Close
Így veszi be Amerikát az Ivanka – Ivanka Katalin-interjú

Így veszi be Amerikát az Ivanka – Ivanka Katalin-interjú

Lakóház egy egykori hajógyár helyén Brooklynban, Uber-székház San Franciscóban, irodaépület Manhattanban. Megkérdeztük az egyik legsikeresebb hazai vállalat vezetőjét, hol tartanak tizenhét évvel a megalapításuk után.

Az Ivanka Stúdiót 2002-ben alapította Ivánka Katalin és Ivánka András Rudolf. A házaspár 2000-ben ment dolgozni Kanadába, egyikük ’56-os emigráns felmenőihez. Ott két évig kertépítéssel foglalkoztak projektmenedzserként. „El akartunk menni Magyarországról, mert úgy éreztük, beszűkülnek a lehetőségeink” – mondja Ivánka András. A kanadai kiruccanás ugyanakkor számos tapasztalattal gazdagította őket. Ott találkoztak a betonnal, amelyre kezdetben belsőépítészeti alkalmazásként tekintettek, másrészt hatékony munkavégzést és vállalkozói szemléletet tanultak. „Munkatempót és szervezést, egyfajta puritán hozzáállást tanultunk, amely azóta is megmaradt” – mondja Katalin.

Így írtunk hét éve az Ivankáról, amely akkor is a magasban volt, azóta viszont sztratoszferikus régiókba emelkedett. Ivánka Katalinnal a vállalat szentendrei főhadiszállásán beszélgettünk kávé, ásványvíz és rengeteg betondarab mellett. – “Tegnap olyan beázásunk volt, hogy itt az üzemben majdnem tíz centiméter magasan állt a víz. Az összes üzemi csarnok beázott” – kezdi Katalin, majd ugrunk egy nagyot térben és időben.

– “Látok most egy kettőséget a vállalatban – kezdi Katalin. – Idén vagyunk tizenhét évesek, de szerintem egy közbülső, átmeneti fázisban vagyunk. Mára ott tartunk, hogy hetven városban vannak megépült projektjeink. Nem múlt el úgy év, hogy ne fejlődtünk volna. Mindig jellemző volt ránk, hogy rugalmasan kezeltük a kihívásokat, ugyanis mi nem csak a beton specialistái akartunk lenni, hanem komplex megoldásokat akartunk kínálni az ügyfeleink számára. Az elmúlt évek legnagyobb kihívása éppen az volt, hogy akkor is ugyanazt az ügyfél-elégedettséget érjük el, ha ipari méretekben termelünk. Ami a kirakat mögött van, az viszont a mai napig elég küzdelmes. Ahhoz képest mennyire innovatívak vagyunk, milyen eredmények vannak mögöttünk, magas komplexitású a működésünk.

Nagyon sok kérdésben még rengeteg tennivalónk van. Ezek megoldása jelentheti majd egy új, felnőtt fejezet kezdetét az Ivanka történetében.”

– “Szeretünk itthonról dolgozni, és örömtelinek találom, hogy itthon most van aktivitás az építőparban. Örültünk, amikor felkértek minket, hogy az új Puskás stadion egyes részleteire dolgozzunk ki megoldásokat. Ilyen az íves külső koronázópárkány, de készítünk más elemeket is. Ilyenkor azt érezzük, hogy megbíznak bennünk. Nagy élményt nyújt az is, ha innen jó messze, mondjuk Észak-Amerikában megépül egy olyan nagy volumenű projekt, mint például a New York-i Dock 72.”

BROOKLYN NAVY YARD DOCK 72, NY

Brooklyn kikötője 1801-ben jött létre, amely egészen 1960-ig az Amerikai Haditengerészet egyik kiemelt pontjaként szolgált. A hajóépítés iparának hanyatlásakor a kilencvenes években a negyed átalakult a magángyártás és kereskedelmi tevékenységek területévé, amely többek között otthont adott egy új filmstúdiónak is. 2010 után indultak meg az igazán látványos és új fejlesztések, és 2015-ben már több mint háromszáz cég tevékenykedett az egykori hajógyár területén. Az egyre növekvő igényeknek megfelelően 2017-ben megkezdődött a Dock 72. BNY kivitelezése, amely az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb kereskedelmi létesítménye Manhattanen kívül. A korszerű épület többek között a WeWork közösségi irodának ad helyet, amely kezdő vállalkozások és technológiai cégeknek biztosít modern irodakörnyezetet.

Az S9 Architecture építésziroda által tervezett épület esztétikája a Brooklyn Navy Yard hajógyári múltjának történetére reflektál, így az épület egyik bejárata vízi hozzáférést is biztosít az épülethez.

A 62 700 négyzetméteres, 14 emeletes épületet nagy ablakfelületekkel alakították ki, fokozva a fény és a levegő térnyerését, és a szabad rálátást Manhattan és Brooklyn területeire.

Az épület könnyedségét biztosító üvegelemek az Ivanka által fejlesztett, összesen 8773 négyzetméternyi betonburkolatot az alumínium-üveg függönyfalhoz rögzítették. Az elemek gyártását a cég szentendrei telephelyén végezték, onnan jutottak el egészen az amerikai építkezésig. Az Ivanka két egyedi fejlesztést is végrehajtott a függönyfalra rögzített paneleken: az elemek rögzítési rendszere teljesen újszerű mérnöki tervezést igényelt, másrészt annak érdekében, hogy a két felület között az esővíz ne szivárogjon be, ki kellett fejleszteni egy speciális tömítési módszert is. Az Ivanka ismert arról, hogy a technikai kihívásokra egyedi megoldása van, épp ezért ennyire kedvelt az amerikai építészek és generálkivitelezők körében.

DOCK72 SZÁLLÍTÁS, LOGISZTIKA

Kamion/ vonat: Szentendre–Budapest BUCS–Bremerhaven Port: 1250 km, 3–5 nap
Tengeren történő szállítás: Bremerhaven Port–New York Port: 6452 km, 11 nap
és/vagy légi szállítás: Budapest–New York: 8 óra
Kamion: New York Port–Sayreville–DOCK 72 : 50 km, 1–4 nap
Összesen: Kb. 20 napon keresztül utazik a szállítmány tengeri és szárazföldi úton. Bizonyos elemeket légi úton továbbítotottak, így egy nap alatt jutottak el a helyszínre. Az út összesen kb. 7752 km.

– “Ez a Navy Yard projekt azért nagy büszkeség, mert ez még helyi mércével is egy nagy beruházásnak számít – folytatja Katalin. – Ez pont Manhattannel szemben, Brooklynban található, a régi hajógyár területén. Az építkezésen is többször jártam, sőt, még az építkezés előtt is többször voltunk terepszemlén.

Ha New Yorkban van dolgom, és nem megyek ki az épülethez, akkor is látom, mert amikor leszáll a repülő, pont látni a gépből.”

61 NINTH AVENUE: SIXTY ONE IRODAÉPÜLET

Meatpacking district – egykor a város húsiparának helyt adó manhattani körzet rehabilitációja során izgalmas negyeddé alakult át, amelyben olyan cégek találtak otthonra, mint a Google, az Apple és a Samsung. A 61. utcában, a 9. sugárúton, a Hudson folyó közelében egy új, kilencemeletes épület áll, amelyet az ismert építész, Rafael Vinoly tervezett. A stílus és funkcionalitás fémjelezte épületet a negyed ipari múltja is megihlette. Kávézót és napfényes irodákat alakítottak ki benne. Az épület homlokzatát hétszáz darab, hosszú, keskeny, egyedi felületű homokfújt betonpanel díszíti, amelyet az Ivanka Magyarországon gyártott, majd szállított az USA-ba. Mivel az építkezési terület a New York-i utcákra jellemzően kicsi volt, egy szokatlan megoldással, egy felfüggesztett állványzati rendszer segítségével tudták a paneleket a helyükre rögzíteni a nagy ablakfelületek köré.

SZÁLLÍTÁS, LOGISZTIKA

Kamion/vonat: Szentendre–Budapest BUCS–Bremerhaven Port: 1250 km, 3–5 nap
Tengeren történő szállítás: Bremerhaven Port–New York Port: 6452 km, 11 nap
és/vagy légi szállítás: Budapest–New York: 8 óra
Összesen: Kb. 20 napon keresztül utazott a szállítmány, ebből 11 nap tengeri szállítás, és kb. 9 nap szárazföldi út, összesen: 7752 (földi) km.
Panelek száma: 742 db. Kalodák száma: 238 db, speciális, 5 m széles méret. Kaloda súlya: 20 000 kg.
Panelszám: 238 db. Totál kg: bruttó 201 510 kg.

– “Én azt szeretem a legjobban a munkámban, amikor úton vagyok. Talán azért, mert amikor mozgásba lendülök, és nem vagyok ott valahol, ott is történik valami. Mintha összeköttetésben lenne a kettő. Ez kicsit összefügg az Ivanka nemzetközi működésével is. Budapesti székhelyűek vagyunk, de sosem gondoltuk azt, hogy egy bizonyos ponton túl ne tekinthetnének ránk egyenlő partnerként.

Ezért is fontos kimozdulni, megmutatni magunkat, úton lenni, mert nagyon sok pluszt hozott ennek a cégnek a fejlődésében az, hogy sosem voltunk kishitűek.

Volt, hogy nagyon sokat utaztam, de most, hogy a napi operatív ügyeket is intézem, talán túlságosan egy helyben ragadtam. Az egyensúlyban hiszek.”

UBER HQ, SAN FRANCISCO – MISSION BAY, CA

– “Az egyik legizgalmasabb projekt, amiben most részt veszünk, az a San Franciscó-i Uber-székház megépítése – mondja Katalin. – És oda is egy speciális megoldást dolgoztunk ki nekik. Ha elkészült, hírt adunk róla. Tizennégy-tizenöt konténernyi anyag már kiért, szerintem még pár hónap, és készen lesz. Nagy kitartást igényel egy ilyen projekt megszerzése. Hónapok, esetenként évek, amíg ezeket előkészítik. Ebben persze szünetek is vannak, de amikor jön egy újabb fázis, akkor rugalmasnak kell lenni, frissített ajánlatokat, újabb műszaki megoldásokat kell kidolgozni. Fel kell térképezni, ki pályázik még a projektre, azzal szemben pozícionálni magunkat. Ez általában minden megbízás esetében így van.”

IVANKA FACTORY HÁTTÉR
  • Nemzetközi működésű, építészeti betonra specializálódott cég, jelentős nemzetközi referenciákkal öt kontinensen. Magyarországon az egyetlen ilyen típusú vállalkozás, amely a legnagyobb távolságokra dolgozik. Itthon készül el a termék, innen kerül a világ minden tájára. Az Ivanka a legtöbbet exportált építőipari szolgáltatás Magyarországon.
  • A 17 éves Ivanka két helyszínen, a budapesti Újszász utcában és székhelyén, Szentendrén gyárt, így a kis butikgyártás és a nagy, iparibb mennyiségű kiszolgálás is lehetséges.
  • Minden, ami az Ivankánál megvalósult, az önerőből épült, a cég korábbi tulajdonosi háttere miatt nagyvállalati besorolást kapott, így soha nem jutott semmilyen uniós kkv-pályázati forráshoz, holott a mérete azt indokolta volna.

– “Azt látom, hogy leginkább az észak-amerikai piacban vannak még lehetőségeink – fejti ki Katalin. – Kezdetben nagyon sok piacra céloztunk, mintha egy Kalasnyikovval lövöldöztünk volna mindenfelé. De idővel letisztítottuk, valójában merre érdemes mennünk. Azért említem Amerikát, mert mi itt élünk Európában, szeretjük a hazánkat, a kultúránkat, de Amerikának is megvannak a maga értékei. Nagyon magas üzleti kultúrával rendelkeznek. A műszaki megoldások terén mi versenyképesek vagyunk, és ott értékelik azt a hozzáadott értéket, amit mi tudunk szállítani. Értékelik a gyorsaságot, a határidők betartását, a szerződéseket nem bonyolítják túl, pörgősek, puritán, keményen dolgozó attitűdjük van, de ennek szellemében elvárják a gyorsaságot, azt, hogy haladjanak a dolgok. Ez a kultúra nekem fekszik és tetszik. Nem véletlen, hogy a cég megalapításának a gondolata Észak-Amerikában, Torontóban született meg.”

Van egy jó hírünk.

Megjelent a Roadster magazin első nyomtatott kiadása, amelyben olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szép lett, reméljük, neked is tetszeni fog.

Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazin első számát.

(Fotók: Ivanka)

Close