Close
A díjnyertes kikötőépület, ami mindenkihez szól

A díjnyertes kikötőépület, ami mindenkihez szól

Európai díjra is jelölték a Sporaarchitects-térhálózat tervezte, Győr melletti Közforgalmú Kikötőépületet, amely egyszerre költői és indusztriál is, egyedi műszaki megoldásokkal. A friss MÉD-győztes projektről az építészekkel beszélgettünk.

„Fontos, mert párbeszédet kezdeményez az építészetről” – többek között így értékelték a Média Építészeti Díjat a győztes Sporaarchitects-térhálózat tervezői, Hatvani Ádám és Korompay Attila. Egy komplex ipari épületről van szó, Európa közepén, az Északi- és Fekete-tengert összekötő vízi út felénél. A Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő egyben áruforgalmi, logisztikai központ is, kikötői partfallal, hajóállásokkal, kapcsolódó infrastruktúrával, vízi, közúti és vasúti kapcsolattal és hajó-szervizállással.

Az épület speciális jellege miatt az építészek folyamatosan egyeztettek a megbízóval, az Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatósággal, a folyamat végére pedig mindkét fél igényei teljesültek.

A földszinti tömeg szigorúan illeszkedik a közlekedési rend által meghatározott kelet-nyugati irányhoz, az emeleti épülettestről áttekinthető a kikötő, és feltárul a panoráma, míg a földszinti irodaszárny tetejét akár külsősök is szabadon használhatják tetőkertnek, terasznak.

Rendkívül markáns, meghatározó látványelem a vízszintes torony koncepciója, amely az építészek számára kiemelten fontos volt.

Felmerült, hogy alátámasszák a tizennégy méter hosszan kinyúló részt, de ezt kiváltották egy konzolos szerkezettel. „Manapság a repülőtéri irányítótornyok is ilyenek: nem feltétlenül magasak, de tökéletes panorámát nyújtanak. Ha ezt letámasztjuk oszlopokra, pont az erejét törjük meg” – magyarázta Hatvani Ádám az épület egyik felelős tervezője.

„Amikor valami furcsaság történik a szerkezettel, akkor keletkezik az építészet – jegyzi meg Hatvani.

– Tehát amikor válaszolni kell valamilyen kihívásra, különben nem lehet befejezni az épületet.”

Eredetileg a költségek miatt akarták letámasztani az épületet, de mint utóbb kiderült, nem volt jelentős tétel, viszont „egy ilyen gesztus elviszi a hátán a projektet”. Jellegzetes, mégsem öncélú megoldás: erről a szintről nem csak a kikötő látható be jól, de a környék folyóvizekkel átszőtt, gazdag szigetvilággal rendelkező területe is, köztük a véneki partszakasz és a Torda-sziget.

A szervizállás épülete biztosítja a kommunikációt a személyzet és a partfalnál várakozó uszályok közt, de gépkocsitároló, vízminőség vizsgálati labor, tárgyaló, vendégszoba és több iroda is van benne, míg maga a kikötő egyben a vízi, közúti és a vasúti közlekedés csomópontja is.

Nehézkedés és könnyedség játéka járja át az egész épületet, amelynek mindhárom funkciócsoportja közvetlenül érhető az előcsarnokból. A földszint déli oldalát, és az emelet napjárta oldalait árnyékoló rácsrendszer veszi körül, mely a tárgyaló mindkét oldalán fölnyitható. A rács tűzihorganyzott felülete változó fényviszonyok mellett más és más köntösbe vonja az épületet.

Ma már szinte említeni sem kell a környezettudatos technológiák alkalmazását, nem úgy ennél a projektnél, ahol

a talajrétegekbe három szinten talajkollektorokat helyeztek el, ezeket a legkorszerűbb fotovoltaikus rendszerrel egészítették ki, a tárolt csapadékvíz pedig a tetőkert fenntartásában hasznosul.

„Ez egy rézsűs part volt, amit feltöltöttek, ezért kézenfekvő megoldás volt a télen fűtő, nyáron hűtő talajkollektorok lefektetése – magyarázta Korompay Attila, felelős tervező. – Példamutató irány lehet alternatív energiaforrásokkal ellátni egy középületet.” Az első adatok szerint közel önfenntartó az épület, a rengeteg üvegfelület ellenére is.

A MÉD-elismerés csak egy a jó visszajelzések közül: a kikötőt jelölték EU mies awardra is, ami „egy nagyon fontos szakmai díj a kortárs európai építészetben”, mondja Hatvani.

A Sporaarchitects eddigi legismertebb munkái a négyes metró Gellért téri és Fővám téri megállói voltak, és sok speciális feladat találja meg őket. Nincs prioritás, terveznek családi házat is, viszont amit „szeretnénk többet csinálni, azok a kulturális központok, közterek tervezése. Mert az építészet mindenkinek szól.”

Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő

  • Építészet: Sporaarchitects-térhálózat
  • Megbízó: Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság
  • Alapterület: 708 m2
  • Energiaigény: 66,5 kWh/m2a
  • Megvalósulás éve: 2016
  • Felelős tervezők: Hatvani Ádám, Korompay Attila, Dékány Tibor
  • Fotók: Danyi Balázs

Ez is érdekelhet:

nagy sztori | dizájn | győr | design | sporaarchitects

FOLYTASD EZZEL

A világ egyik legrangosabb építészeti fődíját nyerte el a Magyar Zene Háza

Megtaláltuk az üzletet, ahol életed kanapéját tervezheted meg megengedhető áron

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram