Így élte túl a válságot a legsikeresebb hazai szemüvegbrand

Tavaly augusztusban még Ed Sheerannek adott egy egyedi Vinylize-napszemüveget, áprilisra viszont a brand történetének legnehezebb pillanatait élte át. Zack Tiptonnal, az egyik, ha nem a legkúlabb hazai brand megalapítójával beszélgettünk elmaradt vásárokról, 82 milliós jótékonysági akcióról, egy új pop up helyről, és arról, hogyan lehet túlélni a koronavírus okozta válságot.

A Paulay Ede utca 16. szám fölött egy hónapja a Tipton Eyeworks cégére lóg. Eddig a Ferenciek terén volt a főhadiszállásuk, ám az ottani, minden igényt kielégítő showroomjukat kénytelenek voltak elhagyni. A kényszerű költözés akár a koronavírus járvány egyik apró szimbóluma is lehetne: a pandémia okozta gazdasági válság üzleti tervek millióit döntötte romba, cégeket – és velük munkahelyek tömegét – söpörte el, és aki nem tudott adaptálódni ehhez az új helyzethez, annak nem sok esélye maradt a túlélésre.

És megfagyott a világ

Nem mondunk újdonságot: a koronavírus-járvány megállította a világot. A globális történet egyik fejezeteként tavasszal sorban lemondták a nagy tömegrendezvényeket, köztük a dizájnvásárokat is, márpedig az olyan brandek számára, mint a Tipton, sok minden ezeken a faireken dől el. Ilyen helyeken mutatják be az új kollekcióikat a szakmának, a szaksajtónak, ismerkednek meg új viszonteladókkal, kötnek újabb megállapodásokat, frissítenek fel régebbieket. Idén ez az időszak kiesett, és vele együtt létfontosságú bevételek is.

"Januárban volt egy németországi vásár, ott még nem volt gond, bár az eladásaink nem nőttek a tavalyihoz képest – mondja Zack, miközben egy limonádé mellett ülünk a Paulay Ede utcai pop up üzletükben. – Mi nem igazán dolgozunk kínai alapanyagokkal, így az ott kezdődő járvány nem érintett minket úgy, mint sokakat. Rá egy hónapra lett volna egy fontos olaszországi vásár, azt lemondták. Kimentünk Koppenhágába egy helyi vásárra, már a városban voltunk, amikor egy nappal az esemény kezdete előtt lemondták az egészet. Utána a New York-iak is lemondták, ami nagyon fájdalmas volt, mert a legnagyobb külföldi piacunk éppen az amerikai."

Zack, még az előző főhadiszálláson

Március közepén a Tipton kénytelen volt fizetés nélküli szabadságra küldeni az alkalmazottait, de heti egy nap munkát később tudott nekik biztosítani. Zacknek ismerős volt a szituáció, tizenkét éve a gazdasági világválság elején megélt már egy hasonló helyzetet. Akkor lassabban állt le a gazdaság, de egyes országokat annyira súlyosan érintett, hogy teljesen elveszítette őket. A portugál és a spanyol piac sosem tért vissza az üzletfelei közé.

"Természetesen az elején mi is egyfolytában a híreket néztük. Láttuk, hogy az éttermek mekkora bajban vannak, és gondolkodtam, hogyan segíthetnénk. Aztán a feleségemmel arra jutottunk, hogy inkább a frontvonalban küzdő egészségügyi dolgozókat fogjuk támogatni."

Hősök szemüvegben

Így jött létre a Szemüveget minden hősnek kampány, amely során az addigi éves gyártásukat a koronavírus ellen harcoló egészségügyi dolgozóknak adományozták. Az indítványhoz a Zeiss Vision Hungary, a Noptiker, az Essilor és a Hoya is társult, így dioptriával ellátott szemüveget kézbesítettek az illetékeseknek.

Aki kért tőlük szemüveget, és bizonyította, hogy a frontvonalban dolgozik, az kapott.

Zack arra számított, hogy nagyjából négyszáz igénylés fog érkezni, végül ezerötszáz érkezett. Nyolcszáz kórházi dolgozónak tudtak szemüveget ajánlani, akinek nem jutott, az kapott egy ötvenezer forintos utalványt, amit beválthat az üzleteikben. Ha eladta volna ezeket a szemüveget, az értékük 250 ezer euró, mintegy 82 millió forint lett volna.

"Igyekeztem külföldi szaklapoknak is eljuttatni a kezdeményezésünk hírét, hátha más is kedvet kap hozzá, és csinál egy hasonló kampányt. Sok szemüvegünk és keretünk van külföldi üzletekben, mind a háromszáz partnerünknek írtam, hogy ajánlják fel őket ottani kórházi dolgozóknak. Hogy ez megtörténik-e, már azon múlik, hogy az illetékes boltvezetőnek mire van ideje és energiája. Egy kanadai partner megcsinálta, ennyit tudok, de megértem, ha valakinek ez most nem prioritás."

A jótékonysági akció pozitív hozadéka volt, hogy az alkalmazottainak is tudott munkát adni, a pécsi gyár és az ott tárolt költséges gépek sem maradtak feladat nélkül. A bevételkiesést mindez nem pótolta, áprilisban például a megszokott bevételek mindössze öt százaléka jött be, a webshopon keresztül. A Ferenciek teréhez közeli showroomjuk bérleti díját viszont a duplájára emelték volna, így nem maradt más választásuk, elhagyták az addigi főhadiszállásukat.

Új fejezet

Május közepére sikerült új helyet találniuk maguknak, méghozzá a Brody Studios egyik létesítményében, a Paulay Ede utcai klubházukban, a The Workshopban. Tulajdonképpen egy hangulatos bárról van szó, sok fával, ravasz világítással, hívogató bárpulttal, és meglepő, de a Tipton világa tökéletesen rímel a hellyel, olyan, mintha mindig is itt lett volna. Belépve egyből a műhelyben találjuk magunkat, itt állították ki a szemüvegeket, jobbra pedig az optikai részleg található. A szemvizsgálatot szinte érintésmentessé tették, a lencse és a keretbeállítás is digitálisan történik, a szemésznek nem kell hozzáérnie a vendéghez.

"A Brody House-szal már régóta ismerjük egymást, ez a hely pedig a járvány miatt bezárt, szóval adta magát, hogy három hónapra beköltözzünk – meséli Zack. – Mi közben a belföldi piacra erősítettünk rá, és meg is dupláztuk a forgalmunkat a korábbiakhoz képest. Áprilisban kilencvenöt százalékos volt a visszaesésünk, most már sokkal jobb a helyzet. Az amerikai piac lassan áll helyre, a tüntetések sem annak kedveztek, hogy beinduljon a vásárlókedv. Volt olyan Los Angeles-i viszonteladónk, akinek a boltját fel is törték a demonstrációk során."

"Zackkel már csináltunk korábban pár közös eseményt – mondja Peter Grundberg, a Brody Studios társtulajdonosa. – Ez az együttműködés véletlenül jött össze. Összefutottunk az utcán, beszélgetni kezdtünk, hogy kivel mi a helyzet, aztán gyorsan kiderült, hogy tulajdonképpen mindenkinek hasznos lenne, ha egy időre ideköltöznének. Alig huszonnégy óra alatt megbeszéltük a részleteket. Ez egy nagyon organikus kollaboráció szerintem."

Jön a dzsessz

Zack az elmúlt időszakban egyre többet gondolkodik azon, hogyan erősítse meg az online eladásokat. Ez a lépés relatíve egyszerűnek hangzik, de sokkal összetettebb, mint gondolnánk. A kollaborációk nem állnak meg: Európa legnagyobb hanglemezgyárával is fiókban van egy együttműködés, továbbá egy Guitar Hero-szerű játék promóciójához is készítettek egy kollekciót. A sors – vagy a vuhani denevérek – kegyetlen fintora volt, hogy a Tipton történetének egyik legígéretesebbnek tűnő húzását is keresztülhúzta a járvány.

"Tavaly jártunk New Yorkban, és teljesen véletlenül a harlemi Minton’s Jazz Clubban kötöttünk ki. Ez kultikus hely, ahol a dzsessz aranykorának legnagyobbjai léptek fel Miles Davistől kezdve Charlie Parkeren át Benny Goodmanig. Itt fedezték fel a Bebopot is. Épp egy koncert ment, JC Hopkins játszott, a végén pedig összebarátkoztunk velük. Megegyeztünk, hogy kiadjuk a lemezünket, csinálunk hozzá egy napszemüveg-kollekciót, és Manhattanben tartjuk a bemutatóját. Csakhogy jött a járvány, és az egész megsemmisült. A lemezek elkészültek, itt áll nálam ezer darab. Az októberi amerikai vásárokat is lemondták, szóval nem tudom, mikor tudjuk ezt bemutatni. Talán jövő tavasszal."

Azt nem tudjuk, mi fog történni azokon a területeken, amik a Tipton sikerét érintik, vagy hogy milyen lesz a jövőnk úgy általában, de napszemüveg nem fog ártani hozzá. Az elmúlt hónapokban kiderült, hogy a túlélés egyik alapfeltétele, hogy ki miképpen adaptálódik a krízis okozta nehézségekhez, és ebben Zack Tiptonék ötösre vizsgáztak.

(Fotó: Bodor Tamás, Pálfi Balázs, Tipton Eyeworks)

new york | koronavírus | vinylize | tipton eyeworks | válság

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom