Close
Szuperszonikus és szupercsendes géppel léphetjük át újra a hangsebességet

Szuperszonikus és szupercsendes géppel léphetjük át újra a hangsebességet

Az isten szerelmére, hisz maguk a NASA, minden új kitalálói! – mondta Bruce Willis az Armageddonban az űrkutatási hivatalról, amely most a valóságban alkot nagyot: igaz, nem egy Föld felé száguldó aszteroidát állít meg, “csak” a repülést forradalmasíthatja.

Méghozzá úgy, hogy az amerikai hadsereg egyik legfőbb beszállítójával, Lockheed Martinnal kötött szerződés értelmében nagyjából kétszázötven millió dollárból olyan különleges kialakítású szuperszonikus kísérleti repülőgépet fejleszt, amely hangrobbanás nélkül lépheti át a hangsebességet.

A 2021-re tervezett tesztrepülésen az X-Plane tizenhétezer méter magasan hasítana a levegőben ezerötszáz kilométeres óránként sebességgel.

A lényeg azonban nem a számokon van, hanem a morajlás minimalizálsán: a repülő gyorsuláskor mindössze akkora zajt csapna, mintha becsuknánk egy autó ajtaját, tehát egyáltalán nem generálna hangrobbanást. Az egyszemélyes prototípussal tervezett tesztrepülések egyelőre ismereten amerikai területek felett történnének majd, a zajterheléssel kapcsolatban pedig kikérik a lakosság véleményét.

A projekt legfőbb célja egy csendes, szuperszonikus (hangnál gyorsabb) repülőgép megalkotása, amely az utasszállítás mellett a szállítmányozásban is új lehetőségeket kínál.

A törvény szerint ugyanis tilos lakott terület fölött repülni szuperszonikus civil utasszállítóval. A hangsebesség feletti kereskedelmi repülés a Concorde 2003-as kivonása szűnt meg, de a szupergép csúcsidőszakában is csak az óceán fölött érhetett el hangsebességet. Ez viszont akkora robajjal járt, hogy kénytelenek voltak betiltani.

Amennyiben a NASA X-Plane-re épített új technológia sikeres lesz, elképzelhető ennek a szabályozásnak a felülvizsgálata és lehetővé válik, hogy az új szuperszonikus repülő fele annyi idő alatt tegye meg az Egyesült Államok keleti és nyugati partja közti távolságot, mint a napjainkban forgalomban lévők. Persze ez még jóval odébb van, előbb ki kell fejleszteniük a hangrobbanás nélküli repülést.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Lockheed Martin, Getty Images)

repülés | nasa | hangsebesség | x-plane | repülőgép

FOLYTASD EZZEL

Ukrán kérésre a technológiai milliárdos is beszáll a háborúba

Ezzel a magyar alkalmazással bármikor lemehetsz alfába

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram