Close
Így született a motorosdzseki, amelynek a DNS-ébe van kódolva a vagányság

Így született a motorosdzseki, amelynek a DNS-ébe van kódolva a vagányság

Mi a közös Marlon Brandóban, Peter Fondában és John Travoltában? Többek között, hogy ők azok, akik imádták és híressé tették a motorosdzsekit. A különös szabású fekete bőrdzseki ma, több évtized távlatában is alig-alig változott, és legalább olyan divatos, mint korábban. Épp ezért fogtuk magunkat, és néhány elegánsabb ruhadarabot – mint a szmoking, a mellény és a díszzsebkendő – követően utánajártunk az eredeti “biker jacket”, azaz a bőrből készült motorosdzseki sztorijának.

Ha egyetlen képpel szeretnénk elmagyarázni valakinek, milyen is a nagybetűs motorosdzseki, bőven elég lenne megmutatnunk Marlon Brandót – alias Johnny Strablert – az 1953-as A vad című filmben. A fickóból az első perctől az utolsóig süt a vagányság a magyar származású Benedek László-rendezte filmben, még ha akkoriban komoly ellentéteket is szült ez a mozi a vásznon és az életben egyaránt.

Marlon Brando, azaz Johnny Strabler egy fekete, bőrből készült Schott Perfecto One Starban az A vad című filmben

Hiába telt el több mint fél évszázad az ikonikus film óta, a motorosdzseki, úgy tűnik, halhatatlan: egy 21. századi hipszternek éppúgy helyet kap a ruhatárában, mint egy stílusos motorosnak, és ma már semmi meglepő nincs abban sem, ha egy nő viseli.

Talán ezért is olyan izgalmas a motorosdzseki története, amiért egészen 1913-ig kell visszautazni az időben. Akkor alapította ugyanis két orosz bevándorló, Irving és Jack Schott a Schott NYC-t Manhattanben, a céget, amely a kabátok alfája és ómegája lett. Bár eredetileg esőkabátokat gyártottak, a motorok – amelyeket civil közlekedésre az első világháború után kezdtek el tömegesen használni – egyre nagyobb népszerűségének köszönhetően az 1920-as évek vége felé Irving egy kifejezetten motorosoknak szánt bőrkabáttal állt elő.

Irving kedvenc szivarja után Perfectónak nevezte el az eleinte lóbőrből készülő kabátot, ami számos újdonságot hozott a korábbiakhoz képest: a masszív védőruha dupla rétegű, a nagy gallérnak köszönhetően pedig lényegesen melegebb volt, mint a korábbi kabátok. Az aszimmetrikus cipzárral (amit a cég állítása szerint ők alkalmaztak először bőrkabáton) ellátott dzseki ráadásul minden addiginál nagyobb kényelmet biztosított, amikor a motoros a tankra dőlt.

A Schott a következő évtizedekben is folyamatosan fejlesztette a kabátot: az 1940-es évek végén megjelent a One Star néven is emlegetett 613-s modell, amelynek vállpántját jellegzetes csillag díszítette. Az ötvenes évek elején azonban már le is cserélték a csillag nélküli 618-as változatra, mert az üzletekben elszaporodtak a lopások – mindenki magának akarta a vállra varrt csillagot.

Így lehetséges az is, hogy Marlon Brando a The Wild One című filmben már egy 618-as kabátot viselt, és kimondottan csak a film miatt varrtak rá csillagot.

A kabát, többek között a híres filmnek köszönhetően óriási siker lett: az 1953-as bemutató egyenesen felrobbantotta a piacot, és fiatal amerikai férfiak tömegei vásároltak biker kabátot, hogy egy kicsit megmártózzanak a Marlon Brandó-i tesztoszterontengerben. A fekete bőrdzsekik eladása aztán még tovább emelkedett, amikor James Dean és Peter Fonda is magára öltötte a fekete dzsekit, és vele együtt a “vad és szabad” életérzést.

Az Iron Maiden tagjai farmerben és motorosdzsekiben, 1982-ben, Londonban

Az 1960-as és 70-es években a brit rockerek és punkok szubkultúrájának is elengedhetetlen kelléke lett a motorosdzseki, de a filmvásznon is tovább hódított: a Grease-ben John Travolta, a Mad Max-ben Mel Gibson, a Terminátor-ban Arnold Schwarzenegger viselte büszkén a bikert.

A motoroskabát azóta már közel sem csak a rosszfiúk műfaja, sőt, vad motorosnak sem kell lenni a viseléséhez: nagyobb divatházak és fast fashion üzletek folyamatosan hoznak ki különböző bőrrel, különböző színekkel, de változatlan szabással motorosdzsekiket.

A funkció és a jól eltalált szabás eredményeképp ma már kijelenthető: a világ változik, de a biker jacket örök.

(Fotók: Getty Images, Unsplash)

FOLYTASD EZZEL
Nagyon fiatalon elhunyt a híres divattervező, a Louis Vuitton művészeti igazgatója
Ilyen a luxuskonzol, ha a Gucci tervezi
Rendeld meg a Roadster magazin 6. számát!
Őszi-téli lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 224 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
Káprázatosan szép magyar projekt mutatja meg, milyenek a jövő élhető otthonai!
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom