Kik azok az analóg őrültek? Miért csodás dolog a prégelés? Mi történt New Yorkban? Mi az idei év szlogenje? Baglyas Erika képzőművésszel, dizájnerrel, az éppen ma négyéves DOT for You márka alapítójával beszélgettünk.
– Mikor született meg a brand, és mik azok az alapinformációk, amiket tudnunk kell róla?
– 2014 novemberében fogalmazódott meg bennem a DOT for You márka gondolata, egy alapvetően amúgy teljesen átlagos csütörtöki napon. A mai napig emlékszem erre a délutánra, amikor a DOT for You név és a Facebook-oldal megszületett, miután a hozzá köthető első tárgyak létrejöttek, egyedi noteszek, dobozok és néhány ékszer formájában. Több külföldi ösztöndíj, sok kiállítás, aktív cikkírói tevékenység és az a kulcsfontosságú három hónapos New York-i művészeti residency program, illetve a hazatérésemkor magam körül érzékelt kulturális vákuum ösztönzött rá, hogy a tizennégy év aktív képzőművészeti tevékenység után más területen akarjam kipróbálni magam.
A márka első évét öndefiniálás jellemzi, nekem is meg kellett értenem, mit is akarok valójában a dizájntól. Ami biztos volt, hogy képzőművészként kerestem új kifejezési formát kreatív területen, ahol a tudásomat financiális értelemben is kamatoztatni tudom. A márka életét azóta is jellemzi ez a kísérletező útkeresés, és remélem, hogy ez a kíváncsiság és rugalmasság, ami teret nyújt a változásra, sokáig megmarad még.
Időközben csapattá váltunk, és az egyszemélyes vállalkozásból egy igazi kis cég lettünk. Jelenleg az alapítón kívül Mayer Kitti dizájnteoretikus, Németh Barbara marketingszakértő és Szörényi László tervezőgrafikus alkotja a DOT csapatot. De külső szakemberekkel is együtt dolgozunk, a márka idei üzleti stratégiáját Gautier Tamás segített kidolgozni, számtalan fontos pénzügyi stratégiai kérdésben is az ő véleményére támaszkodunk. A csapaton belül mindenki hozza a saját tudását, de ahogy egy kis vállalkozásban ez lenni szokott, a feladatkörök között vannak átfedések. A projektmenedzseri feladatok, a márka napi ügyvitele, a sales folyamatok, a webshop működtetése, a webmarketing, a céges ügyfelekkel, alvállalkozóinkkal, saját közönségünkkel, a sajtóval való kapcsolattartás, ezek mind egyszerre kézben tartandó dolgok, napi szintű kihívások, és akkor a legjobb részéről, a tervezésről és gyártás-előkészítésről még nem is beszéltünk.
– Mi az az esztétikai hitvallás, ami a DOT for You-t jellemzi?
– Belülről érzékelve a DOT for You-t, és látva, hogy milyen embereket vonzunk magunk köré, legelőször nem is esztétikai hitvallás fogalmazódik meg bennem, hanem egy afféle elköteleződés, amiben nagyon-nagyon fontos a másik ember, akihez a tárgyainkon keresztül és a socialmedia-felületeinken szólunk. Ezt tartom a legfontosabbnak, a közönségünk nélkül mi sem lennénk.
Kiemelten fontos továbbá a hit abban, amit csinálunk, a saját és a körülöttünk lévők munkájának megbecsülése és szeretete, és az örök bizalom a másik félben, ezt a sok jót mind igyekszünk rátolni az emberekre, mert mindezek nélkül nem jó élni.
Szóval van sok szeretet ebben az egészben, amit csinálunk, és hogy ezt, milyen esztétikai minőségbe csomagoljuk, arra leginkább a kísérletező kedvű érzéki minimalizmus a legjobb kifejezés talán. Nagyon szeretem azt, amit az érzékiség szó takar. Olyasmi, ami nélkül nem szeretnék élni. Tárgyak esetében például minden kifinomult apró részlet elgondolása, az a taktilis minőség, amit egy-egy anyag kiválasztásakor vagy a részletek megtervezésekor szem előtt tartunk.
Számomra a DOT for You az, amit akkor is csinálnék, ha nyernék a lottón.
És mivel ez őszintén jön belőlem, mindig olyan emberek találnak meg, vannak körülöttem évek óta – és tették lehetővé, hogy lehessünk egy csapat – akik hasonlóan elhivatottan tudnak hajtani egy jó célért. Ez egy kincs, és ezt a kincset a DOT for You adta meg nekem.
– Az igazán magas színvonalú papír- és írószerek kultúrája mintha eddig nem érkezett volna meg hozzánk, pedig tőlünk nyugatra és keletre (például Japánban) a stationerykre komoly figyelem irányul. Mi lehet ennek az oka? Mennyire érzed úttörőnek a DOT for You-t?
– Nagyon jó ez a felvetés, én is sokszor elgondolkodom rajta. Mivel alapból papír- és írószermániás vagyok, így számomra mindig természetes volt, hogy bármerre járok a világban, onnan notesz nélkül nem jövök haza. De a papírrajongókon túl is van élet. Az utóbbi években egy általános szemléletváltás zajlik ezen a téren is, mert nem csak az igényeink változtak, hanem az is, hogy mire mennyit vagyunk hajlandóak elkölteni csak azért, mert az számunkra fontos.
Ha belegondolunk, mi nem a spanyolviaszt találtuk fel, csak noteszeket tervezünk, készítünk. Semmi különös. Viszont mi ebből a legjobbat akarjuk kihozni. Az Instagram- és Facebook-nemzedék, a tudatos vásárlók, a művészetre fogékony, prémium minőséget kereső emberek, és a választásaikat a socialmedia-felületeken büszkén demonstrálók számára megszűntek a helyek, mert már minden elérhető távolságba került. Ők a mi célközönségünk, ők diktálják a tempót, ők adnak lehetőséget nekünk, hogy létezzünk. És ebből a szempontból a legjobbkor indult a márka.
Ma már értékes lehet egy dizájnnotesz is, akár egy dizájnerruha, -ékszer vagy -táska. Egyrészt mert elérhetővé és megfizethetővé vált, másrészt mert nem feltétlenül csak a praktikusság és hasznosság, hanem érzelmi alapon köteleződünk el akár egy határidőnapló mellett is. Mert mondjuk, megtetszik az, ahogy egy márka kommunikál, és ez a hozzáadott érték teszi számomra, vásárlóként, is értékessé ezt a tárgyat a mindennapjaimban.
Az emberek ma hozzáadott értéket, érzelmet és szeretetet vásárolnak, nem pedig noteszt.
Az más kérdés, hogy jó, ha mindezek tényleg benne vannak abban a noteszben. Mi erre törekszünk, hogy ezeket az értékeket belevigyük, mert a prémium papír, a magas minőség, a kifogástalan kivitelezés teljesen alapvető dolgok. Ami ezen túl van, az a lényeg.
– Milyen terméktípusaitok vannak?
– Notesz, füzet, képeslap, határidőnapló, jegyzettömb, fotóalbum. De mivel szeretünk mindennek nevet adni, felsorolok párat. Az Irka határidőnapló sokadik éve kiemelt és időszakos termékünk, általában nyáron kezdjük el tervezni, ősszel indul a gyártás. 2018 november közepén készült el az Irka 2019 kétféle méretben négyféle színben. Van egy gyönyörű Budapest képeslap-kollekciónk, jelenleg két új színben, fekete és fehér papíron ezüst holofóliával prégelve. A csodálatos térkép alatt ragyog a BUDAPEST LOVES YOU felirat.
Ez a képeslap például azért fontos számunkra, mert nem csak annyit mond el, hogy egy szép papírdarab vagyok, és valamilyen módon közöm van ehhez a helyhez, hanem közvetít egy olyan pozitív üzenetet is, ami a befogadásról, elfogadásról, empátiáról és lojalitásról szól. Mi szeretünk így gondolni Európa egyik legszebb fővárosára, Budapestre. Hiszünk benne, hogy egy színes, multikulturális, befogadó hely.
Többféle noteszünk van, például a kedvenc kísérleti termékünk, a dögös Lolka notesz, minden ízében kézzel készült, számozott kiadás, szinte minden darabja más és más, ez jövőre lesz újra készleten. Körülbelül egy évet dolgoztunk rajta, mire létrejött a Moments fotóalbum olyan kivitelben, amivel minden tekintetben elégedettek vagyunk. Gyönyörű, letisztult minimáldizájn, kézzel készült, elegáns dobozban. Az analóg, polaroid, instax vagy akár a digitális képeid kinyomtatva mind szépen elférnek benne, fotósarkokkal lehet beragasztani, és akár írni is lehet a lapokra. Van néhány új bőr termékünk is, Touch többfunkciós füzetborító zsebnotesszel, bőr kártyatartó.
Létrehoztunk egy új alapfüzetet, stílusosan a Basic füzet nevet kapta, ez a tizenkilencedik termékünk az évek során, így ez a borítón is megjelenik arany prégeléssel. Szeretjük még a Macaron füzetet, ami az idei Macaron Nap apropóján jött létre, és a kiváló asztali jegyzettömböt, a tervezéshez, rajzoláshoz, íráshoz kiváló, ponthálós, kitéphető lapokból álló Notes, háromféle méretben. Nagy szerelmünk volt a Société Budapesttel kollaborációban megvalósult Société notesz, kétféle színben, exkluzív arany élmetszéssel. A Fontos vagy képeslap pedig Puskás Marcell tipográfussal együttműködésben valósult meg.
– Novemberben a Wamp Design Fairen fog debütálni egy új terméketek. Mit kell tudni erről?
– A Viaplant felkérésére terveztünk egy nagyon szép és a borító anyaga miatt igazán rendhagyó noteszkollekciót. Ez a Viaplant saját terméke, a notesz keménytáblába kerül, és a borító fedőlapja növények, virágzatok, levelek felhasználásával készült öntvényekből, belsőépítészetben használatos falburkoló panelekből készült. Mi a tervezésben, a termékfejlesztésben és a gyártásban közreműködünk alvállalkozóként. Viszont ez egy olyan felkérés volt, amire nagyon büszkék vagyunk, mert megmutatja egy papírtermék sokszínűségét. Izgalmas látni, ahogy az aranyvessző virága, a színezett széna vagy a perzsafa őszi lombja megjelenik egy notesz borítóján. Nagyon szépek lesznek, és valóban a novemberi WAMP-on lehet először találkozni velük.
– Az Instagram-feedeteken többször bele lehet futni egy kifejezésbe: prégelő. Mit kell tudni erről?
– A prégelés, más szóval aranyozás egy klasszikus könyvkötészeti díszítő technika, nagy kedvencünk. A lényege, hogy egy fémszerszám, egy klisé segítségével magas hőmérsékleten, nagy nyomással különböző grafikát préselhetünk egy anyag felületébe, bőrbe, papírba, vászonba stb. Tradicionális díszítési módja a könyvek borítójának. Korábban főleg aranyfóliával prégeltek vagy fólia nélkül, ez a vaknyomás. Anno ezek a fémszerszámok rézvésetek voltak, amit a legnagyobb műgonddal véstek ki a vésnökök egy darab rézből.
Kódexek, könyvek, bibliák borítóját díszítették így a könyvkötő mesterek, amikor még minden könyv minden ízében kézzel készült, elképesztő odafigyeléssel, megadva a tárgynak a neki kijáró tiszteletet. Ma már ezek a szerszámok lézergravírozással készülnek, vagy magnéziumból maratják vegyi eljárással. A lényeg, hogy a prégelés ma is egy csodálatos, precíziós eljárás, ami számomra túlszárnyal minden más nyomdai díszítő technikát, esetleg a magasnyomást nem. Az az igazság, hogy mi tiszteljük a prégelést, és ha csak lehet, nem mondunk le róla, pedig minden termékünket jelentősen megdrágítja ez az eljárás, mert a digitális eljárásokhoz képest elég magas szerszám-, beállási és műveleti költségei vannak.
– Mit kell tudni az új zászlóshajótokról, az Irka 2019-ről?
– Az Irka az egyik legfontosabb termékünk, és minden évben a legfontosabb projektünk. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy idén negyedik alkalommal valósul meg közösségi finanszírozás segítségével. Az első Irka tervezése és gyártása óriási kihívás volt, egyrészt a kezdeti botladozásaink, másrészt a financiális erőforrás teljes hiánya miatt. Amolyan vakrepüléssel vágtam bele, mert teljesen biztos voltam benne, hogy sikere lesz. A mai napig fogalmam sincs, hogy a digitális és okos eszközök forradalmában, miért gondoltam így, mindenesetre beigazolódott, hogy szeretik az emberek. Timár Benedek barátommal tervezzük évről évre az Irkát. Egy furcsa páros: Bence, aki egyáltalán nem használ határidőnaplót, és én, aki egy lépést sem teszek nélküle. Ez a két véglet és mindkettőnk perfekcionista hozzáállása révén született meg az éves, havi és heti kiosztáson alapuló Irka rendszer, aminek az egyik legnagyobb erénye szerintem, hogy arra törekszik, minél nagyobb teret adjon a felhasználó életének, napjai rendszerezésének.
Csak a legszükségesebb információkat tesszük bele, a lehető legminimálisabbra vettük a kereteket, minden heti kiosztáshoz plusz jegyzetlap társul, és az Irka második fele voltaképpen jegyzetrész, ponthálós lapokkal. A belső szerkezetét minden évben finomítjuk, alakítjuk kicsit, és a külcsín is évről évre változik valamelyest. Az alap grafikai forma, ami visszatér, a kör, a teljesség, az egység, amihez se hozzátenni, sem elvenni belőle nem lehet. Minden évben van egy Irka-mottónk, ami egyúttal a márka egész éves szlogenje, tartalmi iránytűje is. 2018 mottója: magic can happen. Évente új anyagokkal kísérletezünk, idén például egy nagyon különleges fémes színű, kissé futurisztikus, bőrhatású könyvkötészeti textilt találtunk, ami a keménytáblán is puha.
Idén olyan papírral dolgozunk, ami a töltőtollat is jól bírja, és FSC-minősítéssel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a papír gyártásához felhasznált fa ellenőrzött fakitermelésből származik: nem irtanak miatta esőerdőt, és nem környezeti rablógazdálkodás származéka. A papír készítése során a gyártási eljárás elemi klórtól mentes. Ez az eljárás elejét veszi a mérgező és rákkeltő dioxinok kibocsátásának. Ezt a gyártási technológiát az „elérhető legjobb technológia”-ként ismerik az EU-ban.
Folyamatosan figyeljük a célközönségünk visszajelzéseit, mit szeretnek, mi hiányzik nekik, min változtatnának, és ha egyetértünk, akkor szívesen hallgatunk rájuk. Így történt, hogy sok-sok vásárlói kérés, könyörgés után beadtuk a derekunkat, és az eddig csak egy méretben létező Irka határidőnaplónak lett egy kistestvére, az Irka mini, azoknak, akik nem szeretnének fél kilót magukkal cipelni minden nap a táskájukban a rengeteg egyéb cucc mellett. Mi alapvetően a gondolkodó embereket, a grafománokat, a jegyzetelni, firkálni szeretőket, az analógőrülteket célozzuk meg a termékeinkkel, ezért az Irka is egy afféle társ, amibe tényleg minden fontos vagy apró, jelentéktelennek tűnő dolog leíródik egy éven által. Ezt nem én mondom: „ami nincs benne az Irlámban, az meg se történt”. Jó visszanézni az elmúlt éveinket fellapozva az Irkát. Az okos kalendár ezeket a sztorikat nem őrzi meg.
– Mi a munkád legnehezebb és a legszebb része?
– A legnehezebb része azt elfogadni, hogy a legkevesebb idő a kreatív munkára jut. A kapcsolattartás, ügyviteli feladatok, pénzügy, könyvelés, minden irányítása, kézbentartása nagyon sok időt és erőt vesz el. A legszebb része pedig… erről három dolog jut eszembe. A vásárlóink és a követőink fantasztikus, őszinte, lelkes visszajelzései, szuper emberek, rengeteg erőt adnak. A második azok a pillanatok, amikor jól osztottuk be az időnket, jól delegáljuk egymás között a feladatokat, és párhuzamosan több dolog halad egyszerre, hatékonyak vagyunk, nem toporgunk, csodás érezni azt, hogy nélkülem is minden jól működik, ez elég felszabadító tud lenni. És a harmadik, amikor ott állok a prégelő gép mellett, és kedvemre nyomom például a Lolka noteszek borítóját olyan színű fóliákkal, olyan hőmérsékleten, olyan klisével, amilyennel csak akarom, direkt elrontom, hogy megnézzem úgy milyen, majd újrakezdem... kísérletezés, határfeszegetés, flow, teljes szabadság és a végeredmény mindig katartikus.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: DOT for You. Baglyas Erika-portré a mellette lévő fotóval, illetve DOT pecsét és a számozó bélyegző: Rácmolnár Milán, Stilblog. Irka 2019-fotók: Liszkay Lilla)
irka | papír | írószer | dizájn | napló
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!