Több mint tizenkétezer kerékpárt tárolnak a menő holland bicikliparkban

Utrecht egy élhető város – legutóbb például arról számoltunk be, hogy több száz buszmegállója tetejére úgynevezett élő növényszőnyeget telepítettek, hogy ott méhek döngicsélhessenek, és javulhasson a levegő minősége. Körülbelül Debrecen méretű, de három felsőoktatási intézményt is találunk ott, így elég magas a népsűrűség, szorgalmi időszakban akárhova nézünk, diákokat látunk. Természetesen biciklis diákokat. Nekik és a város tudatos lakóinak készült a több mint 12 ezer bicikli tárolására alkalmas mélygarázs.

Ahogy mi is megírtuk, Hollandia a minőségi turistákra lőne mostantól kezdve, ami annyit jelent, hogy nem a fapadosokkal érkező, költeni nem akaró instant városnézőket szeretnék elsődleges célcsoportuknak nevezni. Emellett pedig az is szerepel a stratégiájukban, hogy nemcsak Amszterdamot népszerűsítenék, hanem a többi holland várost is, hiszen az ország jóval több a fővárosi rendezett káosznál.

Itt van például Utrecht, ami a templomkocsmán, egyetemein és egy épületen hagyott ufón kívül is sokat adhat mindazoknak, akik Hollandia valós arcát szeretnék látni. Ebbe pedig beletartozik az erősen kerékpárhangsúlyos közlekedés is. A városban egy hétfői egyetemi napon simán kialakulhatnak biciklisdugók, és ha jártunk már a hollandoknál és láttunk vonatállomások melletti biciklitárolót, azt simán meg is szorozhatjuk kettővel.

Embertelenül sok bicaj mindenhol, hogy a tulajdonosok hogyan találják meg a sajátot, elképzelésünk sincs. Ráadásul a keresztül-kasul pakolt kerékpárok sokszor megkeserítik a mindennapokat, sokan késnek le vonatot a keresgélések miatt. Arról nem is beszélve, hogy az időjárási viszonyoknak is folyamatosan ki vannak téve.

A rotterdami Ector Hoogstad Architecten építészeti iroda 2011-ben nyerte meg a pályázatot a központi pályaudvarhoz csatolt biciklitároló kivitelezésére. 2017-ben már át is adták az első szakaszt, ahol körülbelül hatezer kerékpár pihenhet, mára pedig kész lett az egész komplexum.

Jócskán rálicitál az eddigi dobogósra, hiszen a tokiói bicikliparkoló csak kilencezer hellyel rendelkezik.

Három emeletet süllyesztettek a mélybe, mellesleg nemcsak funkciójában, építészetileg is jelentős a mélygarázs. Bringakölcsönzőt, szerelőállomást is találunk odalent, és már egy sima áthaladás is élmény lehet az egyedi kialakításnak köszönhetően. Természetes, hogy a parkoló mutatja a szabad helyeket, ezzel is pörget a folyamaton, amivel megkönnnyíti a tudatos városlakók mindennapjait.

Három dolog, amiért érdemes elmenni Utrechtbe

Utrechtben megtapasztaljuk a kerékpárosdugót, járhatjuk a várost kajakkal, megmászhatjuk Hollandia legmagasabb gótikus tornyát. De hogyan kerülnek birkák a Science Parkba, és miféle étel lehet a Sterk Boulderhal?

(Fotók: Unsplash, Dezeen, Petra Appelhof)