Lehetetlen megmondani, hogyan autózunk majd tíz év múlva, a közeljövő viszont már körvonalazódik, és rendkívül izgalmasnak ígérkezik.
Óriási átalakulások zajlanak az autóiparban, a tervezgetett önvezető autók technikai, a közösségi szolgáltatások társadalmi változásokat hoznak majd, miközben többféle hajtáslánccal kísérleteznek a gyártók. Ebben az őrületben lehetetlen megmondani, hogyan autózunk majd tíz év múlva, már csak azért sem, mert bármikor előbukkanhat például egy újfajta, a társait leigázó akkutechnológia valamelyik K+F laborban.
Aki viszont nem győzi kivárni a fejleményeket, örülhet, mert az IT-szektorral mind szorosabban összefonódó autóipar egyértelmű célja csúcsra járatni a felhasználói élményt.
Hát hogyan is lehetnénk meg kijelzők és appok nélkül egy ötpercesnél hosszabb autóúton, főleg a jobb egyben?
Azért, hogy minél pontosabban térképezhessük fel a közeljövőt, megnéztük, mire készül a középkategória egyik erős szereplője, a Hyundai, elvégre egy széles tömegeket elérő gyártó jövőbeli tervei nagyjából összecsengenek az iparág jövőjével is. Ráadásul a következő évek trendjei sokkal tisztábban látszódnak a ködös távolba vesző jövőnél.
A head up display (HUD) és a voice control lassan lecsorog a prémium szegmensből, és a következő években várhatóan szinte minden új autóban megjelenik majd. A HUD-kijelzők funkciói pedig folyamatosan bővülnek: a sebesség mellett már megjelennek navigációs ábrák és adatok, az autó állapotával kapcsolatos ikonok, a vezetőt segítő figyelmeztetések, vagy épp az audiorendszer főbb funkciói.
Ugyanilyen egyértelmű trend a hangirányítás, elvégre ha már számtalan csoda terelheti el a figyelmünket az útról, legyen olyan csoda is, ami segít továbbra is az utat nézni.
Várhatóan 2020-ra az új autók kilencven százalékában lesz voice control, és azok háromnegyede felhő alapú szolgáltatásokat is nyújt majd, például megkérdezhetjük, hol van a legközelebbi benzinkút (ha ugyan benzinnel megy majd az autó).
Ha már meghajtás: az elektromos autókkal karöltve fejlesztik a V2G-rendszert (vehicle to grid) is, vagyis az e-autók akksija visszatermelhet áramot a hálózatba. Ez a folyamat mindkét irányban fontos, mert kiküszöböli a megújuló energiák ingadozó termelését, ugyanakkor a statisztikák szerint naponta átlagosan csak egy órát használt autók csinálhatnak valami hasznosat a többi 23 órában is.
Ez sem légből kapott elképzelés, már kapható ilyen kétirányú töltő, ráadásul egy app segítségével a drágább időszakokban tölt vissza a hálózatba, és az olcsóbb időszakokban vesz ki onnan, tehát még spórolni is segít.
Forma–1-rajongók örülhetnek a telemetria elterjedésének. Míg a versenypályán az autók műszaki állapotáról küld milliónyi adatot másodpercenként a rendszer a mérnököknek, a hétköznapi autózásban elsősorban a helymeghatározásban segít.
Ha egy autós a parkolóba belépve csak hűlt helyét találja a járgánynak, letilthatja a motort, amely a következő megállás után már nem lesz újraindítható.
Műszaki hiba esetén részletes információkat küldhet a szervizbe a hiba jellegéről, baleset esetén pedig az eCall-rendszer automatikusan segélyhívást indít, de a rendszer képes a vezető manővereit is vizsgálni, és kedvezőbb biztosítási csomaggal honorálni az óvatosakat.
Az IoT-forradalom hevében magától értetődő az autók internetre szabadítása, ami szintén számtalan lehetőséget magában hordoz: a flottakezelés például máris jóval hatékonyabb lett, hosszabb távon pedig az önvezető autókhoz lesz elengedhetetlen. Az is teljesen kézenfekvő, hogy a netre töltött autó látja a naptárt, és
figyelmezteti az utasát a közelgő meetingre, sőt indulási időt javasol az útvonal és az adott forgalom alapján.
És akkor olyan látványosságokról nem is beszéltünk, mint a hologramos műszerfal, amit a Hyundai alelnöke, Csung Eui-szun bemutatna, „amint lehetséges”, mert úgy érzi, messze a konkurencia előtt járnak a fejlesztésekkel. E szerint a műszerfalból jönne elő, vagy a jobb első ülésre vetülne ki egy asszisztens, aki felelne a hangirányítás parancsaira.
Egyre közeleg a mesterséges intelligencia és az önvezető autók használata is, ám mivel ezek a technológiák még kevésbé (vagy korlátozott fejlettségi szinten) szériaérettek, a tömeges elterjedésüket inkább középtávra jövendölnénk. De mint láttuk, az autózás még nélkülük is rengeteget fog változni pillanatokon belül.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Hyundainews.com)
rovar | autóipar | autó | autózás | elektromos autó
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!