Rozsdadizájntól a Mercedesig jutott a természetfaló tervező

Mi a belső dizájner első dolga egy éppen készülő autóba beülve? Rajta tartja-e a szemét más iparágakon, és mihez kezd az izlandi vulkánokkal? Matthias Gottwald portréjából kiderül.

Svédország és Norvégia között egy erdőben furcsa kincsre bukkant két fiatal dizájner 2011-ben. Egy roncstelepet találtak, nagyjából ezer autóval, köztük olyan klasszikusokkal, mint a hatvanas évek elején az amerikai formatervek lázában fogant Mercedes SE 220-as.

Szerencsére Matthias Gottwald és Tobias Kruschhausen nem csak hüledezett a maradványok láttán, de eszükbe jutott egy korábban hallott rádióműsor, amelyben egy speciális textilnyomtatásról beszéltek: Észak-Olaszországban még léteztek manufaktúrák, ahol rozsdapigmenteket nyomtatnak, miután egy különleges eljárással ruhafestékké alakítják a rozsdát.

Kidolgozták a maguk módszerét, elkészítették az első pólójukat, fehér alapon egy bogárhátú VW-vel, amit a saját rozsdájából rajzoltak meg.

„A tárgyak így megmutatják a valódi esszenciájukat”

– lelkendeztek később, sőt megalapították a Roststoff céget: pólókat nyomtattak a saját rozsdájukból megfestett tárgyakról.

Jól is ment a bolt, villámgyorsan népszerűek lettek a rozsdapólók. „Egyszerű, de különleges. Újrahasznosított, de menő. Retró és modern egyszerre” – foglalta össze a pólóik lényegét egy német lap.

Aztán Gottwaldék összekötötték mindezt egy másik nagy szenvedélyükkel, az utazással. A világ minden részéről gyűjteni kezdték a kultikus rozsdát: egy vietnámi gőzmozdonyról, egy riói churrasco-grillről, a koppenhágai Freetown szögesdrót kerítéséről, egy svájci hídról, a régi stuttgarti vasútállomásról.

Ugyanakkor ezt a boltot csak munka mellett lehetett vinni, mert a módszer alkalmatlan a sorozatgyártásra. Néhány évnyi siker után pedig a páros fel is hagyott az üzlettel. A legnagyobb álom,

„pólót nyomtatni a Titanic rozsdájából”,

csak álom maradt.

Gottwald – aki termékdizájnerként végzett Németországban, majd egy évig Detroitban tanult –, már 2008-ban csatlakozott a Daimler Interior Design részlegéhez. Diplomamunkaként egy sarkköri kutatójárművet tervezett.

A Mercedesnél az első nagyobb munkája a Smart Fortwo belsejének tervezése volt. Elsősorban a felhasználói igények kielégítése lebegett a szeme előtt, miközben szívesen merített ihletet a természetből.

Gottwald ma már csak az autóiparban dolgozik

„Nem csak vonzó a tájképek, növények, fák látványa, de az alapformájuk megkönnyíti a funkcióik betöltését

– magyarázta. – Igyekszünk kontrasztot teremteni a természetes, játékos formák, illetve prémium tervezés között. Alaposan végiggondolunk minden felületet, és előállunk valami új ötlettel.”

Legutóbb Gottwald az új A osztály belső tervezéséért felelt. A Roadsternek azt mondta, egy komplex folyamatról van szó, amelynek egyik része sem működne a másik nélkül. „Ha maga a funkció nem vonzó, éppen olyan jelentéktelenné válik, mint valami, ami ütős, de használhatatlan.”

Fontos számára a megfelelő anyagok kiválasztása is. A Smartnál például a városi életet idézte meg a szövettel is, ugyanis egy speciális, többnyire cipőkészítéshez használt high-tech szövetet alkalmazott. Részben hasonló volt a küldetése az új A osztálynál is: egy megfizethető, mégsem sima műanyagokból álló autó készítése.

A cockpit harmóniát és jó érzéseket sugároz

Jelentős újításnak számít, hogy a hagyományos műszerfal felső ívét elengedték, így a két első közt semmi nem töri meg a szárnyformát. A widescreen kijelző modern eleganciája remek egységet alkot a sportos turbinaoptikájú szellőrostélyokkal. Közben azért olyan földhözragadt dolgokra is figyeltek, mint a terek lehető legjobb kihasználása.

A csomagtartó nem csak nagyobb, de pakolhatóbb is az elődjénél, a hátsó ajtó meg „beszállhatóbb”, vagyis nincs semmilyen kitüremkedés, ív, amibe beüthetné magát az oda beülő utas.

Olyan pillanat nincs igazán, amikor egy dizájner először átnézi a terveket, és kiszúr valami fontosat. Egyszerűen annyira összetett folyamat mérnökök, tervezők, ergonómusok, különböző csapatok közreműködésével, hogy fokozatosan tisztul le a koncepció, amelynek egészét és egyes részleteit is párhuzamosan csiszolgatják.

Amikor viszont elkészül az első modell, Gottwald elsőként a térérzetet csekkolja, aminek meghatározó szerepe van abban, hogy sikerült-e elérni a tervezett hatást, az A osztály esetében a sportos, de kényelmes kompakt autót.

Bár a futurisztikus kijelzőről, és az előtérbe tolt felhasználói élményről rengeteg szó esett az autó tesztvezetésén, rengeteg apró érdekesség van körülötte. Ahogy Gottwald egy kollégája, a projektvezető Oliver Zolke fogalmazott, „reggelig tudnék neked mesélni erről a kocsiról.” Nem hiába dolgozott rajta számtalan stáb négy és fél éven át.

A csomagtartó éleit nem törik meg felesleges ívek

Olyan apróságokról van szó, mint a rés a visszapillantó és az A oszlop között, amit a jobb kilátás érdekében hagytak, vagy a hátsó ablak feletti légterelő közepén hagyott nyílás, aminek segítségével hosszabb lehet, és nagyobb felületet tisztíthat meg a hátsó ablaktörlő.

Gottwald ugyan a pólóboltot bezárta, de dizájnerként távolról sem csak az autók érdeklik.

Figyelemmel követi a divatot, a kütyüket, a bútorokat, és a belsőépítészetet is, elvégre „egy autó sokkal inkább privát tér, mintsem egy tárgy, ami elvisz A-ból B-be.”

Lehet, Gottwald szeret a természetből ihletet meríteni, az irodájában viszont nincsenek mohainstallációk, nem azon múlik a dolog.

„Szeretek utazni, évente egyszer elvonulok. Gyakran a legváratlanabb helyekről kapsz inspirációt, amikor elmerülsz egy új kultúrában vagy ismeretlen tájban.

De ettől még nem rendezem be a szobámat vulkánokkal egy izlandi túra után.

Jellemzően inkább tudatalattiak ezek az inspirációk.”

Ez is érdekelhet:

A Mercedes, ami hódítás után is tartogat meglepetéseket – A osztály-sztori

Borult, rakoncátlankodott, de az innovációkból sosem engedett, az autósok pedig hamar megszerették, és mára viszonyítási pont lett a kategóriájában – a Mercedes A osztály története.

póló | dizájn | tervezés | mercedes a-osztály | autó

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom