Close
Így készül Hollywood és a Wall Street egyenruhája – A Brioni-sztori

Így készül Hollywood és a Wall Street egyenruhája – A Brioni-sztori

Egy öltöny, mint üzenet, statement és erődemonstráció. Aki szeretne egyszerre pengésen kifinomultnak, tökéletesnek látszani, és nem akar kockáztatni, az Brioniékhoz fordul.

1.) Will Smith az oroszországi labdarúgó világbajnokság moszkvai döntőjén elefántcsontszínű gyapjú és selyem blousont viselt. 2.) Hugh Jackman a GQ ausztráliai kiadásának júliusi számában fehér inget és fekete gyapjúnadrágot hordott. 3.) Joseph Fiennes a The Lateral magazin júliusi fotózásán gyapjú- és selyemöltönyt választott. 4.) Tom Cruise a Mission Impossible – Fallout londoni premierjén gyapjú- és selyemöltönyt hordott, Sea Island inggel és selyem nyakkendővel.

Hogy mi a volt bennük a közös? Mindegyik a Brioni szabóság műhelyéből került ki.

James Bond egy időben Brionit viselt, Trump elnöknek a hírek szerint egy egész gardróbnyi van belőlük. Soroljuk tovább? Inkább abbahagyjuk és megnézzük, miért választják a világ hatalmasságai egy egykoron apró római szabóság öltönyeit, amikor makulátlannak és elegánsnak akarnak tűnni.

Róma, nyílt város

A Brionit akkor alapították, amikor Olaszország a második világháború következtében a szó valós és átvitt értelmében is romokban hevert. Két férfi, Nazareno Fontacoli szabó és Gaetano Savini vállalkozó mégis ezt a pillanatot látták megfelelőnek, hogy megalapítsák férfiszabóságukat Rómában..

Róma, Via Barberini 79-es szám

A vállalkozást az egykor Olaszországhoz, ma Horvátországhoz tartozó Brioni-szigetről nevezték el. Olaszország a második világháború után veszítette el a Pula közelében fekvő szigetet, később Tito marsall itt rendezte be nyári rezidenciáját. A sziget mégsem a modern és ma már nem létező Jugoszlávia megalapítójáról válik halhatatlanná, hanem a két olasz vállalkozó miatt. A római brand nagyon gyorsan sikeressé, sőt úttörővé vált, és nem csak szűkebb hazájában.

A Brioni műhelye Rómában

Miért számítottak úttörőnek? Ők rendezték meg az első férfi fashion show-t a firenzei Palazzo Pittiben. Az ő nevükhöz fűzőik a trunk show intézmények megalkotása, ami olyan gyakorlat, amit méret utáni szabóságok a mai napig alkalmaznak. Fonticoli szülővárosában, Pennében létrehozták a Brioni Atelier-t, hogy bebetonozzák saját szabászati iskolájukat, amelyet Brioni római stílusnak neveztek el.

Ebben az üzemben minden eddiginél nagyobb léptékben készültek a Brioni remekművek – prét couture és haute couture egyaránt –, a gyártási kapacitás új dimenziókba emelése indokolt lépésnek számított, hiszen

az ötvenes években már színészek, politikusok, államférfiak, a korszak véleményvezérei is szívesen készíttették náluk öltönyeiket és ingeiket.

Brioni-divatbemutató 1952-ben
Olaszok a tengerentúlon

A Brioni az egyik első olyan olasz cég volt, amely sikeresen vetette meg a lábát a tengerentúlon: az ötvenes években már huszonkét amerikai üzletben lehetett beszerezni ready to wear ruháikat. A növekedés során gyorsan szembesültek vele, hogy nem találnak elég szakképzett szakmunkást, így 1985-ben szabóiskolát nyitottak Pennében, azzal a céllal, hogy a fiatalabb generációk számára átadják tudásukat. Nem állítható, hogy konkrétan erre a metódusra vezethető vissza, de tény: a cég addig sem jelentéktelen kötődése a filmiparhoz tovább erősödött, amikor a James Bondot alakító Pierce Brosnant kezdték el öltönyeikbe bújtatni. A Brosnan által megformált 007-es valamennyi Bond-részben Brioni-öltönyben feszítve próbálta megmenteni a világot, hogy aztán továbbadja a kollekciót Daniel Craignek, aki a Casino Royale-ban folytatta a küldetést.

A globális branddé válás útján

Persze a divatvilággal együtt a Brioni sem kerülhette ki a legtöbb iparágra jellemző folytonos változásokat, megújulásokat. A termékei Európában, Amerikában és Ázsiában is kaphatóak voltak, de ami fontosabb: immáron a francia Kering-csoport tagjaként tartania kellett a szintet többek között a Guccival és a Balenciagával, ezért egy meglehetősen merész döntést meglépve a divat fenegyerekeinek egyikét, Justin O’Shea-t ültették be a kreatívigazgatói székbe. A széttetovált ausztrál kinevezése azért is volt meglepő, mert korábban nem a tervezőasztalnál, hanem a beszerzésnél dolgozott. A rosszfiú természetesen rögtön egy hatalmas követ hajított az állóvízbe azzal, hogy a saját stílusához passzoló kollekciójához a Metallica tagjait választotta kampányarcnak. Az ehhez hasonló provokatív lépéseket nem sokáig tűrte a vezetőség, alig fél év után elküldték O’Shea-t.

Posztjára azt a Nina-Maria Nitschét igazolták le, aki a cég történetének első női kreatívigazgatója lett. Nitsche teljesen más vonalon elindulva az elegáns és tekintélyes Sir Anthony Hopkinst kérte fel márkaarcnak.

Az új kreatívfőnök tisztában van a nagybetűs férfi elképzeléseivel, ezért jellegzetes kollekciói – bár filmekben is bőven megállnák a helyüket – bárki számára elérhetőek lettek, legyen szó vulkáni kövekkel borított esti öltönyről, selyemből készült szmokingról, vagy halszálkás zakóról. (Az öltönyök természetesen abban az esetben elérhetők bárki számára, ha az a bizonyos bárki hajlandó kifizetni három-öt ezer dollárt egy bespoke öltönyért, vagy kétezer dollárt egy zakóért.)

A 21. század power suitja

A közelmúltban Milánóban és Párizsban is nyitott egy-egy üzletet a Brioni. A David Chipperfield tervei alapján készült Paris Flagship Store-ban Róma kortárs jelenetét ábrázolja, ahol a Brioni öröksége, gyökerei, valamint a hagyományai összefonódnak.

A Paris Flagship Store. 370 Rue Saint-Honoré

A divat fővárosában felhúzott üzlethez a görög dizájner, Michael Anasztassziadesz álmodott meg egy installációt. A Blue Hour című alkotás két széket, egy asztalt és lámpát lát vendégül egy 3,2 méter magas, 2,5 méter széles kocka belsejében. A falakat, a mennyezet, a padlót és a bútorokat a Brioni kézzel készített, finom gyapjúflanellja borítja.

Az ezerkétszáz négyzetméteres helyiség mindhárom emeletén elegáns bronz, sárgaréz és márványdíszítés fogadja a betérőt, aki Ruckstuhl szőnyegeken sétálgatva válogathat a termékek között, ha pedig megpihenne, Poltrona Frau fotelekben tarthat szünetet.

Az üzletben hat szabó lesi a vevő minden kívánságát, de hogy a Brioni mennyire igyekszik haladni a korral, azt remekül bizonyítja, hogy a Virtual Mirror technológia bevetésével az ügyfelek többféle színben, méretben és anyagban virtuálisan is felpróbálhatják a ruhát, illetve egy 3D-s tükör segítségével választhatják ki a tökéletes Brioni outfitet.

Eddig nem mondtuk, de most mondjuk: a Brioni legújabb brand nagykövete Harvey Keitel

Ha végigpörgetjük az Instagram-feedjüket, egyértelműen szembesülhetünk vele, hogy a Brioni napjaink power suitja: üzenet, statement, erődemonstráció. Aki szeretne egyszerre kifinomultnak, tökéletesnek látszani, és nem akar kockáztatni, az Brioniékhoz fordul. A 21. század elején globális branddé váló Brioni már nem az, ami még húsz évvel ezelőtt volt: egy relatíve kisméretű méret utáni manufaktúra, de globális hatása ellenére még mindig elég exkluzív és cool ahhoz, hogy az ilyesmire érzékeny elit dédelgetett kedvencei közé tartozzon.

Close