Close
Elfeledett sebességrekord emlékét őrzi a Rolls-Royce legújabb limitált szériája

Elfeledett sebességrekord emlékét őrzi a Rolls-Royce legújabb limitált szériája

A harmincas években Rolls-Royce-motorokkal elért, és mára csaknem elfeledett 575 km/órás sebességrekordra emlékezik a goodwoodi márka legújabb limitált szériája.

A Rolls-Royce neve több mint egy évszázada egyet jelent a szárazföldi és vízi sebességrekordokkal, és ugyan a legtöbb eredményt alaposan dokumentálták, ezért széles körben ismertek, mégis egy brit kalandort, aki három sebességrekordot állított fel Rolls-Royce-motoros járművével, szinte elfelejtette a világ. A Wraith és Dawn modellek új Landspeed Collection limitált szériájával most George Eyston kapitány és rendkívüli autója, a Thunderbolt történetét meséli el a Rolls-Royce.

George Eyston imádta a sebességet, itt egy 1927-es Bugatti Type 35 volánjánál ül
A mennydörgésről elkeresztelt rekordautó addig elképzelhetetlen sebességgel száguldott
George Eystont ünneplik a sikeres rekorddöntés után

George Eyston 1897-ben született, és már a gyermekkorában lenyűgözte az autósport,

iskolás korától kezdve versenyzett automobillal és motorkerékpárral. Cambridge-ben a mérnöki tanulmányait az első világháború szakította félbe, ahol kitűnően szolgált, kapitányi rangra emelkedett. A húszas-harmincas éveket különféle versenyautók fejlesztésével és vezetésével töltötte, a tehetséges feltaláló több szabadalmat is bejegyzett.

A rekordautókat saját maga tervezte és vezette is
A hazájában és az Egyesült Államokban is több sebességrekordot döntött

1935-ben az első brit autóversenyzők között utazott az Egyesült Államokba, a Bonneville sóstómederbe, ahol 24 és 48 órás sebességrekordokat állított fel. Két évvel később visszatért Utah sivatagjába, és a Thunderbolttal három szárazföldi sebességrekordot döntött.

A rendkívüli gépet nem véletlenül nevezte behemótnak a korabeli sajtó,

hiszen három tengelyen nyolc kereke volt, az áramvonalas burkolata alumíniumból készült.

Jól érzékelteti a Thunderbolt méreteit ez a kép, nem véletlenül hívták behemótnak
A három tengelyére összesen nyolc óriási kerék került

A meghajtásáról két 37 literes V12-es Rolls-Royce repülőgép-hajtómű gondoskodott,

egyenként is több mint 2000 lóerős teljesítménnyel. Az idők során összesen csak 19 darab készült ebből az erőforrásból, ezért Eyston rekordautójába is használt motorok kerültek, amelyek a legendás Spitfire elődjében szolgáltak. A két motort ma nagy becsben tartják, az egyiket a királyi légierő múzeumában, a másikat a londoni tudományos múzeumban őrzik.

A Thunderbolt sajnos megsemmisült egy óriási raktártűzben
A két Rolls-Royce hajtóművét kiszerelték és a mai napig őrzik

A rekordautó sajnos elveszett, miután 1940-ben az új-zélandi centenárium alkalmából kiállították, majd egy raktárba került, ahol 1946-ban elpusztult, amikor az ugyanabban az épületben tárolt 27 ezer gyapjúbála lángra kapott. Eyston sebességrekordját pedig mindössze 341 nappal később megdöntötték, de több mint nyolcvan évvel később

a Rolls-Royce méltó emléket állított  a Landspeed Collection modellekkel.

A Wraith és a Dawn különkiadása olyan kétszínű fényezést kapott, amelynek Bonneville Blue színe a napfényben ragyogva ezüstszürkéből világoskékbe hajlik, és ezzel a sóstómeder fölötti hatalmas égszínkékre utal, amely a Thunderbolt alumínium karosszériáján is tükröződött.

Bonneville már több mint egy évszázada a sebességrekordok különleges helyszíne,

a kiszáradt sóstómeder ugyanis kivételesen sima felületet biztosít a nagysebességű futamokhoz. Eyston is az erre a célra kialakított, 24 méter széles, 16 kilométer hosszú pályán futotta rekordját. A mederben a terep minden irányban tökéletesen vízszintes, és szikrázóan fehérben ragyog a napon, ami nagy tempónál különösen megnehezíti az iránytartást és a távolságok megítélését.

George Eyston csapata ezért fekete vonalat festett fel a pálya teljes hosszában,

és ez a vonal segített a sofőrnek tartani az egyenest, amitől eltérni 350 km/óra feletti sebességnél életveszélyes lett volna. Ezt az egyszerű, de zseniális ötletet eleveníti fel a Landspeed szériában a finoman perforált fekete sáv a kormánykeréken és a vezetőülésen. A sóstómeder simának tűnő felületét pedig valójában apró repedések alkotják, ezt a műszerfal fabetétje idézi meg.

A Thunderbolt fényezetlen karosszériája egyébként váratlan problémát okozott,

az első futamok során ugyanis a fotoelektromos időmérő berendezés nem észlelte a fényesre csiszolt alumínium felületet a vakítóan fehér sóstómederben. Eyston ezért nagy fekete nyilat és sárga karikát festett az autójára, hogy növelje a láthatóságát nagy sebességnél, és ezt az ügyes megoldást elevenítik fel a limitált szériás modellek élénksárga részletei.

Bonneville nemcsak a sebességrekord-hajszoló kalandorok, de a csillagászok kedvelt célpontja is,

hiszen a hatalmas, néptelen síkságon kivételesen sötét az éjszakai égbolt, amit nem szennyez mesterséges fény. A Rolls-Royce jellegzetes csillagoségbolt-tetőkárpitja az eddigi legnagyobb számú, 2117 darab különálló fénypontjával pedig éppen azt a csillagképet mutatja, ami a rekorddöntés éjjelén, 1938. szeptember 16-án a sóstómeder fölött látható volt.

George Eyston a harmadik alkalommal 357,497 mérföldes óránkénti sebességet ért el, ami 575 km/órának felel meg,

és ez egészen hihetetlenül hangzik nemcsak az 1930-as években, de még manapság is. A kapitány kivételes eredményét a Rolls-Royce műszerfali órája őrzi meg az utókornak a limitált szériában, amelyet 25 darab Dawn, valamint a Wraith további 35 példánya alkot majd, és ezek közül már mindet lefoglalták a márka ügyfelei.

Limitált fényűzés

A Rolls-Royce valósággal elkényezteti a rajongóit a limitált szériás modellekkel, hiszen még csak pár hónapja mutatták be a Phantom különkiadását, amely minden részletével az idő múlására emlékeztet. A leginkább limitált szériának persze a legújabb Boat Tail számít, amiből összesen csak három példányt készít a goodwoodi márka.

FOLYTASD EZZEL
Légzsákból készült ruhakollekció a Mercedesnél
60 évvel ezelőtti fotót készített el újra a Porsche
Rendeld meg a Roadster magazin 5. számát!
Mi jobb, mint egy 170 oldalas Roadster magazin? Hát egy 220 oldalas Roadster magazin! Igen, a 2021-es nyári számunkra jelentősen megnöveltük a terjedelmünket, hogy még több kalandot, utazást és inspirációt élhessünk át közösen. A méret azonban nem minden, arra is figyeltünk, hogy ismét a lehető legjobbat kínáljuk olvasóinknak. A tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom