Close
Tíz óra, amit ismerned kell

Tíz óra, amit ismerned kell

Nekünk, férfiaknak kevés olyan tárgyunk/ékszerünk van, ami igazán közel állhat hozzánk. Az autóink/járműveink mellett ilyenek még az óráink. Ha pedig valamit ennyire közel engedünk magunkhoz, hogy önszántunkból folyton a karunkon tartsuk, igazán különleges kötődés alakul ki. Társunkká válik, szövetségre lépünk vele. Tiszteljük és megbecsüljük, rajongunk érte. Különösen azokkal a darabokkal vagyunk így, amelyek valamiért igazán mély nyomot hagytak a történelemben.

Összegyűjtöttünk tíz olyan órát, amelyek méltók arra, hogy tizennyolc éves kor felett egy beszélgetésben előkerülve tudjuk róluk, miért kerültek a legendák közé.

#1. Omega Moonwatch

Eredeti nevén Omega Speedmaster. A történelem talán legismertebb ikonikus órája, a modell eggyé vált a holdra szállás történetével. 1968-ban érkezett meg a svájci műhelyből a 145.022-es referenciaszámú modell, mely elkísérte Niel Armstrongot, Buzz Aldrint és a NASA-t a Holdra. A kekecebbeknek forró nyom a további kutatásra: állítólag nem is ez a konkrét modell volt a kezükön, hanem a pre-Moonwatch modell, de a lényegen nem változtat. 1965-ben megkapta a NASA-tól a minősítést az Apollo misszióra. 1969. július 20-án pedig Buzz Aldrin kezén vált történelemmé az első holdséta alkalmával. Pár hónappal később sajnos eltulajdonították Buzztól, és nem került elő soha többet. Szerencsére a modellből viszont több tucat variáns készült a fél évszázados történelme alatt.

#2. TAG Heuer Monaco

A TAG Heuer neve 1860-as alapítása óta kétségtelenül összeforrt a motorsporttal. Olyan pilléreken nyugszik ez a kapcsolat, mint például az 1916-ban debütált Mikrograph, a világ első századmásodpercre pontos stopperórája, vagy az ominózus példány, a Monaco. A TAG Heuer híres kronográfjai a legrangosabb sportrendezvények hivatalos mérőeszközeivé váltak, de a legszorosabb szál mégis a motorsportok irányába kapcsolta a márkát.

A Monaco modellt 1969-ben mutatták be, a név természetesen a Formula–1 Monacói Nagydíjára utal, és két variánssal lépett pályára: a 1133B kódjelű a kék, illetve a 1133G kódjelű a szürke megfelelőjeként. Kapcsolódik a történethez egy nagy formátumú WSC (World Sportscar Championship) -autóversenyző is, Jo Siffert. A hatvanas évek végén ő volt a Porsche-csapat első számú pilótája, ő inspirálta Steve McQueent az 1971-ben bemutatott Le Mans c. filmben. McQueen neve is szorosan összeforrt így a modellel.

A különleges formája és a filmben kifejezetten markánsra domborodó jelenléte miatt azonnal kultikussá vált a modell, a többszöri tulajdonosváltás (alapítás: 1860, majd 1985-ben a TAG Group megszerezte a többségi tulajdonrészt a Heuerben, onnantól lett a név: TAG Heuer. 1996-ban bevezették a New York-i és svájci értéktőzsdére a céget, majd 1999-ben a luxusipari óriás, LVMH csoport vásárolta meg a cég közel 100%-át) után is az egyik legerősebb pillére a TAG Heuernek.

#3. Rolex Submariner

Horlogers Exquisé – finom óramű

Ezen szavak összemosásából formálódott ki a ma is ismert Rolex név, mely a német származású Hans Wilsdorf és angol társa, Alfred Davis Wilsdorf & Davis névre keresztelt cégeként működött a keresztelést megelőzően. A gyártó az ötvenes évek elején bejelentkezett a búvárórák piacára is, és egyből el is foglalta azt: 1953-ban Auguste Piccard a Bathyscaphe nevű tengeralattjárójával 3131,8 méter mélyre merült az oldalára erősített Rolexszel, egy Wilsdorffal, amit kifejezetten erre a célra készítettek. Ezzel jelezte a Rolex, hogy van elképzelésük professzionális búvárórák elkészítését illetően.

 

Ezt követően jelentek meg a piacon 1954-ben a Submariner modellel (Submariner – The diver’s friend), mely a történelem első igazi búvárórája, amely száz méteres mélységig állta a nyomást, és a bemutatása óta a gyártó egyik legnépszerűbb modellje, 1955 óta a brit haditengerészet hivatalos órája, a búvárórák koronázott királya. A Submarinert megjelenése évében számtalan tesztnek vetették alá, és ezeken rendre kiválóan szerepelt, úgy a tok kikezdhetetlenségét, ahogy a szerkezet működőképességét tekintve. Ma 300 méterig szavatolják, de lássuk be, hogy az esetek döntő többségében ez bőven elegendő.

Korábban is, már az 1930-as évektől kezdve megtalálhatóak voltak vízálló modellek a Rolex kínálatában, de a Submarinerrel, majd később az 1971-ben megjelent mélytengeri modellel lépett igazán szintet svájci cég. (A Sea-Dweller Deepsea a beépített héliumszelepnek köszönhetően a kezdeti 610 méteres szintről mára a felfoghatatlan 3900 méteres mélységig szavatolja a működését.)

#4. Breitling Navitimer

Navigation & Timer = Navitimer

Ahogy a Rolex neve a vízzel, a TAG Heueré a motorsporttal, úgy a Breitlingé a repüléssel forrt össze az elmúlt század derekán. 1884-ben León Breitling alapította meg, majd tette 1892-ben La Chaux-de-Fonds-i székhelyű vállalkozássá a céget, egészen pontosan a G. Léon Breitling SA Montbrillant Watch Factory-t. León halála után fia, Gaston veszi át a céget, és kezdett el fokozatosan egyre közelebb kerülni a repüléshez, mire a cég 1915-ben már megjelent egy pilóták számára készült, csuklón hordható szerkezettel. Az elkövetkező évtizedekben előbb az Angol Királyi Légierő, majd az Egyesült Államok fegyveres erőinek hivatalos beszállítója lett a Breitling, mire megérkezünk a század derekához, egészen pontosan az 1952-es évhez, amikor a Breitling bemutatta a Navitimert, mely a korábbi Chronograph modellek utódja.

Az elmúlt években előbb egy, majd később már két különálló gomb állt rendelkezésre, hogy ne a korona indítsa, állítsa meg és nullázza a stoppert. Ez a szerkezet gyakorlatilag egy, a kornak megfelelő számítógép volt a pilóták számára: a forgatható lünettán és a számlapon található logaritmikus skálának köszönhetően több, repülés során kiemelten fontos adatot tudtak kiszámolni.

Átlagsebesség, átlagfogyasztás, emelkedési és süllyedési sebesség – csupa olyan fontos adat, amit akkoriban, számítógépek híján nem igazán tudtak máshogy hatékonyan kiszámolni. Ezzel a fejlesztéssel a Breitling szinte az összes repülőgépgyártó vállalat fedélzeti műszereinek beszállítójává vált.

#5. A. Lange & Sohne Datograph Up/Down

Ez a karóra egy sokkal kevéssé ismert példány a fentebb látható modellekhez képest, részben azért is, mert az ára is többszöröse az ismertebb ikonoknak, részben pedig azért, mert a történelme nem nyúlik vissza az ősidőkig, mindössze pár éve van a piacon. A német manufaktúra az 1990-es újraegyesítést követően kelt életre svájci szakértők segítségével – 1845-ben alapították, de a szovjet megszállás nem tett jót az ügymenetnek –, ezt a különleges remekművet pedig 2011 végén dobta piacra a főhadiszállását tekintve glashüttei cég. A Lange óráira jellemző, hogy különleges anyagokat használnak, a sárga/rózsa/fehér arany mellett platinával, a szerkezetben pedig német ezüsttel (60% réz, 20% nikkel, 20% cink) dolgoznak.

Ez a különleges darab hatvanórás járástartalék mellett (a korábbi Datograph harminchat órát tudott) például rendelkezik erőtartalék-jelzővel is (erre utal a nevében az Up/Down). A használtpiacon legalább tizenkét-tizennégy millió forint a beszállója ennek az órának, de az új ára inkább alulról érinti a húszmilliót. Nem biztos, hogy idővel olcsóbb lesz…

#6. IWC Pilot’s Watch

Az IWC sem tegnap kezdett el órák készítésével foglalkozni, pilótaóráik történelme is már egészen a múlt század harmincas éveinek közepére vezetnek minket, amikor is elkészítették első óráikat ebben a műfajban. A -40 / +40 Celsius-fok közötti tartományban ellenálló volt a hirtelen hőmérséklet-ingadozásoknak, anti-magnetikus szerkezete volt, és a civil repüléshez fejlesztették. Nem sokkal később a brit légierő meghívására megalkották a Mark XI névre keresztelt órájukat, mely 1949 és 1981 között szolgálta a brit pilótákat.

Jellegzetes eleme a számlapnak a 12 óránál található háromszög, mely ma is minden pilótaórájukon visszaköszön.

#7. Patek Philippe Perpetual Calendar Chronograph

Antoni Patek lengyel és Adrien Philippe francia órásmesterek 1845-ben történt találkozásának elképesztő öröksége a hat évvel később, 1851-ben alapított genfi székhelyű Patek Philippe manufaktúra. A nevezett legendás típus volt az első öröknaptáras kronográf, 1941-ben került piacra, 1518-as referenciaszámmal, 35 mm-es átmérővel. Ez a típus a mai napig érzékeny húrokat pendít meg a hozzáértők körében, a gyűjtők egyik legkedveltebb darabja. Különlegessége, hogy naptár funkciójának hibátlan működését kétszáz évre előre garantálta a gyártó. A szerkezetet házon belül  tervezték és készítették, 1941 és 1954 között mindössze 281 darab készült belőle. Ötvenöt rózsaarany, négy rozsdamentes acél, a többi pedig arany. A következő széria 2499-es referenciaszámmal érkezett 1951-ben, 349 darab készült belőle. Közülük a legdrágábban a brit Christie’s aukciósházban kelt el egy példány 2012-ben, szerény 3,63 millió dollárért.

#8. Chopard Mille Miglia

Mille Miglia, vagyis ezer mérföld. Így hívták a múlt század egyik legizgalmasabb olasz autóversenyét, melyet 1927 és 1957 között összesen huszonnégy alkalommal rendeztek meg, és olyan versenyekkel volt egy ligában, mint a Carrera Panamericana vagy a Targa Florio. A versenyt az a gondolatiság keltette életre, hogy az autócsodákkal ne csak zárt pályákon, hanem valóságos, életszerű körülmények között lehessen egy izgalmas, hosszú versenyt menni. Sorstársaihoz hasonlóan, biztonsági okokból szüntették meg a sorozatot, de 1977-ben újraélesztették. Azóta a régi, klasszikus autók, oldtimerek különleges versenyévé vált. A futam Bresciából indult, majd Róma érintésével a rajt helyszínén véget is ért, közben pedig ezer mérföldet kellett megtenniük a résztvevőknek.

Ehhez a patinás versenyhez csatlakozott, majd vált kiemelt támogatójává a Chopard 1988-ban, azóta a rendezvény legfontosabb partnere, és Mille Miglia modellcsaládjával tiszteleg a sorozat előtt.

A Mille Miglia termékvonalat az 1927-1940 közötti időszak autóremekei vonásai inspirálták, míg a Mille Miglia GTS óráknál az 1941 utáni, 1957-ig terjedő időszak újabb formái köszönnek vissza az óráknál.

#9. Zenith El Primero

El Primero, vagyis Az első.

Az első abban a fegyverkezési versenyben, ami arról szólt, hogy kinek sikerül először automata kronográfot alkotnia a patinás manufaktúrák közül. 1967-ben indult a fejlesztése, és 1968-ra már minden versenytárs előtt működő prototípusokkal léptek a fényre, de mire 1969-re a sorozatgyártásban is felkészültek, addigra már a Chronograph és a Seiko is megérkezett eléjük.

Akkor a világ legprecízebb, a másodperc 1/10-ére pontos órája volt, és még ma is az elit tagja. Mindezt óránként 36 ezer lengéssel, és ötvenórányi járástartalékkal teszi. Emellett százméteres mélységig vízálló ez a 42 mm átmérőjű csoda. Ezek a legendás darabok mára gyűjtemények legszebben csillogó ékkövei.

Egy ilyen órára átlagosan kilenc hónapot kell várnunk, amíg háromszáz hozzáértő kéz tizennyolcféle fémből gondosan felkészíti az örökkévalóságra.

#10. Evolvens

Megérkeztünk oda, hogy büszkék lehetünk egy magyar kezdeményezésre is, az Evolvens órákra. Mezei Istvánnal, az ötletgazdával testvérmagazinunkban, a Playeren készítettünk egy szép hosszú anyagot, melyben elmeséli, hogyan jutott el odáig, hogy inkább készít magának egy automata órát, mintsem vegyen egyet a fenti klasszikusok közül.

A jó hír: sikerült neki, így ennek az órának a történelme a szemünk előtt íródik, láthatjuk felemelkedését, útkeresését, és megvehetjük első szériáját, ha a története alapján jó befektetésnek gondoljuk. Az Evolvens számunkra legalább olyan hangsúlyos történet, mint a fentiek közül bármelyik, szurkolunk Istvánnak és csapatának!

A kaland folytatódik
Megjelent a Roadster magazin második nyomtatott kiadása, amelyben ismét olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szebb lett, mint az első szám, reméljük, neked is tetszeni fog. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom