A londoni jazz-elektro-ambient-minimál zenekar a friss albumával visszatért a gyökereihez, szombaton pedig hat év után visszatér a Müpa színpadára is.
Egy jókora stílusbeli kanyar, és hat év szünet után most szombaton visszatér a Müpába az angol Portico Quartet, méghozzá a legjobb formájában. A londoni banda az új lemezén, az Art in the Age of Automationon visszanyúl a gyökereihez: a jazz alapú, elektronika, ambient és minimalizmus közt kalandozó instrumentális zenéhez.
A Müpa Első látásra című friss és kreatív sorozatában ez alkalommal a Player.hu, az UrbanPlayer és a WMN.hu újságírói és szerkesztői mellett részt vettünk mi is, és kamerák előtt spontán reagáltunk a londoni zenakar jazzes, trippes zenéjére. Utólagos benyomásunk, hogy a Portico első látásra is jó, de másodikra még jobb.
Elsőre talán soknak hangzik, pedig kimondottan szellős, elmélyülős zene, szaxofonnal, basszussal, élő dobbal.
És a finom elektronikus alapokra ráúszik még a HANG nevű, ufóalakú acél ütőhangszer hipnotikus soundja.
A PQ 2005-ben alakult, az egyetemi baráti társaság utcazenészként aratta az első sikereit London Southbank negyedében. Két évre rá debütáltak lemezzel, a Knee-Deep in the North Sea című albumukat Mercury-díjra jelölték, a Time Out pedig az év legjobb jazz, folk és világzenei albumának választotta.
Ezek után ha lehet egy árnyalattal még izgalmasabb lett a zenéjük, miután felkarolta őket a Pink Floyd és a Radiohead legendás rockproducer-hangmérnöke, John Leckie.
2009-ben megjelent az Isla című lemez, majd három évvel később a Portico, amivel felléptek a Müpában is.
A Portico után egy érdekes kitérő következett: kivált a csapatból Nick Mulvey, az addigi instrumentális albumokat pedig a vendégénekessel felvett, a korábbitól egészen eltérő hangzású Living Fields követte. Ezt csak Portico néven adták ki, és ma már nem is igazán sorolják a Portico Quartet albumai közé, inkább egy önálló együttes munkájának tartják.
A stílusbeli kitérő után, Keir Vine-nal kiegészülve tavaly visszatértek a régi névhez és hangzáshoz, és megjelent a sorrendben negyedik Portico Quartet lemez, az Art in the Age of Automation, amit minden szakmai fórum kitörő lelkesedéssel fogadott, és amit most a Müpában is bemutatnak.
Sokaknak beugrott az új lemezről a Radiohead, mást a kultikus japán mesterre, DJ Krush-ra emlékeztette, megint mást pedig egy Subaru-reklámra.
Bármikor összeállíthatnánk az eddigi munkásságukból egy bivalyerős sci-fi soundtracket, de ne menjünk ilyen messzire, egy otthon töltött, lazulós estéhez elképzelni sem lehet alkalmasabb zenét.
Alig pislákoló hangulatvilágítás, egy palack bor, és az új lemez, amit ők maguk a régebbi dolgaik ápdételt verziójának írnak le – kell ennél több?
Mindegy, hogy a hallgató egyedül üldögél a (majdnem teljesen) sötét szobában, vagy van, akivel beszélgethet, merthogy annyira sosem marad minimál zene, hogy unalmassá váljon, másfelől talán még a bornál is jobban ellazít, és beindítja a társalgást.
A Müpa egy harmadik, szintén megfontolandó variációt kínál: a szombatra jelzett eső elől a teraszra behúzódva, a komótosan hömpölygő Dunát bámulva ihatunk egyet a koncert előtt, így hamar ráhangolódhatunk a koncertre.
Meglehet, elsőre magányos, bekuckózós, esetleg éjszakai autózáshoz passzoló zenének hangzik, és persze ebben nincs is hiba, de élőben jóval erősebb a hatása. Meggyőzőbb bizonyíték nem kell erre ennél a franciaországi koncertnél:
Portico Quartet, május 12. 20:00 – 22:00, Müpa
Közreműködők: Duncan Bellamy – dob, elektronika; Milo Fitzpatrick – bőgő; Keir Vine – HANG dobok, billentyűs hangszerek; Jack Wyllie – szaxofon, billentyűs hangszerek.
Ez is érdekelhet:
kéknyúl | jazz | koncert | richard wagner | müpa
Álomszülte szálloda Dánszentmiklóson, pazar fine dining étteremmel
Ilyen egyedi és domináns ízekkel tud kényeztetni a világ egyik legjobb rumja

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!