Close
A díjnyertes kikötőépület, ami mindenkihez szól

A díjnyertes kikötőépület, ami mindenkihez szól

Európai díjra is jelölték a Sporaarchitects-térhálózat tervezte, Győr melletti Közforgalmú Kikötőépületet, amely egyszerre költői és indusztriál is, egyedi műszaki megoldásokkal. A friss MÉD-győztes projektről az építészekkel beszélgettünk.

„Fontos, mert párbeszédet kezdeményez az építészetről” – többek között így értékelték a Média Építészeti Díjat a győztes Sporaarchitects-térhálózat tervezői, Hatvani Ádám és Korompay Attila. Egy komplex ipari épületről van szó, Európa közepén, az Északi- és Fekete-tengert összekötő vízi út felénél. A Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő egyben áruforgalmi, logisztikai központ is, kikötői partfallal, hajóállásokkal, kapcsolódó infrastruktúrával, vízi, közúti és vasúti kapcsolattal és hajó-szervizállással.

Az épület speciális jellege miatt az építészek folyamatosan egyeztettek a megbízóval, az Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatósággal, a folyamat végére pedig mindkét fél igényei teljesültek.

A földszinti tömeg szigorúan illeszkedik a közlekedési rend által meghatározott kelet-nyugati irányhoz, az emeleti épülettestről áttekinthető a kikötő, és feltárul a panoráma, míg a földszinti irodaszárny tetejét akár külsősök is szabadon használhatják tetőkertnek, terasznak.

Rendkívül markáns, meghatározó látványelem a vízszintes torony koncepciója, amely az építészek számára kiemelten fontos volt.

Felmerült, hogy alátámasszák a tizennégy méter hosszan kinyúló részt, de ezt kiváltották egy konzolos szerkezettel. „Manapság a repülőtéri irányítótornyok is ilyenek: nem feltétlenül magasak, de tökéletes panorámát nyújtanak. Ha ezt letámasztjuk oszlopokra, pont az erejét törjük meg” – magyarázta Hatvani Ádám az épület egyik felelős tervezője.

„Amikor valami furcsaság történik a szerkezettel, akkor keletkezik az építészet – jegyzi meg Hatvani.

– Tehát amikor válaszolni kell valamilyen kihívásra, különben nem lehet befejezni az épületet.”

Eredetileg a költségek miatt akarták letámasztani az épületet, de mint utóbb kiderült, nem volt jelentős tétel, viszont „egy ilyen gesztus elviszi a hátán a projektet”. Jellegzetes, mégsem öncélú megoldás: erről a szintről nem csak a kikötő látható be jól, de a környék folyóvizekkel átszőtt, gazdag szigetvilággal rendelkező területe is, köztük a véneki partszakasz és a Torda-sziget.

A szervizállás épülete biztosítja a kommunikációt a személyzet és a partfalnál várakozó uszályok közt, de gépkocsitároló, vízminőség vizsgálati labor, tárgyaló, vendégszoba és több iroda is van benne, míg maga a kikötő egyben a vízi, közúti és a vasúti közlekedés csomópontja is.

Nehézkedés és könnyedség játéka járja át az egész épületet, amelynek mindhárom funkciócsoportja közvetlenül érhető az előcsarnokból. A földszint déli oldalát, és az emelet napjárta oldalait árnyékoló rácsrendszer veszi körül, mely a tárgyaló mindkét oldalán fölnyitható. A rács tűzihorganyzott felülete változó fényviszonyok mellett más és más köntösbe vonja az épületet.

Ma már szinte említeni sem kell a környezettudatos technológiák alkalmazását, nem úgy ennél a projektnél, ahol

a talajrétegekbe három szinten talajkollektorokat helyeztek el, ezeket a legkorszerűbb fotovoltaikus rendszerrel egészítették ki, a tárolt csapadékvíz pedig a tetőkert fenntartásában hasznosul.

„Ez egy rézsűs part volt, amit feltöltöttek, ezért kézenfekvő megoldás volt a télen fűtő, nyáron hűtő talajkollektorok lefektetése – magyarázta Korompay Attila, felelős tervező. – Példamutató irány lehet alternatív energiaforrásokkal ellátni egy középületet.” Az első adatok szerint közel önfenntartó az épület, a rengeteg üvegfelület ellenére is.

A MÉD-elismerés csak egy a jó visszajelzések közül: a kikötőt jelölték EU mies awardra is, ami „egy nagyon fontos szakmai díj a kortárs európai építészetben”, mondja Hatvani.

A Sporaarchitects eddigi legismertebb munkái a négyes metró Gellért téri és Fővám téri megállói voltak, és sok speciális feladat találja meg őket. Nincs prioritás, terveznek családi házat is, viszont amit „szeretnénk többet csinálni, azok a kulturális központok, közterek tervezése. Mert az építészet mindenkinek szól.”

Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő
  • Építészet: Sporaarchitects-térhálózat
  • Megbízó: Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság
  • Alapterület: 708 m2
  • Energiaigény: 66,5 kWh/m2a
  • Megvalósulás éve: 2016
  • Felelős tervezők: Hatvani Ádám, Korompay Attila, Dékány Tibor
  • Fotók: Danyi Balázs
Ez is érdekelhet:

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom