A világ legborzalmasabb légitársasága, amelyet kitiltottak az Európai Unióból évekre

Amikor a légitársaságokat osztályozzák, a baleseti statisztikákat, a flotta életkorát és a IATA-szabályoknak való megfelelést is figyelembe veszik.

A maximálisan kiosztható osztályzat a hetes, a legkisebb az egyes – utóbbival jelenleg egyetlen légitársaság büszkélkedhet, ezt pedig Észak-Koreában találjuk. Az észak-koreai állami légitársaságot, az Air Koryót 1954-ben alapították Csoszon Minhang az Egyesült Szovjet–Észak-koreai Légitársaság utódjaként.

Bázisrepülőtere a Phenjantól északnyugatra fekvő Szunani nemzetközi repülőtér,

első járata pedig 1955. szeptember 21-én szállt a levegőbe.

Az észak-koreai flottában ekkor egytől egyig szovjet gépmadarakat  találhattunk – bár a múlt idő használata némileg fölösleges –, Li–2-eseket, An–2-eseket és Il–12-eseket. A rendszerváltás előtt még Budapestre is repült az ország nemzeti légitársasága, amely az 1960-as években a társaság flottáját Il–14-es és Il–18-as repülőgépekkel bővítette ki.

A Szunani nemzetközi repülőtér

A helyzet azonban azóta nem sokat változott, mármint ami a flotta szovjet örökségét illeti. A flottát alkotó, több mint harmincéves gépek közül jó néhányat őrölnek még ma is a levegőben, ilyen az Iljushin Il–18 és a Il–62 is. Igaz, hogy ezeket már csak belföldön, ugyanis

külföldön nem látják szívesen a modernizálatlan, matuzsálemi korú gépeket, amelyek nyugati országokban többnyire csak alkatrészdonornak vagy múzeumba lennének jók.

Külön érdekesség, hogy a légitársaság rendelkezik weboldallal, de az a legtöbb ország számára nem elérhető.

2006-tól 2010. március 30-ig az Air Koryo szerepelt az Európai Unióból kitiltott légitársaságok listáján, méghozzá biztonsági és karbantartási hiányosságok miatt.

A bizottság indoklása szerint az Air Koryónál súlyos biztonsági elégtelenségeket tártak fel,

amelyeket többszöri felszólításra sem orvosoltak, továbbá az észak-koreai hatóságok nem végezték megfelelően a szükséges ellenőrzéseket, amelyekre egyezmény kötelezi őket. Nem meglepő módon az egyik fő célállomásaként jegyzett Kína is kitiltotta saját légteréből az Air Koryo lehasznált, szovjet típusú gépeit – ez pedig jelentős diplomáciai és presztízsveszteség volt az észak-koreai vezetésnek.

Értelemszerűen az Air Koryo felelős a kormányzat tagjainak tengerentúli szállításáért. Az egyetlen menetrend szerinti belföldi járat heti egy alkalommal Phenjant köti össze Cshongdzsinnel, Hamhung érintésével.

Az Észak-Koreán belüli járatok főként charter repülőutak, amelyek turistákat szállítanak Phenjanból Szamdzsijonba, a Pektu-hegyhez,

amely különleges szereppel bír a koreai mitológiában és eredettörténetben, továbbá az észak-koreai állami propaganda egyik eszköze már a Kim-dinasztia megalakulása óta.

A Pektu-hegy

2010. március 30-án az Európai Bizottság aktualizálta álláspontját: engedélyezte, hogy az észak-koreai légitársaság újonnan beszerzett, a nemzetközi előírásoknak megfelelő két Tu–204-es repülőgépével az Európai Unióba repüljön – ezek már a kínai légtérbe is betehetik a szárnyaikat.

A modernizált, Tu–204-es repülőgép

A vlagyivosztoki járat gyakran szünetel alacsony kihasználtság miatt, az oroszországi Habarovszkba azonban gyakran indulnak járatok, amelyen főként az észak-koreai favágók utaznak.

A legnagyobb kihasználtságnak örvendő charterjáratok a sencseni és a makaó számít,

de alkalmi charterek repülnek Moszkvába, Puszanba, Jangjangba, Szöulba Nagojába, továbbá Szófiába, Zürichbe, Prágába és Budapestre is. Vagyis repültek. 2020 júliusában ugyanis a koronavírus-járvány miatt az Európai Bizottság szigorított azon a listáján, amelyre működési tilalom vagy működési korlátozás alatt álló légitársaságok kerültek fel – és az Air Koryo bizony ismét rákerült.

Ez is érdekelhet:

Így szivárognak vissza szép lassan a nemzetközi forgalomba az orosz légitársaságok

Akár még évtizedekig is használhatják a nyugati gyártmányú gépeket.

repülőgép | észak-korea | európai unió | Európai Bizottság | Phenjan | Európa

FOLYTASD EZZEL

Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban

Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Mutatjuk mit csinálj Horvátországban, ha elered az eső!
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom