Hosszú időre orosz kézre kerülhet az „ukrán Maldív-szigetek”

Kérdéses, hogy az orosz fennhatóság alatt lévő Krímhez közel eső gyönyörű és turisták körében népszerű sziget ukrán kézen marad-e a konfliktus végén.

Maldív-szigetekről többek között annyit tudunk, hogy ott egy bámulatos fotó elkészítéshez se filterre, se Photoshopra nincs szükségünk. Álomszerű hely az Indiai-óceánon, ahol a hófehér és az azúrkék színek festik meg a képeslapra illő vidéket. Nem feltétlenül kell viszont majd egy napot utazni érte, mert a szomszédunkban is találni hasonló helyet – még ha értelemszerűen nem teljesen ebben a formában.

Íme Dzharylhach szigete, amit Ukrajna Maldívjaként emlegetnek.

A csupán ötvenhat négyzetkilométer alapterületű sziget valahol félúton fekszik Ukrajna szárazföldi területei és a Krím-félsziget között. Különlegességét egyedülálló ökoszisztémája adja, amit leginkább annak köszönhet, hogy soha sem népesítették be emberek. A sziget hangulatát talán egy Vlagyimir nevű turista megható szavai adják vissza igazán.

"Hogy mit érzek itt? Valódi békét. Egy kicsit kiszakadhatok a technológia uralta hétköznapokból. Szükségem volt valami vad élményre, és újra embernek akartam érezni magam. Nem egy robotnak."

Dzharylhach szigetét nyaranta sokan keresik fel, de a látogatók a növény- és állatvilág kilencvenkilenc százalékához nem férhetnek hozzá. 2010-ben nemzeti parkká nyilvánították, a vadászatot egyből betiltották. A szigeten hetvenféle ritka növényfaj él, továbbá több száz szarvas – köztük három albínó példány – figyelhető meg muflonok, vadjuhok, rókák és vaddisznók társaságában. A partról fekete-tengeri palackorrú delfint és közönséges rövidcsőrűt delfint is lehet látni.

1902-ben egy igen jellegzetes szerkezetű világítótorony épült Dzharylhachon, ami első látásra ismerősnek tűnik – nem véletlenül, ugyanis Gustav Eiffel egyik tanítványa tervezte. Egészen 1997-ig hagyományos módon működött, aztán automatikussá szerelték át.

Az első turisták valamikor az 1990-es években kis hajókon érkeztek meg, manapság két gőzhajó naponta háromszor nyolcszáz látogatót szállít a szigetre, közülük csak minden harmadik marad éjszakára.

"Itt ellazul a lelkünk. Sajnos szinte lehetetlen ilyen szigetet találni Ukrajnában. Itt érezzük a szabadságot" – mondta a kivételes helyről egy Anatolij nevű kijevi turista.

Jelenleg sajnos biztosan nem a nyugalom szigete a Dzharylhach, ugyanis tegnap a közeli Odesszát is rakétákkal lőtte az orosz haderő, az innen nem távol lévő Kígyó-szigetet pedig egy orosz hadihajó támadta meg szintén pénteken. Az orosz-ukrán háború kimenetele még sokesélyes, de biztosnak tűnik, hogy Ukrajna területeket fog veszíteni. Kérdéses, hogy az orosz fennhatóság alatt lévő Krímhez közel eső gyönyörű és turisták körében népszerű sziget ukrán kézen marad-e.

Korábban megmutattuk, mi mit veszíthetünk ezzel a háborúval, és arról is beszámoltunk, hogyan érintette a polgári repülést ez a szomorú konfliktus.

(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images)