Close
A Boom Superosonic újra elhozhatja nekünk a szuperszonikus utazást

A Boom Superosonic újra elhozhatja nekünk a szuperszonikus utazást

Lehet, hogy bő tíz év múlva már olyan személyszállító repülőgépekkel fogunk Londonból New Yorkba repülni, amelyek egy negyedik generációs harci gépre hajaznak majd – és nemcsak a külsőségek terén, hanem mondjuk sebességtartományban is.

Ebben az irányban szeretne a Boom Superosonic úttörő lenni, amely 2029-ben állítaná szolgálatba az Overture-t – ez a gép lehet majd az első olyan utasszállító a Concorde óta, amely gyorsabb a hangnál.

Az elmúlt napokban bemutatták a gép kicsinyített prototípusát, az öttonnás, 6,4 méteres szárnyfesztávolságú, 21,6 méter törzshosszúságú XB–1-et, vagy Baby Boomot, amely mindössze harmadakkora, mint amilyennek a végleges gépet tervezik. És így elég sok dolog hiányzik belőle – például az utaskabin –, ugyanakkor

a Baby Boommal egyelőre az Overture fejlesztéséhez szükséges technológiák bemutatása és tesztelése a cél.

A Baby Boom és a Nagy Bumm a 2016-os terveken

Az Overture várhatóan a hangsebesség 2,2-szeresével, több mint 2700 km/h sebességgel fog haladni, és 55–75 utas fér el majd rajta. Az ára várhatóan 200 millió dollár körül mozog majd.

Ez azt jelenti, hogy a jelenleg 7 és fél órás New York–London távolságot mintegy 3 óra 15 perc alatt megteheti, de Los Angelesből is elér Sydney-be 8 és fél óra alatt.

A tervezés során igyekeztek tanulni a Concorde hibáiból – az Overture halkabb lesz, a hangrobbanás sem lesz olyan zavaró, az üzemeltetése hatékonyabb, a hatótávja pedig nagyobb lesz.

A Baby Boom, hívónevén: XB–1

Amíg az Overture hajtóművét a Rolls–Royce fejleszti majd, addig az harmadakkora XB–1-et három General Electric J85–15 hajtómű doromboltatja majd, egyenként hat tonna körüli tolóerővel.

A prototípus pedig valóban úgy fest, mint egy harcibombázó: penge deltaszárny, kompozit törzs, szénszálas borítás,

no és emeljük ki a hajtóművek beömlőit, amelyek közül – az F–18E vadászrepülőgéphez hasonlóan – kettő a szárnyak alatt simul a törzshöz, a harmadik pedig a törzs tetején kap helyet. A denveri cég szerint ez az elrendezés nagyban hozzájárul majd ahhoz, hogy a gép maximálisan karbonsemlegesen tudjon üzemelni.

Az XB–1

A tesztrepülés 2021-ben lehet esedékes a kaliforniai Mojave-sivagatban, a terveken ugyanakkor tovább finomíthatnak annak függvényében, hogy az XB–1-es kísérleti géppel milyen adatokat és tapasztalatokat szereznek majd.

Az Overture a tervek szerint 2029-ben gördülhet ki a Boom Supersonic gyártósoráról, majd a következő évtized elején már forgalomba is állhat. A jegyek ára borsos lesz, a sajtó szerint ötezer dollárba, azaz 1,5 millió forintba kerülhet egy menetjegy – de hát az időt és a technológiát ugye meg kell fizetni.

Ez is érdekelhet:

(Forrás: Rakéta, CNN, Indóház)

hangsebesség | Overture | sebesség | vadászrepülő | XB–1

FOLYTASD EZZEL

Ukrán kérésre a technológiai milliárdos is beszáll a háborúba

Ezzel a magyar alkalmazással bármikor lemehetsz alfába

Rendeld meg a Roadster magazin 8. számát!
Friss, 200 oldalas lapszámunkat ezúttal egy színes és izgalmas melléklettel egészítettük ki, amelyben 33 kihagyhatatlan hazai élményt ajánlunk a nyárra. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom