 24 órás Le Mans-i futamon azonnal a közönség kedvencévé vált.

A következő évtizedek során olyan alkotók jegyeztek négykerekű műalkotásokat a BMW-nek, mint Andy Warhol, Frank Stella, Jeff Koons és Roy Lichtenstein. A művészettel ápolt csaknem félévszázados kapcsolat alkalmából ezúttal a BMW szlovéniai márkaképviselete hirdetett pályázatot RE:DESIGN iX címmel a 35 évnél fiatalabb alkotók számára, hogy

készítsék el a fenntarthatóság és mobilitás vízióját egy művész szemszögéből.

Az alkotáshoz a vásznat a BMW egyik legújabb elektromos autója, az iX szolgáltatta.

A kilencedik éve sikeres elektromos városi autóhoz, az i3-hoz hasonlóan az iX-nél is tiszta lappal kezdték a munkát a formatervezők. Nem egy korábbról ismert BMW-modellt alakítottak tehát elektromos hajtásúvá, hanem azt képzelték el, milyen lesz a jövő elektromos luxusautója, és hogyan lehet valóra váltani a jelenben, ami egy igazán különleges formát eredményezett.

A kezdeményezés ugyan Szlovéniából indult, de a legjobb kreatív megoldásokat nemzetközivé vált zsűri kereste,

a ljubljanai kurátorokon és képzőművészeken kívül ugyanis tagja volt Domagoj Dukec, a BMW vezető formatervezője is, aki szerint „a művészet és a technológia ötvözése érdekes és izgalmas eredményeket teremtett”. A pályázatra összesen 17 alkotással neveztek, ezek közül választották ki a három legjobbat.

Urban Klinkon, a pályázat győztese és Domagoj Dukec, a BMW vezető dizájnere

A fenntarthatóság, a művészet és a mobilitás kapcsolatának legjobb értelmezését Urban Klinkon készítette, a ljubljanai Képzőművészeti és Design Akadémia mesterszakos hallgatója, az egyedi ruhába bújt BMW iX-et pedig a Roadster magazin is megnézhette egy különleges helyszínen,

a ljubljanai Cukrarnában, egy cukorgyárból kialakított modern művészeti térben,

ahol az állandó kiállítások mellett hétfőnként a rendezvényeké a főszerep.

A munkájára méltán büszke, de egyébként szerény és szimpatikus alkotó a Roadsternek elmondta, hogy

a Sketch című alkotása a művészet alapelemeinek segítségével közelítette meg a témát.

Minden alkotás egy szkeccsel kezdődik, véli Urban, aki a spektrum alapszíneit választotta, hogy vizuálisan még izgalmasabbá tegye a különleges vonalvezetésű, de fehér alapszínű autót. A friss és merész külsővel pedig kifejezi az elektromos mobilitás fenntarthatóságát is.

„A természetben, az életben, a minket körülvevő világban minden lépés, cselekvés, akár művészi megnyilvánulás is számít.

Így hát visszatértem az alapokhoz, hogy kiemeljem a jelentőségüket.

A három alapszínből indultam ki, egy olyan művészi alapelemmel, az ecsetvonással, amely minden további vonással több értelmet, új életet kapott. A munkámat Sketch-nek neveztem el, mivel minden alkotás itt kezdődik” – mutatta be pályázatát Urban Klinkon.

Urban azt is elmondta, hogy szívesebben festette volna fel saját kezével a művét az autóra, mint az Art Car sorozatban alkotó neves elődei, de a rendkívül látványos minta végül fóliaként került fel az iX-re. A BMW négy keréken gördülő műalkotása a következő hetekben különböző helyszíneken, hotelekben, galériákban, márkakereskedésekben lesz látható Szlovéniában, megjelenésével a fenntarthatóság fontosságára hívja fel a figyelmet.

Limitált szériás művészet

A szlovéniai kezdeményezéssel egyszerre a BMW nemzetközi téren is merészet lépett, amikor felkérte Jeff Koonst, hogy alkosson egyedi külsőt a megújult 8-as sorozatra. Az M850i xDrive Gran Coupéra épülő művet pedig nem csak egy példányban készítik el, hanem limitált szériában gyártásba is adják. A művész által szignózott első példányt pedig nemrég 475 ezer dollárért adták el a Christie’s aukcióján.

FOLYTASD EZZEL
Nincs lehetetlen – a Porsche Exclusive Manufaktur minden kívánságot teljesít
Kalapács alá kerül a filmtörténelem leghíresebb autója
Rendeld meg a Roadster magazin 7. számát!
Friss lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 220 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom