Az isten szerelmére, hisz maguk a NASA, minden új kitalálói! – mondta Bruce Willis az Armageddonban az űrkutatási hivatalról, amely most a valóságban alkot nagyot: igaz, nem egy Föld felé száguldó aszteroidát állít meg, "csak" a repülést forradalmasíthatja.
Méghozzá úgy, hogy az amerikai hadsereg egyik legfőbb beszállítójával, Lockheed Martinnal kötött szerződés értelmében nagyjából kétszázötven millió dollárból olyan különleges kialakítású szuperszonikus kísérleti repülőgépet fejleszt, amely hangrobbanás nélkül lépheti át a hangsebességet.
A 2021-re tervezett tesztrepülésen az X-Plane tizenhétezer méter magasan hasítana a levegőben ezerötszáz kilométeres óránként sebességgel.
A lényeg azonban nem a számokon van, hanem a morajlás minimalizálsán: a repülő gyorsuláskor mindössze akkora zajt csapna, mintha becsuknánk egy autó ajtaját, tehát egyáltalán nem generálna hangrobbanást. Az egyszemélyes prototípussal tervezett tesztrepülések egyelőre ismereten amerikai területek felett történnének majd, a zajterheléssel kapcsolatban pedig kikérik a lakosság véleményét.
A projekt legfőbb célja egy csendes, szuperszonikus (hangnál gyorsabb) repülőgép megalkotása, amely az utasszállítás mellett a szállítmányozásban is új lehetőségeket kínál.
A törvény szerint ugyanis tilos lakott terület fölött repülni szuperszonikus civil utasszállítóval. A hangsebesség feletti kereskedelmi repülés a Concorde 2003-as kivonása szűnt meg, de a szupergép csúcsidőszakában is csak az óceán fölött érhetett el hangsebességet. Ez viszont akkora robajjal járt, hogy kénytelenek voltak betiltani.
Amennyiben a NASA X-Plane-re épített új technológia sikeres lesz, elképzelhető ennek a szabályozásnak a felülvizsgálata és lehetővé válik, hogy az új szuperszonikus repülő fele annyi idő alatt tegye meg az Egyesült Államok keleti és nyugati partja közti távolságot, mint a napjainkban forgalomban lévők. Persze ez még jóval odébb van, előbb ki kell fejleszteniük a hangrobbanás nélküli repülést.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Lockheed Martin, Getty Images)
hangsebesség | technológia | repülőgép | x-plane | szuperszonikus | nasa
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!