Close
Nagy testvér figyeli a hűtődet

Nagy testvér figyeli a hűtődet

Legalább húsz éve hallgatjuk, hogy nemsokára itt a nap, amikor a hűtőszekrény észreveszi, hogy megromlott a tej, és rendel egyet magától. Nos, nemsokára itt a nap, amikor a hűtő észreveszi, hogy megromlott a tej, és rendel egyet magától. De lehet, hogy lemennénk inkább magunk. Pőcze Balázs, az ország egyik legnagyobb reklámügynökségének alapítója elmeséli, hogyan érez az okosvezérelt életről.

Nemrég a Levi’s a Google-lel közösen csinált egy csatlakoztatott kabátot (igen, csatlakoztatott kabát, connected jacket). A csatlakoztatott kabát (igen!) segítségével a kabátujjunkból tudjuk irányítani a telefonunkat, legalábbis részben – el tudunk indítani egy számot, fel tudjuk venni, ha csörög, ilyesmi. Fantasztikusan hangzik. Valamennyit azért levon a világmegváltó innováció értékéből, hogy a kabátot tízszer lehet kimosni, ami azért még Nagy Ferónak is kevésnek tűnne. Ha az NBA és a Nike együttműködéséből született csatlakoztatott mezt (csatlakoztatott mezt!) is csak ennyiszer lehetne mosni, az talán még komolyabb probléma lenne.

Augusztus végén 465 ezer szívritmus-szabályozót kellett visszahívni az Egyesült Államokban, mert ha valaki elég ügyes és van a projektre legalább 15 dollárja, rádión keresztül át tudja állítani az eszközök által diktált tempót, vagy le tudja meríteni a bennük működő elemet. Sok minden miatt kellett már nagyikat elkísérni az SZTK-ba, szoftverfrissítésért még nem nagyon. Na most már olyat is kell. Ráadásul bizonyos autókkal odafele is érdemes figyelni: két éve a Wired újságírója magán próbálta ki, hogy milyen vezetni egy Jeepet, amit épp feltörnek – számítástechnikai értelemben. Mert a csatlakoztatott autókkal ilyet is lehet.

Amúgy van csatlakoztatott zenélő-színváltós izzó, csatlakoztatott cipőtalp, csatlakoztatott és gémifikált gyerekkulacs – és ez csak néhány görgetés volt az Internet of Shit nevű Twitter-fiók termésében.

Szóval a csatlakoztatott jövővel (jelennel) könnyebben lehet riogatni a népeket, mint Franck Ribéry arcával félhomályban. Akkor mégis, miért várjuk ennyire?

A világ tele van apró kényelmetlenségekkel. Nem feltétlenül tudatosulnak bennünk, de attól még ott vannak. Miért nem fűt fel az autó, mielőtt elindulnánk vele haza? Miért kell megnyomni a gombot, aminek köszönhetően pár perc után zöldre vált a lámpa, amikor elindultunk a parkolóhoz egy forgalmas kereszteződésen át? Miért nekünk kell felkapcsolni a lámpát, amikor végre hazaértünk, és belépünk a lakásba? Teljesen egyértelmű, ha sötétben érünk haza, szeretnénk látni az előszobában, miközben levesszük a cipőnket. És akkor most tényleg elfogyott a tej, és lehet menni vissza egy forgalmas kereszteződésen át a közben újra hideg kocsihoz? És még a lámpát is le kell oltani kifele menet?

Ennyire lusták vagyunk? Igen. Illetve lehetünk vagy leszünk. Fölösleges dolgokkal vesződni fölösleges. Ha valami tud körülöttünk egyszerűbben működni, akkor miért ne működne egyszerűbben?

Persze kérdés, jó érzés-e ennyire kiszámíthatónak lenni, de ez majd kiderül, ha végre okosan és biztonságosan ki tud minket számítani a technológia. De valószínűleg klassz érzés lesz.

Ehhez két apró dolog még biztosan hiányzik: a megfelelő ész, ami ezeket a mintákat felismeri és ennek megfelelően szabályozza a környezetünket, másrészt a megfelelő biztonsági rendszerek, amelyek eléggé megnyugtatóak ahhoz, hogy ne a SIM-kártya eltávolítása legyen az első gondolatunk, amikor csatlakoztatott autót vásárolunk.

A következő években egyre több és egyre használhatóbb rendszer mondja majd azt, hogy megbízhatunk benne, hogy az otthonunkat és a tágabb környezetünket okosan és biztonságosan vezéreljék. A Google Nest termékei, Andy Rubin, az Android alapítójának Essential nevű vállalata, de az Apple Home Kitje, sőt, az Amazon is ilyesmiket ígérnek. Meg kell értsenek minket anélkül, hogy kicsit ránk ijesztenének, és fennakadás nélkül kell vezérelniük a körülöttünk működő univerzumot anélkül, hogy nagyon ránk ijesztenének. Ha összehozzák, akkor nem fogunk felsikítani, amikor hiányzik a már egyáltalán nem tartós tej a hűtőből, és helyette ott van egy új, bontatlan.

Pőcze Balázs az egyik legnagyobb hazai reklámügynökség, a Mito társalapítója és kreatív igazgatója. Saját elmondása szerint melegítőben járt iskolába, és füzetbe gyűjtötte a kedvenc website-jait, amelyek közül a legjobbakat ki is nyomtatta. Ezen a linken olvasható a többi cikke, amik szerintünk olyan jók, hogy ha még gyerek lenne, biztosan kinyomtatná őket.

okoseszköz

FOLYTASD EZZEL

Ukrán kérésre a technológiai milliárdos is beszáll a háborúba

Ezzel a magyar alkalmazással bármikor lemehetsz alfába

Rendeld meg a Roadster magazin 8. számát!
Friss, 200 oldalas lapszámunkat ezúttal egy színes és izgalmas melléklettel egészítettük ki, amelyben 33 kihagyhatatlan hazai élményt ajánlunk a nyárra. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom