A balatoni vitorlázás egyik évadzáró versenyén, az Őszi regattán a Szent Ágota Ladies Sailing Team is ott lesz, mi pedig elbeszélgettünk a leányságuk egy tagjával.
A Kékszalagot, Európa legnagyobb tókerülő versenyét 1934-ben rendezték meg először. Az első női győzelemre nem kellett sokat várni – sőt, szinte semmit, ugyanis 1940 júliusában a Gordon Evelin kormányozta Tramontana nyerte meg a balatoni versenyt, méghozzá huszonegy órás futamidővel. Ez rekordnak számított, ráadásul azt a Kovács Bélát sikerült megvernie, aki az addigi két Kékszalagot megnyerte. Az akkor Kulcsár Istvánné néven versenyző hölgy lánytestvéreivel jól ismert egyénisége volt a balatoni vitorlázásnak, és az sem érhetett senkit meglepetésként, hogy nyert, mivel a korábbi években nem egy vitorlásversenyen az ő hajója futott be a célba elsőként.
…ott voltak a nagy balatoni versenyekről ismert nevű hajók és a balatoni társaságban ismert nevű és vezető férfiak majdnem kivétel nélkül. De ott volt közöttük a Balaton egyik legtöbb diadalt aratott hölgyversenyzője, dr. Kultsár Istvánné is és egyáltalában nem a véletlen játéka volt, hogy az egyetlen hölgyversenyző hajója, a „Tramontana“ 21 órás rekord-idő alatt győzött a kétszeres Kékszalag győztes Kovács Béla előtt.
Pesti Hírlap, 1940. július
Hölczl Kriszta több mint tizenöt éve ismerkedett meg a vitorlázással, hét éve vesz részt versenyeken, sőt 2016-ban a 70-es cirkáló hajóosztályban Kékszalagot nyert Orpheus legénységének tagja volt. A civilben jogászként dolgozó egygyermekes anyuka az idei Kékszalagot is végigcsinálta, mégpedig a versenyben egyedüliként célba érkező teljesen női csapat, a Szent Ágota Ladies Sailing Team tagjaként. A Nautic 311 hajóosztályú Szent Ágota huszonkilenc óra alatt ért célba, és ezzel a teljesítménnyel Bimbó Beáta kapitány és leánysága kiérdemelte a Kékszalag legeredményesebb női egységének járó különdíjat.
– Egy ilyen népes mezőnyben, ahol több mint ötszáz hajó sorakozik fel a rajtnál, az adrenalin intenzitása elképesztő, a vér hangosan dobol a fülünkben, az élmény leírhatatlan. A Kékszalaghoz hasonló hosszú versenyek talán a legnehezebb része szerintem egyértelműen az éjszaka, mert rendszerint ilyenkor támad fel a szél, és a látási viszonyok is korlátozottak. Keszthelynél fordul a mezőny, és éjjel már fáradtak az emberek, lankad a figyelem, ilyenkor komoly esélye van annak, hogy valami probléma történik. Egyébként sem kell sok, hogy valami baj történjen, elég egy csomó a kötélen, és már nem lehet behúzni vagy kiengedni a vitorlát, és még sorolhatnám. Az idei szezonban sajnos az egyik versenyen baleset is történt, és az egyik versenyzőnk végül kórházban kötött ki. Szóval a versenyvitorlázás nem veszélytelen sport.
„Idén Siófok közelében, több száz másik hajóval együtt órákat álltunk a szélcsendben, és már az is felmerült bennünk, hogy feladjuk a versenyt. A kapitányunk végül úgy döntött: folytatjuk. Aki a Kékszalagon célba ér, az szerintem már nyert.”
A Kékszalag kortárs történetében természetesen vannak más női csapatok is, bár idén egyedül a Szent Ágota ért célba kizárólag hölgyekkel a fedélzetén. A Szent Ágota Ladies Sailing Team nyolcfős leánysága egy tizennégy fős keretből áll össze, ugyanis értelemszerűen nem ér rá mindig mindenki. Tavaly már indultak rövidebb távokon, de a Kékszalagot korainak érezték bevállalni, az idei sikerek (Kékszalag különdíj és harmadik helyezés a Nautic 311 Magyar Bajnokságon) azonban új lökést jelentettek a csapatnak. Ahogy a csapatból többen, Hölczl Kriszta is férfiakkal kóstolt bele a versenyzésbe, ami jó alapkiképzést jelentett azzal kapcsolatban, hogy a versenyek pörgésében mennyire nincs helye a finomkodásnak.
– Egy férfiegység tagjaként kezdetem el a versenyzést, ahol nem meglepő, hogy kiélezett helyzetben a felfokozott adrenalin hatására nem túl szalonképes utasítások hangozhatnak el. Az adott pillanatban olykor sértőnek is tűnő beszólások azonban soha nem mennek a barátság rovására, a fiúknak van erre egy nagyon találó mondásuk: ami a hajón történik, az a hajón is marad. A női hajón azért máshogy működnek a dolgok, durva hangnem nincs, de kiabálás, indulat, felfokozott érzelem bőven akad, hiszen az adrenalin bennünk is keményen dolgozik.
Október 21-én a Szent Ágota is ott lesz az Őszi regatta mezőnyében Balatonkenesén, így aki arra jár, szurkolhat nekik. Az idei évad ezzel a versennyel a lányok számára véget ér, de májusban kezdődik a következő. Azt még nem tudjuk, hogy a Nautic 311-es osztály magyar bajnoki címét jövőre ki fogja nyerni, de valami azt súgja nekünk, hogy a Szent Ágota mindent megtesz, hogy ismét előkelő helyen érjen célba, méghozzá úgy, hogy minél több csapat csak a hajójuk tatját lássa.
(Fotó: Tóth István)
szent ágota | nagy sztori | hölczl kriszta | kékszalag | vitorlázás
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!