Close
A háromdimenziós versenyautó­szobrok művészete

A háromdimenziós versenyautó­szobrok művészete

Nem akármilyen műalkotások készülnek egy angliai farm rejtekében: Jonny Ambrose különleges háromdimenziós versenyautó-sziluettjei a világ legnagyobb autórajongóihoz kerülnek.

Az angliai Warwickshire csendes szegletében egy művész éppen az utolsó simításokat végzi el egy újabb megbízásán. A vidéki farm egyik épületében rejtett stúdió falain több tucat hasonló munka, háromdimenziós műalkotás lóg, amelyek klasszikus sportkocsik és versenyautók sziluettjét ábrázolják. Ez az autós művészet egyedülálló formája, ami egyre nagyobb nemzetközi ügyfélkör érdeklődését nyeri el. Az autórajongók és gyűjtők a huszadik század ikonikus modelljeit, saját autóik interpretációit rendelik meg, a leggyakrabban Porschét.

Jonny Ambrose gyermekkorában találta meg az autós művészet iránti vonzódását, elsőként a hetvenes évek Formula–1-es autóinak izgalmas formái és vibráló színei nyűgözték le. A szenvedély elkísérte az iskolai évein, míg a kilencvenes évek elején képzőművészeti diplomát szerzett a Nottingham Egyetemen. Ambrose itt két méter magas, autós ihletésű szobrokat készített az utolsó bemutatójára, és ezek közül több eljutott a közeli doningtoni versenypálya múzeumába.

Innovatív és sokoldalú stílus

A videojáték-iparban felépített sikeres karrierje mellett Ambrose csak 2016-ban vált főállású művésszé, de veleszületett kreativitásával és a téma iránti szenvedélyével – amit a számítógépes tervezés terén elsajátított tudásával egészített ki – gyorsan megtalálta az egyedi és sokoldalú stílusát. Az alkotásaival a versenyautó-tervezők által megalkotott elegáns, organikus formákat ünnepli, tömör fától és alumíniumtól a gyantáig és szénszálig különböző anyagokat használva, és gyakran finoman eltúlozva az aerodinamikai formákat, hogy azzal is a sebesség érzetét keltse.

Ambrose stúdiója tele van a 911-es és 917-es Porschék domborműveivel, a sárvédők, légterelők, kerekek és más karosszériaelemek részleteivel. A keskeny polcokon pedig miniatűr 3D nyomtatott modellek sorakoznak – a Porsche ikonikus sziluettjének egyedi értelmezésével, míg az olyan legendás modellek, mint a 904 Carrera GTS, a 911 RSR és egy félig elkészült 935 „Moby Dick” még a munkapadon találhatók. Az utóbbit fokozatosan rakja össze lézerrel vágott, szénszálas anyagból készült elemekből.

„A Porsche gazdag motorsport-történelme évtizedek óta állandó ihletforrás számomra” – mondja Ambrose. „A márka versenyautói szoborszerűek és rendkívül sokfélék, az elegáns és gyönyörű Porsche 908-tól a gyakran méltatlanul elfeledett 936-on egészen napjaink 919-eséig. Az összes típus nagyon különböző, de mindegyik merész és kifejező.”

A természetes és mesterséges találkozása

A különféle anyagok is hozzátartoznak a varázslathoz Ambrose számára, aki szereti párhuzamba állítani a keményfák természetes melegét a mesterséges anyagok precizitásával. Nemrégiben kezdett dolgozni a 3D nyomtatással, ami a Porsche 917-esen alapuló kisméretű, nyomtatott modellek sorozatával indult, annak különböző változataival a korai Kurzheck modellektől a későbbi Can-Am kiadásig. A sziluetteket szinte észrevétlenül megnyújtja és lelapítja, hogy ezzel is hangsúlyozza a lendületüket és a teljesítményüket.

A számítógépes tervezés és a lézeres nyomtatás automatizált folyamatát azonban továbbra is ellensúlyozza Ambrose kézműves mesterségek iránti szeretete, amelyet a fa gőzhajlításának hagyományos módszerével bizonyít. A gondos munka során olyan összetett formák hozhatók létre, amelyek a korszerűbb módszerekkel sem reprodukálhatók.

„Imádom a fa erezetét és textúráját, valamint a dió és a tölgy kontrasztjait” – magyarázza Ambrose. „A gőzhajlítás pedig lehetővé teszi, hogy olyan kifinomult formákat hozzak létre, amelyek a légáram természetes mozgását tükrözik. A fa pedig nagyszerű kontrasztot alkot a modernebb eljárásokkal és anyagokkal, amelyek rendszerint keményebbek és szögletesebbek.”

Ambiciózus alkotások

Ambrose legújabb munkája az eddigi legambiciózusabb is, a számítógépes tervezésben és 3D nyomtatásban való mélyreható elmélyülést követel meg, precíz kézügyesség és mindenekelőtt emberfeletti türelem mellett. Az alkotás a Porsche 917 Kurzheck feleméretű modellje, amely szinte teljes egészében karcsú alumínium és szénszálas elemekből készült. Az alumínium alkatrészek az autó eredeti struktúráját adják, míg a szénszálas anyagból készülnek a karosszériaelemek és a kerekek, Ambrose jellegzetes stílusában finoman megnyújtva, hogy kihangsúlyozzák a mozgás érzetét.

Az alkotás mintegy kétezer alkatrészből áll, amelyeket hihetetlenül bonyolult 3D nyomtatott csatlakozók kapcsolnak össze, ezeket Ambrose tervezte számítógépen gyötrelmes két hónap alatt, amely a három hétig tartó építést előzte meg. „Egy ideig karcsúbb és nyújtottabb formákkal dolgoztam – mondja Ambrose –, amelyet az a pillanat inspirált, amikor az autótervezőnek van egy kezdeti ötlete, és lazán felvázolja a formát a legtisztább értelmében, mielőtt a funkcionális részletei megszületnének. A 917-es modellem az 1971-es Le Mans-i győztesre épül, amely nemcsak látványos volt, de a magnéziumból készült szerkezetével hihetetlenül könnyű is. Gyönyörű és törékeny.”

Ambrose művészete azért is csodálatos, mert felhívja a figyelmet az érzéki formák, a precíz technika és a nyers versenyzés kapcsolatára. A következő projektje, amely jelenleg a tervezés szakaszában tart, még nagyobb dobásnak ígérkezik. A szó szoros értelmében, hiszen a 917-eshez hasonló, de immár életnagyságú modellt tervez, lehetőleg egy kiállítás központi elemeként. A Porsche nemsokára ünnepli a 956-os versenyautója negyvenedik évfordulóját, amelynek gyönyörű és összetéveszthetetlen formája, valamint a rendkívüli háttértörténete alighanem újabb ihletet adott az angliai művész számára.

Art cars

Egy szobrász alkotása a világ legvágyottabb autós jelképévé is válhat, erre kiváló példa a Rolls-Royce Spirit of Ecstasy orrdíszének története. Az autózás ihlette művészet pedig nemcsak szobrokban teljesedhet ki, ezt igazolja a BMW évtizedek óta tartó Art Car sorozata, amelynek legújabb példányát Jeff Koons alkotta meg az új 8-as Gran Coupéra.

porsche 917 | szobrászat | 3D-művész | porsche | nagy sztori

FOLYTASD EZZEL

A tíz legszebb spyder a Maserati történelméből

50 éves a legendás Porsche 911 Carrera RS – kipróbáltuk a hetvenes évek elejének leggyorsabb autóját

Rendeld meg a Roadster magazin 8. számát!
Friss, 200 oldalas lapszámunkat ezúttal egy színes és izgalmas melléklettel egészítettük ki, amelyben 33 kihagyhatatlan hazai élményt ajánlunk a nyárra. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom