Stanley Donwood több mint húsz éve tervez borítókat a legendás brit együttesnek, most egy csokorba gyűjtötték ezeket.
A brit alternatív rockban lassan harminc éve csúcstartó Radiohead 1994 óta dolgozik együtt lemezeik megjelenésén a festőként, illetve grafikusként működő Stanley Donwooddal. A művész és az együttes frontembere, Thom Yorke még egyetemista korukban találkoztak az Exeteri Művészeti Egyetemen, ám kapcsolatuk korántsem indult fényesen. Donwood egy interjúban azt nyilatkozta, első ránézésre nagyon nem szimpatizált a fiatal, szétcsúszott figurának tűnő Yorke-kal, aztán idővel rájött, hogy sokkal több közös van bennük, mint azt gondolná.
“Tudtam, hogy vagy nagyon fogom utálni ezt a csávót, vagy annyira jól tudunk majd együttműködni, hogy életünk végéig közösen dolgozunk majd”
– mesélte Donwood.
Szerencsére a két opció közül az utóbbi következett be, és az 1994-es My Iron Lung című lemez borítójának tervezése óta nemcsak az összes Radiohead album arculatát ő tervezte, de Thom Yorke szóló lemezeit is.
Míg az első közös munka egészen visszafogottnak bizonyult – az albumon utcán várakozó emberek lábai láthatók, kissé elmosódva, zavarosan –, addig a 2000-ben megjelent Kid A című korong borítója már sokkal merészebbre sikerült. Donwood akkor első dizájnként egy teljes, hegyvidéki tájakat ábrázoló sorozatot készített, második opcióként pedig mutáns medvéket ábrázoló grafikát, azóta pedig a legkülönfélébb grafikákat készítette el az együttes számára. Nem csoda, hogy Donwood és a Radiohead neve teljesen összeforrt.
A grafikusművész olyannyira beágyazta magát a zeneiparba, hogy 2006-ban egy saját, független lemezkiadót is létrehozott egy producerrel karöltve, ez lett a Six Inch Records. Sajnos a kiadó csak három évig működött, de a történetet ismerve felmerül a kérdés, vajon nem volt-e ez egy tudatos cselekedet. A három év alatt ugyanis összesen három albumot adtak ki, mindegyiket háromszázharminchárom példányban, amelyekhez különböző eseményeket is csatoltak. Bár Donwood mindenhol azt nyilatkozta, hogy a vállalkozás életképtelen volt, miután ezeket a lemezeket eladták, az sem kizárt, hogy egy művészi koncepció volt az egész.
A legtöbb lemezborító különlegessége abban rejlik, hogy a rajzokat, grafikákat, festményeket nemcsak Donwood készítette, hanem gyakran Yorke is hozzájárult a végeredményhez. Az OK Computer című korong borítójánál például ez volt a helyzet – Donwood rajzolt, míg az együttes sokoldalú frontembere számítógépen készített képeket tett hozzá.
A két művész közös munkája sosem úgy zajlott, mint egy átlagos arculattervezés. Yorke és Donwood között sosem volt meg az az alá-fölérendelt viszony, amit gyakran a megrendelők és a tervezők között láthatunk. Minden esetben olyannyira egymásra voltak hangolva és annyira hasonló elképzeléseik voltak, hogy szinte összeolvadtak a kettejük fejében kavargó gondolatok. Néhány évvel ezelőtt a frontember egy nyilatkozatában elmondta, a borítóknak sokkal nagyobb jelentőségük van annál, mint, hogy egyszerűen csak jól nézzenek ki. Az OK Computer-hez készült alkotásnál is többletjelentést kapott a rajz. “Valaki elad valami olyat, amit igazából nem is nagyon akar, ráadásul csak azért veszi fel a kedvesség álarcát, hogy ezt a valamit el tudja sózni. Ez a borító számomra ezt jelenti. Az összes albumborító megmutat valamit, olyan fontos részleteket, amiket a dalokba már nem tudtam belepréselni, de mindenképp el akartam mondani” – mesélte Yorke.
Bár Donwoodnak sosem voltak zenei ambíciói, tényleg csak a véletlen és Thom Yorke barátsága sodorta a zeneipar felé, mindig is nagy inspirációs forrást jelentett a számára. Ahogyan a 2000-es évek elején is mondta:
“Imádok más művészekkel együtt dolgozni. Bár nem értek a zenéhez, szeretem azt, ahogy beindítja a gondolataimat.”
A grafikus 2006 óta minden évben bemutatkozott egy-egy kiállítás keretén belül – többek között Londonban, Barcelonában, Amszterdamban, Rómában, San Franciscóban és Hollandiában is találkozhattak az alkotásaival a megrögzött Radiohead-rajongók. Ennek ellenére Donwood az elmúlt bő húsz év alatt mindig tartózkodott a rivaldafénytől. Nagyon ritkán ad interjút, Yorke-kal együtt is alig mutatkozik, és egy teljesen jelentéktelen, elhagyatott teremben dolgozik Somersetben, ami régen táncházi esteknek adott otthont, vagyis semmi köze nincs a művészeknek kialakított stúdiókhoz.
Ha végignézzük a Radiohead számára készített albumait, láthatjuk, hogy Donwood szinte minden alkalommal más technikát használt a borítók elkészítéséhez. Mivel alapvetően festőként és grafikusként dolgozik, rajzokból és grafikákból találunk legtöbbet, de nincs hiány a vegyes technikákból sem – kifejezeten szeret kísérletezni. A 2007-ben megjelent In Rainbows című lemezhez például maratást használt: fotókat készített, majd ezeket savas fürdőbe helyezte, így különböző színek jelentek meg a képek felszínén. “Tökéletesen illett a címhez. Nagyon színes lett, és mégsem annyira vidám, mint amikor az égen látunk egy szivárványt. Inkább olyan érzést nyújt, mint amikor egy pocsolyában, a koszos úton tűnik fel ez a természeti tünemény” – nyilatkozta az alkotó.
Az elmúlt huszonöt év lemezborító termése már igazán megérdemelte, hogy egy csokorba gyűjtsék őket, és így is lett. A There will be no quiet című könyv, minden oldala Donwood és a Radiohead kapcsolatáról szól, ráadásul nemcsak a kész munkákat találjuk meg benne, hanem olyan installációkat és terveket is, amelyek sosem vagy csak nagyon ritkán kerültek nyilvánosság elé. Radiohead-rajongóknak egyértelműen kötelező alapmű, de a kortárs művészetek kedvelőinek is igazi csemege.
radiohead | stanley donwood | Anglia | grafika | könyv
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!