Close
Lehetetlen nem belezúgni ebbe a dögös Mercedesbe

Lehetetlen nem belezúgni ebbe a dögös Mercedesbe

A formás és erős CLA Shooting Brake elrabolja a vásárlók szívét, a többiekét pedig összetöri. Sok okosságot kínál, mégis inkább autó, mint számítógép, és ezt nagyon értékeljük manapság.

Sportos és praktikus, van stílusa és intelligens – ki ne örülne, ha így jellemeznék? A leírás ezúttal nem valakire, hanem egy autóra, a Mercedes–Benz CLA Shooting Brake-re vonatkozik, mi pedig kivételesen átvettük a cégtől, egyszerűen azért, mert tökéletesen pontos.

Hanem azért magunk is megnéztük, kipróbáltuk. Az a helyzet, hogy a Shooting Brake jól mutat ugyan a képeken, de testközelből még sokkal jobban: egyszerűen annyira eltalált forma, hogy simán zárójelbe teszi a technikai képességeit, holott egy autó esetében (nálam) szinte kivétel nélkül az az elsődleges.

Ez itt a kivétel.

Előre dőlő hűtőrács, sportos, áramvonalas orr-rész, majd egy lendületes ív végén a letisztult, finoman kidolgozott hátsó. Olyan nyalánkságok pedig nem is látszanak elsőre, mint a keret nélküli ablakok vagy belül a vagány, turbinaszerű légbeömlők, a díszvarrásos ülések. Még alaposabb vizsgálat után újabb részletek kerülnek elő: bár a műszerfal-középkonzol-ajtóburkolatok egységes íve ismert más típusokból is, itt ráerősít a karosszéria említett ívére, a wrap-around dizájnt 64 színt kínáló ambiente világítás egészíti ki. És a praktikumról se feledkezzünk meg, a kiszélesített hátsó kiválóan pakolható, a csomagtér egészen 1370 literesig bővíthető, a menetpróbán jelen lévő stuttgarti mérnök is ezt a részt nevezte személyes kedvencének.

Egyszerűen jó beülni ebbe az autóba, amiről még a fanatikus természetjárók is azt gondolhatják, hogy ha már muszáj kocsival menniük, az legalább legyen ilyen.

Annál is inkább, mert menni elég rendesen lehet vele. Jó kiindulópont a határozott oldaltartású ülés, a sportos kormány, és az átlagosnál jóval kifinomultabb head-up display – nincs az az ormótlan műanyag lap, mint a legtöbb kocsiban –, aztán

a gázra lépve kicsit sajnáljuk magunkat, mert nem éppen csak kóstolgathatjuk a kétliteres, négyhengeres, 306 lóerős turbós benzinmotort:

a Stuttgart-körüli elővárosok és falvak folyamatos sebességkorlátozást jelentenek. Ha nem is nulláról százra (az mindössze 4,7 másodperc volna), de gyorsulgatunk kicsit, és legalább az SB útfekvését próbálgathatjuk valamennyire a dimbes-dombos tájon. Ne szépítsük, maradt némi frusztráció, hogy nem engedhettük szabadjára a gyeplőt, mert az aligha meglepő, hogy hétköznapi használatra tökéletes a kocsi, de ezek szerint nem árt, ha a leendő tulaj már előre tudja, hol léphet majd oda neki jobban.

Ha van ilyen hely, a Shooting szórakoztató társ, a vonóerő teljes mértékben változtatható a tisztán elsőkerék-hajtástól az 50:50 arányig, a hétfokozatú, duplakuplungos váltó minden tartományban extra erőt kínál, és a futóművet is tökéletesen az ízlésünkhöz igazíthatjuk. Ehhez a teljesítményhez igen baráti, hét és fél literes kombinált fogyasztás jár, nyilván vezetési stílustól függően. Mindenesetre a jól eltalált dizájn – az alacsony légellenállás (cw: 0,26) révén – még tankoláskor is számít.

A fenti vezetési élményt kiegészíti (az utasokat meg szórakoztatja) az MBUX, amit már számos Mercedes-modellből ismerünk: cseveg, de a mozdulatokra is reagál, tapipadja is van. A szoftver folyamatosan tanul, idővel kiismeri a vezető zenei ízlését, a számára kellemes hőmérsékletet, navigál szóban (bár ebben a műfajban a kiterjesztett valóság a csúcs), szól a benzinkutaknál, éttermet ajánl. A lényeg mégis a tanuláson van, különben csak egy adattár lenne.

Felszereltségtől függően különböző szintű Energizing csomagok is járnak az autóhoz, ezek egységbe gyúrják a vezető számára komfortos beállításokat (üléspozíció, hőmérséklet, zene, hangulatvilágítás), hogy minél élménydúsabb legyen az utazás. Rengeteg kiegészítő infó fokozza az élményt, láthatunk motoradatokat, a ránk ható G-erő nagyságát, Race-időzítőnk van, meg warm-up menünk.

De az igazi csattanót a végére hagytuk, ugyanis a paletta egyik legvonzóbb modelljét már tízmillióért megkapjuk, csak győzzük kivárni a szeptembert. És azt se felejtsük, hogy a Shooting Brake a kecskeméti, jövőre már szén-dioxid-semleges gyárban készül. Ár/érték arányban roppant nehéz lenne jobb luxusautót találni, ám még lényegesebb, hogy önmagában is, minden mástól függetlenül tökéletes választás.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Daimler)

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom