Skandináv dizájnt a fejekre! – B&O fülhallgató-teszt

Kifejezetten nem audiofil, de a dinamikus megszólalásért ezzel együtt kifejezetten rajongó zenehallgatóként korábban mindössze annyi tudásom volt a szórakoztató elektronikában utazó Bang&Olufsenről, hogy dánok, több mint kilencvenéves múltra tekintenek vissza, és hogy kitartó fennállásuk alatt nem csak a fejlesztéseik belső értékeire, de azok dizájntudatos megalkotására is legalább ennyire törekedtek.

Időközben volt egy laptopom, amit a B&O támogatott meg hangszórókkal, szerettem is, hogy nem lefóliázott műanyag minőségben kongott belőle a hangzóanyag, de ennél több infót nem tudtam a céghez csatolni. Aztán egy nap a kezembe lökték a cég Beoplay H4 és H9 felségjelzésű fejhallgatóit, kipróbálás tárgyává tevésnek céljából.

Amikor pár éve körbesétáltam Koppenhága dizájnmúzeumát, bokától nyakszirtig kaptam az a huzatszerű érzést, hogy ennyire szélesre még senki nem tárta ki nekem az ablakot, egyenesen rá a skandináv hozzáállás legintimebb titkaira, hogy aztán a következő héten inspirálódás hatása alatt rögtön vegyek valami poszt-Bauhaus neo-minimál íróasztali rendszerezőt az IKEA-ban, a rá következő héten meg tegyek egy sétát a Möbelkunst csodás raktárában, és végül ne vegyek egyetlen svéd lámpát sem. Azóta nem kerültem kézzelfoghatóbb közelségbe a skandináv dizájnnal.

Megforgatva viszont a két B&O fejhallgató dobozát, instant gyakott homlokon a felismerés, hogy még az ujjam begye sem érintette a göncöt, de máris kapom azt az ízléses funkcionalitást, amit csak ezek a lakásaikat el nem függönyöző, azoknak falait fehérre meszelő, hangulatvilágítás-mániás északiak bírnak produkálni: még egy polcra is elférne a termékcsomagolás, annyira tisztára van csiszolva az arculata, a bensősége meg olyan egymásba kapaszkodó, fifikásan hajtogatott ébenfekete kartonpapíros megfejtésből buggyan elő, hogy Steve Jobs biztosan megtörölte volna rá a bepárásodott lencséjét.

A B&O szerint a fülesek tízméteres hatótávolsággal bírnak, ami a piacon lévő versenyzőkhöz képest kevés, de az autóknál is szokás végsebességként irreális számokat beírni ugyebár, nem is beszélve a szennyezőanyag-kibocsátásról. De hogy Bangék mennyire nem a Volkswagenék, díszes példája a skandináv minimalizmus szerénységének, főleg úgy, hogy a beígért tíz méter inkább több, mint kevesebb, plusz akkor is rezegteti a King Krule az ember dobhártyáját, ha épp több fal is van a füles és a zenét lejátszó eszköz között. Egy idő után elkezd szakadozni a vétel, de nekem ehhez ki kellett mennem a lakásból, azt meg csak a kísérlet kedvéért tettem, ha viszont valakinek 500 négyzetméteres a nappalija, akkor ne menjen 13-15 méternél messzebb, mert menten akadozni fog a csikidám.

És hogy mi bújik mega kimunkált, simára polírozott dizájn mögött? Egy 600 mAh-s akkumulátor, ami a 40 mm-es hangsugárzókat működteti, gyári adatok szerint 19 órányi lejátszási időt bír, és ha lemerült, két és fél óra alatt tölthetjük fel csutkára, de pánikra akkor sincs ok, ha nincs idő feltölteni, ugyanis egy a mellékelt, mezei jack-jack kábellel egy hagyományos, nem Bluetooth-fülest varázsolhatunk magunknak.

“Minden egyes részlete autentikus élménnyé alakítja a zenehallgatást, az összes érzékszervünk számára”

– szól az alacsonyabb számozású H4 hittétele a doboz oldalán, ami elsőre elborult nagyzolásnak tetszik, igazából másodszorra is, de gyorsan kezdjük érteni, mit akarnak ezzel: már a füles pántja is olyan kiképzést kapott, hogy zongoráznak rajta kezeink receptorai, a hatalmas párna szép, teret hagy a fülnek, körbefoglalja azt, mint egy jótékony, a világot kívülre tessékelő habpuha dimenziókapu. Annyira kawaii az egész, hogy nem lepődnénk meg, ha a színes változata – olyan is van – az egyik legnépszerűbb fejhallgató lenne Tokió utcáin. Egyszerre letisztult és infantilis.

Apropó utcai használat: a H4-et mintha erre teremtették volna, tényleg brutálisan kizárja a külső zajokat, ami viszont azzal jár, hogy talán mégsem a legbiztonságosabb vele a napi forgatagban közlekedni, otthoni használat esetén viszont mindent beterít a sulykoló mély. Egyszerűen sok, még ha elsőre hozza is a wow-faktort. Ugyan a Media Markt jóárasított fülhallgató-sorának szereplőit könnyedén maga alá temetné, de 90 ezer forintért ennél azért derekasabb, jobban kimunkált eresztés is elvárható lenne. Ó igen, meg egy hordozóbatyu is, ami ehhez érthetetlen okból még nem jár.

Ezzel szemben a H9, ami külsejében nem hajol el számottevően a kistesótól – elegánsabbak az árnyalatai, a pántját kézműveshangulatú rovátkák tűzdelik meg, és a párnák mellett ügyesen rejti el a kábeleket – sokkal jobb térérzetet nyújt a frekvenciatartományok sodrásában, nem veszünk el, nem temetnek a szubok maguk alá minden mást: a drum & bass öblösen dinamikus, a technó stadionos, a Sick Of It All Step Downjában a végigpörgetett tamok úgy sorjáznak lehunyt szemmel, mintha a stúdióba ülnénk a New York hardcore prominens ordítóbrigádjával, a lábdobok feszesebbek, mint olcsóbbik párjánál.

Az biztos, hogy a Bang&Olufsen mindkét áruja képes egy “nemfejhallgatós” embert is rávenni a töprengésre, és még egy ugyanennyibe kerülő öltöny mellett sem sikkad el az áramvonalaival. Főleg, hogy nem kell leemelnünk a fejünkről egy fontos business call esetén, mert Bluetooth-kapcsolattal prímán navigálható egy hívás, a hozzá tartozó appal pedig személyre szabott hangzásprofilok között váltogathatunk kedvünkre.

Ugyanakkor hasznos látni, hogy ilyen árkategóriában sok jó variánst is találunk a piacon hangzásban, anyagban – javasolni tehát csakis azoknak tudjuk, akik képesek a legszigorúbb elvárásokat arrébb tolni, és beruházni egy játékosan megtervezett, mégis az átlagosnál jóval magasabb minőséggel zsonglőrködő fülesbe. Vagy fejesbe.

bluetooth | fülhallgató | bang and olufsen | dizájn | hangzás

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom