Close
Magyar dizájner tervezte a Mercedes offroader-tanulmányát

Magyar dizájner tervezte a Mercedes offroader-tanulmányát

Egyszerűnek hangzik: egy Mome-hallgató járműdizájner kijutott a Daimler dizájnközpontjába gyakornokként, majd ott maradt, most pedig ott tervez. Hogy ez mennyire nem egyszerű, de hogyan sikerült mégis, arról Filczer Balázs az Alma materében beszélt, és bemutatta legújabb munkáját, a Mercedes–Benz Concept GLB-t is.

Filczer Balázs néhány éve diplomázott huszonéves fiatalember, aki egy Mercedes A osztállyal jár. Az A osztály bevallottan a fiatalokat célozza, tehát mondhatjuk, hogy Balázs egy tipikus A-Mercedes-felhasználó. Egy részletet tekintve viszont biztosan nem tipikus: ő nemcsak jár egy Mercedesszel, hanem tervezett is egy másikat.

Bár ő ezt nem így mondaná: szinte minden vonatkozó mondatát úgy kezdi, hogy csapatmunka volt elkészíteni a Concept GLB-t, ő pedig csak a csapat egyik tagja, ám szavaiból kitűnik, ő fogta át a tervezési folyamatot, miközben saját maga is rajzolt részleteket a kocsin. De kezdjük korábbról, és rögtön magyarázatot nyer, miért a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (Mome) egyik új épületében beszélgettünk.

Tizenhét éve kezdődött – az akkor még Magyar Iparművészeti Egyetemnek hívott – Mome Formatervező Tanszék és – az akkor még DaimlerChrysler néven működő – Daimler AG együttműködése. Ma ez ott tart, hogy a járműtervezés szakirány hallgatói szemeszterenként kapnak egy feladatot a Daimlertől Mercedes–Benz, Smart, AMG vagy Maybach témakörben, amin tanáraik segítségével dolgoznak, a folyamatot pedig aktívan követi a Daimler egyik vezető dizájnere is. A múlt héten ezért jött Budapestre Robert Lesnik, a Mercedes–Benz külső formatervezési részlegének vezetője, egyik beosztottja, Filczer Balázs pedig azért kísérte el, hogy saját történetével motiválja a diákokat.

Néhány éve ő is pontosabban abban a helyzetben volt, mint a most futó évfolyamok diákjai, ő is kapott és csinált daimleres feladatokat, de nem tudja megmondani, miért éppen őt hívták féléves gyakorlatra az anyavállalathoz. Egykori tanára, Lenkei Balázs egyetemi adjunktus viszont emlékszik rá, hogy Balázs „azok közé tartozott, akik akkor is dolgoznak, amikor mi nem követeljük meg”, a már elkészített feladatait is újra és újra továbbgondolta, újabb variációkat készített, kíváncsi volt, motivált, a folyamatos rajzolással pedig nemcsak fejlődött, hanem a szorgalmát is kifejezte. Könnyű dolga így sem volt: a Daimlernél nincs egy fix, moméseknek fenntartott gyakornoki hely, ahová minden évfolyamból megy valaki, a hallgatóknak azzal a nagyjából napi tíz fiatal dizájnerrel kell megküzdeniük a gyakornoki pozícióért, akik elküldik a portfóliójukat a cégnek. Ha több évfolyam diákjaiból álló, hat-nyolc fős járműtervező momés csapatból évente egyvalaki kijut külföldre, az már siker.

Balázs a fél év alatt a szériagyártáshoz kapcsolódó projekteken is dolgozott, és egy Maybach-koncepciót is rajzolt, amellyel méltó módon gurulhatnának a filmsztárok az Oscar-átadóra – aztán pedig kapott egy állásajánlatot a cégtől.

Így értünk vissza a Concept GLB-hez. Balázs és kollégái csak annyi instrukciót kaptak, hogy a már létező GLA és GLC közé tervezzenek egy előd nélküli, új típust. Az sem volt elvárás, hogy a GLB ennyire robusztus legyen: a dizájnerek ötletei közül ennek a kidolgozására bólintottak rá a dizájnfőnökök. „Nagy kihívás volt a hét ülés” – mondja Balázs – ne feledjük el, egy kompakt, 4,6 méteres járműről beszélünk. A függőleges felületekkel határolt, dobozszerű forma kedvez a helykihasználásnak, ezt hangsúlyozza a magas kabin is, ugyanakkor az autó tökéletesen illik a márka aktuális formanyelvébe, „tiszta, érzéki, szobrászi” jellegű.

Balázs kedvence a háromnegyedes hátulnézet, ahonnan látni a kocsi offroados jellegét, a hátsó kerekek feletti, erőt demonstráló vállakat, és a lámpák és más részletek horizontális elhelyezkedését, amelyek kiegyensúlyozzák a magas építésmódot. Ő is elismeri, hogy a néző először nem figyel a részletekre, annyira markáns a Concept GLB megjelenése, pedig azok fokozzák igazán a terepes hatást. A tetőbox fix elem, ahogyan az előtte és utána lévő kiegészítő LED-es tetőfényszórók, a különleges felnik küllői úgy kapcsolódnak egymáshoz, mint a hegymászók karabinerei, a terepgumik pedig tovább fokozzák az offroados megjelenést, meg persze a valódi offroados képességeket. Mindezt a Designo kasmírfehér magnó, magyarul matt fehér karosszéria és a vele kontrasztos fényes fekete elemek emelik ki, finom, narancsszínű díszítésekkel.

A külsőhöz hasonlóan az utastér is jelzi, a Concept GLB nem egy futurisztikus álom materializációja, hanem egy szériagyártásra alkalmas autó különleges változata. A műszerfal formái nem fogják meglepni azt, aki ismeri a kortárs Mercedesek belsejét – főleg a B osztályét –, a tetejét és az üléseket is borító gesztenyebarna nappa- és velúrbőrt viszont nemcsak a tanulmányautóban, hanem bármelyik sorozat-Mercedesben is szívesen viszontlátnánk.

 

Kétliteres, négyhengeres, 224 lóerős benzines turbómotort szereltek a kocsi orrába, természetesen mind a négy kerék hajtott, ezzel minden adott hozzá, hogy a Concept GLB olyan viszonyok között is helyt álljon, amilyenekre a megjelenése alapján gondolnánk.

Tavaly több mint 820 ezer Mercedes–Benz szabadidő-autót adtak el, kompaktból – A, B, CLA és CLA Shooting Brake, GLA – pedig több mint 600 ezret, a két kategória metszetében pedig biztosan lesz hely a GLA mellett a GLB-nek is. Ez a járműosztály Kínában igazi sláger, ezért tartották a Concept GLB idén áprilisi világpremierjét is Sanghajban (akárcsak a Concept GLA-ét 2013-ban), de az opcionálisan hétüléses, kevésbé offroados, lényegében azonban a tanulmányautóval azonos formavilágú szériaváltozat világszerte hozhat új vásárlókat a márkának.

Filczer Balázs már újabb projekteken dolgozik – ezekről azonban egyelőre nem beszélhet –, mivel azonban nemcsak a Concept GLB és a személyes benyomások alapján lelkes és tehetséges, hanem Robert Lesnik külsődizájn-igazgató szerint is „a good guy”, biztosan hallunk még róla és alkotásairól.

Van egy jó hírünk.

Megjelent a Roadster magazin első nyomtatott kiadása, amelyben olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szép lett, reméljük, neked is tetszeni fog.

Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazin első számát.

Ez is érdekelhet:


(Fotók: Daimler)

Close