A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) negyedik alkalommal rendezi meg a 360 Design Budapest, regionális dizájnkiállítást, idén október 17. és 22. között. A korábbi években is nagy népszerűségnek örvendő eseménynek ebben az évben az Adria-palota ad otthont, ahol összesen több mint hatvan ismert és feltörekvő hazai, valamint regionális dizájner több mint kétszáz alkotásával találkozhat a közönség. A kiállításon a múlt, jelen és jövő találkozását kísérhetjük végig különböző művészeti megközelítésekben, továbbá exkluzív tárlatvezetések és side eventek gazdagítják a programokat.
A Red Dot-díjas 360 Design Budapest célja a hazai és regionális alkotók ismertségének növelése, a dizájnmárkák nemzetközi piacra lépésének elősegítése, valamint az új, innovatív, fenntartható irányok bemutatása a szakmai közösség és a széles nyilvánosság számára.
A 2023-as év fontos újítása, hogy a formatervezők és iparművészek mellett képzőművészek is bemutatkoznak, méghozzá új helyszínen, az Adria-palotában kialakított, különleges installációs térben. A kiállítás kurátora, Bonta Gáspár látványos koncepcióval készült a rendezvényre:
Magyarország és a régió gazdag dizájntörténeti és iparművészeti örökségét ötvözve a kortárs alkotásokkal, egy valódi múlt-jelen-jövő tengelyt létrehozva.
Több mint hatvan alkotó, köztük tizenöt pályakezdő, több mint kétszáz alkotása lesz látható. A régió több országából, összesen tizenhárom formatervező és művész munkái – többek között cseh, osztrák, lengyel, ukrán, horvát – is megjelennek a kiállítótérben. Az Iparművészeti Múzeummal megvalósuló együttműködés keretében Horváth Judit, muzeológus, kurátor és Bonta Gáspár által kiválasztott műtárgyak erősítik tovább a kiállítás kulturális hagyományokra és a változásra építő koncepcióját.
– A Magyar Divat & Design Ügynökség célkitűzése, hogy Magyarország a régiós szinten meghatározó pozíciót töltsön be a divat és dizájn szektorokban. Ennek jegyében 2020 óta valósítja meg a nemzetközi szinten is elismert 360 Design Budapest kiállítást, amely az országimázs és a turisztikai vonzerő növeléséhez is hozzájárul – mondta Jakab Zsófia.
A Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója úgy véli, a regionális dizájn kiállítás kulturális, turisztikai, oktatási intézmények, építőipari és dizájn vállalkozások bevonásával egy élményalapú,
a CEE országokban egyedülálló dizájn programsorozattá fejlődött az évek során.
Kiemelte, a rendezvénysorozatra a nemzetközi sajtó képviselői is ellátogatnak, akik nemcsak a 360 Design Budapest programjain vesznek részt, hanem úgynevezett hospitality tour keretében Budapest kulturális és művészeti értékeiből is ízelítőt kapnak, így a fővárost is népszerűsíthetik.
A 360 Design Budapest kiemelt vendége a nemzetközi dizájn egyik legelismertebb ikonja, Rossana Orlandi. A rendezvény csütörtöki napján mutatják be fejlesztési terveiket a design LAB curated by Rossana Orlandi 2023-as szezonjának gyártó és tervező párosai, majd
a világhírű kurátor a dizájn iránt érdeklődő fiatalokat közvetlen beszélgetésre is várja,
hogy megossza velük tapasztalatait és inspirációit. Pénteken a 6AM: Glassworks olasz dizájnmárka kreatív alapító duója, Edoardo Pandolfo és Francesco Palù panelbeszélgetés keretében a kézművesség és a dizájn modern megközelítésének izgalmas fúzióját tárják fel.
– Az idei tematika a változás és az arra való nyitottság lehetőségeit járja körbe, a múlt és jelen találkozására, valamint a magyar kulturális örökség megőrzésére, megújítására épül. A 360 Design Budapesten kiállító tervezők a művészetek eszközeivel keresik a válaszokat a 21. század kihívásaira, mint a fenntarthatóság vagy az anyaginnovációk – emelte ki Forintos-Szűcs Anita.
A Magyar Divat & Design Ügynökség általános vezérigazgató-helyettese hozzátette: törekedtek arra, hogy ezúttal is nagy hangsúlyt fektessenek a fiatal generáció bevonására és a különböző ágazatokkal való együttműködésre. Első alkalommal jelennek meg a hazai gyártók a kiállítótérben, amellyel céljuk a további kapcsolatépítés ösztönzése.
– Bízunk benne, hogy a szakmai és régiós kooperációkkal egy jelentős mérföldkőhöz ér a programsorozat és megerősítheti pozícióját a régióban – fűzte hozzá.
A kiállításon exkluzív tárlatvezetést tart Bonta Gáspár, a 360 Design Budapest kurátora, Varga Priszcilla, stylist és art director, Winkler Nóra kulturális szakember, Horváth Judit, muzeológus, kurátor, az Iparművészeti Múzeum Kortárs Design Főosztályának vezetője, Kelen Anna, a Virág Judit Galéria vezető művészettörténésze, valamint Vitáris Iván, az Ivan & The Parazol zenekar énekes-frontembere. A Meet the Designers és a Meet the Manufacturers programokhoz csatlakozóknak közvetlenül is lesz lehetőségük megismerni a tervezőket és a hazai gyártók képviselőit.
Különböző side eventek is várják az érdeklődőket a főváros több pontján,
a Code Showroom bemutatóterében a olasz designmárka, a 6AM:Glassworks pop-up kiállítással készül. A programok sorát tovább erősíti a Független Iparművészeti Kortárs Szalon (FIKSZ) által rendezett dizájnvásár, ahol több mint negyven élvonalbeli hazai iparművész alkotása található meg a kínálatban. A Virág Judit Galéria igazi különlegességnek számító, Zsolnay tárlatára is érdemes lesz ellátogatni.
Az Art Market Budapest együttműködésével megvalósuló Inside Art / Building on Art Hungary szakmai napon pedig a közterületeken megjelenő művészet kérdéseit és jövőjét járják körbe a szakemberek. A partnerség egyik látványosabb eleme a fővárosban közlekedő dizájnvillamos, amellyel az érdeklődők a kettes villamos vonalán utazhatnak, az Art Market Budapest és a 360 Design Budapest helyszínei között.
A 360 Design Budapest kiállítást az elmúlt évek során már számos nemzetközi dizájnversenyen díjazta a szakmai közösség: Red Dot-díj mellett az A’ Design Award & Competitionben két kategóriájában is a dobogóra került, a 11. Global Eventex Awards díjátadón Virtual Expo kategóriában arany, míg Art Event kategóriában bronz is elismerésben részesült közel hatszáz pályamű közül.
A rendezvénysorozat együttműködő partnere az Art Market Budapest, az Iparművészeti Múzeum, a Czechdesign, a Code Showroom, JAB Anstoetz Group, a Max City, a Virág Judit Galéria, a FIKSZ és a Roadster magazin. Az esemény honlapján részletes információ érhető el a kiállítókról és a programokról, amelyekre a regisztráció ingyenes.
(Fotók: HFDA/ The Sparkle Contenta)
dizájn | Magyar Divat & Design Ügynökség | MDDÜ | desisgn | 360 Design Budapest
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!