Mi a belső dizájner első dolga egy éppen készülő autóba beülve? Rajta tartja-e a szemét más iparágakon, és mihez kezd az izlandi vulkánokkal? Matthias Gottwald portréjából kiderül.
Svédország és Norvégia között egy erdőben furcsa kincsre bukkant két fiatal dizájner 2011-ben. Egy roncstelepet találtak, nagyjából ezer autóval, köztük olyan klasszikusokkal, mint a hatvanas évek elején az amerikai formatervek lázában fogant Mercedes SE 220-as.
Szerencsére Matthias Gottwald és Tobias Kruschhausen nem csak hüledezett a maradványok láttán, de eszükbe jutott egy korábban hallott rádióműsor, amelyben egy speciális textilnyomtatásról beszéltek: Észak-Olaszországban még léteztek manufaktúrák, ahol rozsdapigmenteket nyomtatnak, miután egy különleges eljárással ruhafestékké alakítják a rozsdát.
Kidolgozták a maguk módszerét, elkészítették az első pólójukat, fehér alapon egy bogárhátú VW-vel, amit a saját rozsdájából rajzoltak meg.
„A tárgyak így megmutatják a valódi esszenciájukat”
– lelkendeztek később, sőt megalapították a Roststoff céget: pólókat nyomtattak a saját rozsdájukból megfestett tárgyakról.
Jól is ment a bolt, villámgyorsan népszerűek lettek a rozsdapólók. „Egyszerű, de különleges. Újrahasznosított, de menő. Retró és modern egyszerre” – foglalta össze a pólóik lényegét egy német lap.
Aztán Gottwaldék összekötötték mindezt egy másik nagy szenvedélyükkel, az utazással. A világ minden részéről gyűjteni kezdték a kultikus rozsdát: egy vietnámi gőzmozdonyról, egy riói churrasco-grillről, a koppenhágai Freetown szögesdrót kerítéséről, egy svájci hídról, a régi stuttgarti vasútállomásról.
Ugyanakkor ezt a boltot csak munka mellett lehetett vinni, mert a módszer alkalmatlan a sorozatgyártásra. Néhány évnyi siker után pedig a páros fel is hagyott az üzlettel. A legnagyobb álom,
„pólót nyomtatni a Titanic rozsdájából”,
csak álom maradt.
Gottwald – aki termékdizájnerként végzett Németországban, majd egy évig Detroitban tanult –, már 2008-ban csatlakozott a Daimler Interior Design részlegéhez. Diplomamunkaként egy sarkköri kutatójárművet tervezett.
A Mercedesnél az első nagyobb munkája a Smart Fortwo belsejének tervezése volt. Elsősorban a felhasználói igények kielégítése lebegett a szeme előtt, miközben szívesen merített ihletet a természetből.
„Nem csak vonzó a tájképek, növények, fák látványa, de az alapformájuk megkönnyíti a funkcióik betöltését
– magyarázta. – Igyekszünk kontrasztot teremteni a természetes, játékos formák, illetve prémium tervezés között. Alaposan végiggondolunk minden felületet, és előállunk valami új ötlettel.”
Legutóbb Gottwald az új A osztály belső tervezéséért felelt. A Roadsternek azt mondta, egy komplex folyamatról van szó, amelynek egyik része sem működne a másik nélkül. „Ha maga a funkció nem vonzó, éppen olyan jelentéktelenné válik, mint valami, ami ütős, de használhatatlan.”
Fontos számára a megfelelő anyagok kiválasztása is. A Smartnál például a városi életet idézte meg a szövettel is, ugyanis egy speciális, többnyire cipőkészítéshez használt high-tech szövetet alkalmazott. Részben hasonló volt a küldetése az új A osztálynál is: egy megfizethető, mégsem sima műanyagokból álló autó készítése.
Jelentős újításnak számít, hogy a hagyományos műszerfal felső ívét elengedték, így a két első közt semmi nem töri meg a szárnyformát. A widescreen kijelző modern eleganciája remek egységet alkot a sportos turbinaoptikájú szellőrostélyokkal. Közben azért olyan földhözragadt dolgokra is figyeltek, mint a terek lehető legjobb kihasználása.
A csomagtartó nem csak nagyobb, de pakolhatóbb is az elődjénél, a hátsó ajtó meg „beszállhatóbb”, vagyis nincs semmilyen kitüremkedés, ív, amibe beüthetné magát az oda beülő utas.
Olyan pillanat nincs igazán, amikor egy dizájner először átnézi a terveket, és kiszúr valami fontosat. Egyszerűen annyira összetett folyamat mérnökök, tervezők, ergonómusok, különböző csapatok közreműködésével, hogy fokozatosan tisztul le a koncepció, amelynek egészét és egyes részleteit is párhuzamosan csiszolgatják.
Amikor viszont elkészül az első modell, Gottwald elsőként a térérzetet csekkolja, aminek meghatározó szerepe van abban, hogy sikerült-e elérni a tervezett hatást, az A osztály esetében a sportos, de kényelmes kompakt autót.
Bár a futurisztikus kijelzőről, és az előtérbe tolt felhasználói élményről rengeteg szó esett az autó tesztvezetésén, rengeteg apró érdekesség van körülötte. Ahogy Gottwald egy kollégája, a projektvezető Oliver Zolke fogalmazott, „reggelig tudnék neked mesélni erről a kocsiról.” Nem hiába dolgozott rajta számtalan stáb négy és fél éven át.
Olyan apróságokról van szó, mint a rés a visszapillantó és az A oszlop között, amit a jobb kilátás érdekében hagytak, vagy a hátsó ablak feletti légterelő közepén hagyott nyílás, aminek segítségével hosszabb lehet, és nagyobb felületet tisztíthat meg a hátsó ablaktörlő.
Gottwald ugyan a pólóboltot bezárta, de dizájnerként távolról sem csak az autók érdeklik.
Figyelemmel követi a divatot, a kütyüket, a bútorokat, és a belsőépítészetet is, elvégre „egy autó sokkal inkább privát tér, mintsem egy tárgy, ami elvisz A-ból B-be.”
Lehet, Gottwald szeret a természetből ihletet meríteni, az irodájában viszont nincsenek mohainstallációk, nem azon múlik a dolog.
„Szeretek utazni, évente egyszer elvonulok. Gyakran a legváratlanabb helyekről kapsz inspirációt, amikor elmerülsz egy új kultúrában vagy ismeretlen tájban.
De ettől még nem rendezem be a szobámat vulkánokkal egy izlandi túra után.
Jellemzően inkább tudatalattiak ezek az inspirációk.”
Ez is érdekelhet:
póló | dizájn | tervezés | mercedes a-osztály | autó
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!