Close
Hét dolog, ami nem hiányozhat egy profi fotós táskájából

Hét dolog, ami nem hiányozhat egy profi fotós táskájából

Ki ne szeretné a jól sikerült fotókat? Mi biztosan, úgyhogy mondunk is néhány hasznos tippet, amikkel mindannyian ügyesebb fotósokká válhatunk.

Évek óta kering a neten egy vicces fotós mém, egy találóan megfogalmazott gondolattal:

“Háromféle fotós létezik. Az amatőr, a művész és a profi. Az amatőr a felszereléséről beszél, a profi a pénzről, a művész pedig a fényekről.”

Az amatőr, mivel hobbiként tekint a fényképezésre, szükségszerűen a folyamatos fejlődést kutatja, minden egyes fényképezőgép-vázat és a velük kombinálható kiegészítőket is kíváncsian keresgéli, próbálgatja. Aki belekezdett a hobbifotózásba, jól tudja, mennyi időt és pénzt jelent a felszerelés fejlesztése. Ahogy a kezdeti rekreációs alkotói folyamat kezd egyre fontosabb tényezővé válni, amikor valaki több lesz, mint egy ember fényképezőgéppel, amikor a fotós én öntudatra ébred, akkor az ember már szintenként lépdel egy képzeletbeli fotós ranglétrán, aminek a tetején a profikat látja.

Ha valaki hobbifotósként tényleg komolyan gondolja a fényképezést, jobban teszi, ha kihagy néhány létrafokot, és beszerzi az alapszettet, amivel egy hivatásos fotográfus is elkezdheti a munkát. Nem olyan mély az árok a hobbicélú digitális tükörreflexesek vagy akár tükör nélküli középpályások, és a professzionális célokra szánt alapeszközök között, de ez az árok rendkívüli módon kontrasztossá válik az első alkalommal, amikor az ember megbízást teljesít.

Az amatőr fotóst a profitól ugyanis nem feltétlenül a magasabb szintű tudás különbözteti meg, vagy a sajátosabb látásmód, sokkal inkább a felelősség, amivel egy esemény megörökítése vagy egy portré elkészítése jár.

Brent Stirton egy EOS R-rel

Aki nem puszta altruizmusból vagy a fényképészet iránti megrögzött rajongásából eredeztetve készít képeket, hanem valamiféle ellenszolgáltatást vár, az bizony sokkal kevésbé engedheti meg, hogy hibázzon, mint az, akinek ezért cserébe a fényképezés élményén kívül nem jut más.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy két fotós közül általában az a jobb, amelyiknek adott számú felvételéből arányaiban több a jól sikerült, publikálható fénykép.

Természetesen az egyedi látásmód, az alkotói folyamat milyensége, a fényképek stílusa is mind nagyon fontos összetevői a sikeres munkának, de a célunk most elsősorban a szükséges hardverek körének meghatározása. Lássuk tehát, melyek azok a nélkülözhetetlen eszközök, amelyeknek minden hivatásos fotós táskájában ott a helyük!

1. Fotóstáska

Rendkívül fontos, a profik táskája sokkal praktikusabb, mint az amatőröké. Nincs szükség annyi aprócska rekeszre, nincs mindenhez külön szűrősor, apró pepecs kiegészítők, nem egy gyűjteményhez hasonlít, hanem az alábbi feltételek mentén alakul a fotóstáska tartalma: azonnal, vagy nagyon gyorsan hozzáférhető eszközök, a legfontosabbakból egy póteszköz. Slussz. A táska pedig nem egy fotós-hátizsák, hanem egy oldaltáska, amiből egy mozdulattal lehet kiemelni a szükséges eszközt, mert a munka során sajnos nincs idő bűvészmutatványokra.

2. A fényképezőgép

Amikor a fényképezés munkavégzéssé alakul, már nem előnyként tekint a fotós az 1.6x-es fókusztényezőre, hanem átokként. Amikor gyorsan reagálva kell látószöget váltani, már nem fényképezhet az ember messzebbről, hogy kompenzálja a látószög hiányát, ezért a hivatásszerű fényképezést célszerű full frame géppel végezni. A digitális tükörreflexes gépek piacának jó nagy hányada ezért ki is szorul a profi fotósok érdeklődési köréből.

A legkézenfekvőbb megoldás, amivel végrehajtható a profi megbízások szinte bármelyik szegmense, a Canon EOS 6D Mark II. Ennél feljebb bárki mocoroghat, de sajnos az alacsonyabb kategóriájú gépvázakkal csak kompromisszumok árán teljesíthetünk bizonyos feladatokat.

Technika: 5D Mark III, EF 24-70 f2.8L II USM

A 26 megapixel felbontású, gyors és pontos fókusszal rendelkező gép tehát a minimum, az első pontra visszakanyarodva azonban meg kell említenünk, szükség van egy pótvázra. Ez utóbbi lehet alacsonyabb kategóriás, a semminél egy kompromisszum is nagyságrendekkel többet ér, és értelemszerűen nem akar senki több százezres befektetést pusztán biztosítéknak.

3. Az általános zoomobjektív

Az alap zoom egy olyan eszköz, amivel végrehajtható szinte minden megbízatás, de érdemes tudni róla, hogy önmagában nem könnyű érdekességet csiholni az alapzoommal készült fotókból. Ez persze szituációfüggő, de egyet leszögezhetünk: noha a kreatívnak hívott fényképezési technikák nem ezzel szoktak történni, a legtöbb fényképet ezekkel az objektívekkel készítjük. Az alap zoom elengedhetetlen kategória, nélkülözhetetlen, de szinte képtelenség látványos csodákat tenni vele.

Audun Rikardsen fotója. Technika: 5D Mark III, EF 24-70 f2.8L II USM.

A Canon és néhány másik vetélytársa azért megpróbálnak a legkisebb lemondások árán magas minőséget nyújtani, és ami azt illeti, az erőfeszítésük nem is hiábavaló, de a laikusok összeszorítják a fogukat, amikor meghallják a minőségi alap zoomok árát. Ezek közül a Canon EF 24-70mm F2.8 L II. objektív az, ami nem okoz csalódást, mindenképp számíthat rá bármelyik profi, kompromisszumok nélkül. Kijelenthetjük, hogy bizonyos színvonalon belül ez az objektív tájfotózásra és portréra egyaránt képes. Nem is hiányzik egyetlen hivatásos táskájából sem.

Pluszpont a tervezőknek, hogy a belső élességállítás miatt a frontlencsére helyezett szűrők nem változtatják a pozíciójukat, ha élességet kell állítani, így akár a cirkuláris szűrők (polárszűrők, félszűrők, trükkszűrők) használata is pofonegyszerű.

4. Teleobjektív

Az amatőrök legkedvesebb objektívtípusa. A teleobjektíven át vizsgált világ izgalmasabb, látványosabb, mesebelibb, mint az alap zoom képi megjelenése, ezért minden hobbifotós először ezt az objektívet nyüstöli. Távcső és pompás képalkotó eszköz egyben, a méreténél fogva a fényképezőgépnek is komolyabb megjelenést kölcsönöz, nem is csoda, ha az ember az elején képes vele túlzásokba esni.

A mélységélesség játékossága mindannyiunkat megfog, de a hivatásos fényképészek tudják, hogy a teleobjektívek nem mindenhatók. Valójában a profi fotósok igyekeznek minél közelebb helyezkedni a témához, ezért a teleobjektíveiket csak akkor használják, amikor kell. Ez a mértékletesség a legtöbb embernél magától is kialakul, nem elég tudni azonban, mikor kell használni a teleobjektívet, azt is jó tudni, melyiket érdemes.

A Canon palettáján a rajzolatában is szép, és élességében sem kifogásolható, legkönnyebben elérhető telezoom az EF 70-200 F4 L USM, amely villámgyors élességállításával, fix fényerejével emelkedik ki a munkára alkalmatlan teleobik közül.

Fontos szempont, hogy a 70-200 F4 L USM a fókusztávolság változtatása közben nem változtatja a külső méretét, vagyis a munka során nem kell attól tartani, hogy a folyamatos zoomgyűrű tekergetés közben az objektív térfogata változik, mint az olcsóbb teleobjektívek esetén, ami a vákuumképzéssel jár, és ezzel együtt a levegő szennyeződései is bejutnak az igencsak érzékeny lencserendszerbe. A 70-200 F4 L ízig-vérig munkagép, a portrékészítés mellett akár sportfotózásra is alkalmas egy ügyes fotós kezében.

5. A játékos objektív

A legegyszerűbb és legkézenfekvőbb megoldás, a profi alapcsomag legszerethetőbb tagja egyben a legolcsóbb darab is, a fotózás iránt elkötelezettek talán már szemeznek is vele jó ideje, ez a Canon EF 50mm F1.4 USM. Egy viszonylag egyszerű fix méretű alapobjektív, ami a hobbisták kis kedvencétől, a legendás Canon EF 50mm F1.8-tól nem is különbözik olyan sokban első ránézésre, de a valóságban azért igen.

A fényereje az objektívek felső kategóriájába emeli, az ultrasonic motoros élességállítása pedig nem csak gyors, de csendes is. A fémből készült bajonettcsatlakozó időtállóvá és masszívabbá teszi, nem úgy, mint a kistestvér műanyag csatlakozóját, de még mindig nem kerül egy vagyonba. Gyönyörű, elmosott háttér, a téma tűéles kirajzolása teszi igazán egyedivé, sajátos látásmódot kölcsönözve annak, aki használja.

Ezek tehát mindenképpen szükségesek egy professzionális szettben, de amennyiben a megbízások jellege igényli, az alábbi kategóriákkal kell még kiegészíteni a fotóstáska tartalmát:

Makroobjektív

A makrofényképezés fizetőképes piaca általában a tárgyfotózás, és újabban az ételfotók területére szorítkozik, keveseknek adatik meg a szerencse, hogy profitábilissá tehetik a rovarfotóikat. A makrofotózás szerelmeseinek nem ismeretlen a Canon EF 100mm f2.8 L Macro IS USM. Gyors és pontos, a portréfotózás éppúgy magas fokon űzhető vele, mint az étel- vagy tárgyfotók készítése.

Nagylátószögű objektív

A tájak, valamint helyszínek, belső terek megörökítése általában nagylátószögű objektívekkel történik. A hobbifotósok képzeletbeli karácsonyi ajándéklistájának méltatlanul a végére kerülnek nagylátószögek, mivel némi pluszmunkával sok esetben helyettesíthető a használatuk. Ez a plusz munka azonban nem mindig fér bele a profiknak, nekik áldozniuk kell erre is, ha a feladat megköveteli. A Canon EF 14mm f2.8 L II USM kompromisszumok nélküli választás, alacsonyabb fényviszonyok mellett is szépen teljesít.

Halszemobjektív

Ha a nagylátószög kevésnek bizonyul, vagy speciális effektekkel szeretnénk megdobni a felvételeinket, a halszemobjektívek jelentik a megoldást. A Canon EF 8-15 f4 L USM cirkuláris halszemhatása garantáltan letaglózza a szemlélőt.

Az általunk meghatározott lista természetesen nem szentírás, el lehet térni mindkét irányba, de szerintünk lefelé nem érdemes. A hobbifotózás során az embert örömmel tölti el, ha egy tucatnyi kép között talál egy igazán jól sikerültet, a fotós munkák teljesítésekor azonban ez azt jelenti, hogy majdnem egy tucatnyi esetben csak az időnket vesztegettük.

Ezeknek a sikertelen felvételeknek nem érdemes elkészülniük, ha nem az idő eltöltése, hanem hatékony munkával való kitöltése a célunk. Éppen ezért, ha a gyakorlás fázisából továbblépve felelős szakemberekként kívánunk fellépni, nem szabad spórolnunk a felszerelésen. Nem fogjuk megbánni.

Close