Close
Máris díjakat söpör be az új magyar intelligens vitorlásruházat

Máris díjakat söpör be az új magyar intelligens vitorlásruházat

Alig több mint egy hónapja mutatkozott be a 878 márka a világ első, magyar tervezésű, gyártású és fejlesztésű intelligens vitorlásruhájával, máris besöpörte a Red Dot Termékdizájn 2021 díjat, az egyik legnívósabb nemzetközi dizájn- és formatervezési elismerést. A rangos díjjal a termék kiváló minőségét, az innovációt, az egyedülálló megjelenését és funkcionalitását méltányolták. A vitorlásruhák vezető tervezője, egyben a vállalat partnertulajdonosa Majer Lilla, a tervezőcsapatot pedig Nagy Marcell, Mákl Roland és Tóbiás Richárd erősíti. Papp István ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.

A 878 prémium vitorlásruházatban a technológia, a digitális megoldások és az anyaginnováció találkozik az egyedi dizájnnal, melyek összességében a hobbi- és versenysportolók teljesítményének növeléséhez járulnak hozzá. A Red Dot díj elnyerésével az okos vitorlásruha bizonyította, hogy a nemzetközi piacon nemcsak megállja a helyét, hanem ki is tűnik a mezőnyből.

– A magyar vitorlás ruházatnak nincsenek nagy történelmi hagyományai. Miért érezték úgy az alapítók, hogy létre kell hozniuk ezt a brandet?

– Megközelítőleg két éve kezdett el minket foglalkoztatni a kérdés, hogy az innovatív textíliák és az okos technológiai fejlesztések közös metszetében milyen termékek létrehozására van, illetve nyílna lehetőség a vitorlásruhák piacán, vagyis mikor jelenhetnek meg funkcionális – nem öncélú –, viselhető, intelligens sportruházati termékek. Számos nemzetközi szakmai konferencián, anyagkiállításon, iparági egyeztetésen és online oktatáson való részvétel és ezek tanulsága vezetett végül a felismeréshez: meg kell alapítani saját cégünket, amely valós problémákra ad valós választ.

A sportág felgyorsulása számos megoldandó problémát hozott felszínre, amely nem csupán a jelenleg elterjedt ruházatok anyagainak tűrőképességét vagy viselésük közben dinamikus mozdulatok elvégzését korlátozza, de a sportolók védelme sem volt megoldott, hogy csak egyet említsek: a zavartalan látómező biztosítása. Azt tapasztaltuk, hogy a sportág új igényeihez nem tudtak vagy nem akartak ez idáig felzárkózni a sportruházati gyártók. Voltak ugyan próbálkozások, de a vitorlázóknál jellemzően kiegészítő eszközökkel kellett megoldaniuk a számukra szükséges funkciók biztosítását. Ezek a problémák nem kizárólag a professzionális vitorlázásban jelentkeznek, hanem a kevésbé kiélezett, de nagyobb tömegeket vonzó hobbivitorlázásban is. A 878 ezt az űrt tölti be termékeivel, és hoz forradalmian új vonalat. Magam részéről arra vagyok a legbüszkébb, hogy a sportolókkal együtt azonosítottuk a hiányosságokat és az újonnan felmerülő igényeket, ráadásul javarészt a megoldást is megtaláltuk. Hiszünk benne, hogy termékeinkkel, a világ első, magyar tervezésű és gyártású intelligens vitorlásruháival olyan innovatív megoldást kínálunk a vitorlázóknak, amely széles spektrumon kitágítja a sportban rejlő lehetőségeket, és még élvezetesebbé és gondtalanabbá teszi a hobbisportot is.

Amellett, hogy a cég alapítója és ügyvezető igazgatója vagyok, magam is aktívan vitorlázom. Alapítótársaim, Majer Lilla és Tóbiás Richárd pedig szintén elhivatottak a téma iránt.

– A vitorlásöltözékeknek több fronton is meg kell felelniük: egyrészt be kell tölteniük egy technikai funkciót, másrészt esztétikusnak is kell lenniük. Mennyire nehéz összehangolni ezt a két fogalmat?

– Ugyanezt a kihívást láttuk mi is a tervezési munka során: kényelem, funkcionalitás, innovációs kihívások és biztonság – ezeket kellett egyszerre megoldani. Amikor első körben újragondoltuk és újraterveztük a vitorláskabátot és az overált, gyakorlatilag, ahogy mondani szokták, szétszedtük, összeráztuk és újra kiraktuk a darabokat.

Innovációnk egyik fontos pillére az anyagválasztás volt: termékeinket a jövő anyagából, Graphene-ből készítettük el. A Graphene ultrakönnyű, mégis különleges képességekkel bír, rugalmas, nyúlékony, tökéletesen vízálló és erősebb az acélnál. A szénszármazékokból készülő csodaanyag egyik fő tulajdonsága, hogy automatikus a hőkiegyenlítése a szénmolekulák miatt, azaz 5 és 20 fokon körülbelül ugyanolyan hőérzetet biztosít. Az anyag előállításárért fizikai Nobel-díjat kaptak az alkotók 2010-ben. A Graphene nem mellesleg ultravékony, kiválóan vezeti az elektromosságot és a hőt, azonos anyagvastagság mellett szilárdsága nagyobb, mint az acélé, mégis hajlékony, kopásálló. Mindemellett a ruhák a 3D-s testszkennelésnek köszönhetően tökéletesen testreszabhatók, ami jelentősen hozzájárulhat a sportolói teljesítményhez.

Ami a dizájnt illeti, kreatív csapatunk nem érte be azzal, hogy a ruha egyedi anyagból készült és a beépített technológiák révén okos. Alapvető elvárás volt, hogy legyen elegáns a megjelenése is, ezért Lilla – a 878 vezető tervezője és egyik tulajdonosa – és csapata kiemelt figyelmet szentelt a dizájnnak, ami mindvégig fontos volt a termékfejlesztés során, így a ruhának minden elemét egyedi anyag, szín és formaválasztás jellemzi. Csak a kapucnit – ami tökéletesen kiszolgálja a vitorlázók igényeit, és egyben a legikonikusabb eleme a ruházatnak – hónapokig tervezte csapatunk. Emellett kiemelten fontosnak tartottuk az időtállóságot, ami nemcsak a ruha tartósságában, hanem a dizájnban is érvényesül, így a színek kiválasztásánál is a legmodernebb szempontokat és trendeket vettük figyelembe.

Az anyagválasztáson és a dizájnon túl, a beépített technológia talán a legfőbb innováció a termékünkben. Amíg egyéb sportruházati termékek – például futás, kerékpározás – óriási fejlődésen mentek keresztül az elmúlt öt évben, a vitorlázásban az innováció maximum csekély mértékben jelent meg. Ebben mi vagyunk az elsők.

Az általunk beépített digitális megoldás lényege az adatok biztosításáról szól, digitális eszközök segítségével. Két részből áll a termék: egyik az On-Board-Unitból – 878-fejlesztés –, amit a hajó navigációs rendszeréhez csatlakoztathatunk, a másik pedig a kabátban elhelyezett digitális kijelző, melyekre az On-Board-Unit Bluetooth-kapcsolattal továbbít előre kiválasztott adatokat. Induláskor a rendszer telepítéséhez le kell tölteni egy mobilapplikációt, amelynek segítségével kiválaszthatják a sportolók vagy a vezető edző, hogy a csapat számára melyik adatsort kívánják beállítani a kabátjukba helyezett kijelzőre. A különböző feladatokat ellátó csapattagok – kormányos, navigátor stb. – számára ráadásul különböző adatokat tud az edző vagy a csapatkapitány beállítani, így mindenki a számára legfontosabb adatsorhoz fér hozzá folyamatosan. A telepítést és beállítást követően már sem az applikációra, sem a mobiltelefonra nincs szükség, a kijelző automatikusan csatlakozik az OBU-hoz és automatikusan szolgáltatja a verseny során az adatokat. A kijelző UV-védelemmel ellátott, csillanásmentes felületnek köszönhetően erős napfényben is jól látható, ráadásul hajlékony kivitelben építettük a kabátba.

– Milyen darabokból áll a mostani kínálat, és mennyi munka, tervezés áll mögöttük?

– A 878 márka első termékei a vitorlássporthoz kapcsolódnak, amivel a vitorláskabát és az overál újragondolása és újratervezése volt a célunk, az elérhető leginnovatívabb anyagok és a modern technológiák használatával, a ruha minden egyes, apró részletére kiemelt figyelmet fordítva. Hónapokig tartó termékfejlesztés, összesen kétévnyi tervezés és fejlesztés, valamint a vitorlás közösség bevonása – ezekre volt szükség a világ első ilyen professzionális vitorlásruhájának megszületéséhez. A terveink között szerepel további sportágak speciális sportruházatának modernizálása, ezek még a tervezőasztalon vannak, nagyon várom, hogy a projekt előrehaladtával mélyebben is beszámolhassunk a részletekről.

A mostani kínálat az úgynevezett Racing és Pro Racing termékcsaládból áll. A Racing kollekciónk darabjai, a vitorláskabát, az overál és a short olyan darabok, melynek innovációit és az egyedi dizájnját egyaránt élvezhetik a sport szerelmesei. A Pro Racing kollekciónk előnyeit elsősorban a professzionális vitorlásversenyzők számára fejlesztettük ki, de számunkra nincs különösebb különbség profi és hobbivitorlázók között, így azoknak az igényes hobbivitorlázóknak is ajánljuk a termékeinket, akik a legmagasabb szintű felszerelésekben szeretnék maximalizálni a sportolás élményét.

– Hol készülnek a darabok?

– Számunkra a megfelelő minőség előfeltétele a legkorszerűbb gyártástechnológiai eszközök megléte. Ehhez saját infrastruktúrát építettünk ki, megszereztük a szükséges tudást, és létrehoztuk saját, Európa legmodernebb gépeivel felszerelt gyárunkat Székesfehérváron.

– Mennyire fontos a mostanában divatos fenntarthatósági szempont a brand életében?

– A 878 fenntarthatósági elkötelezettsége az etikus divat keretrendszerén alapul és nagy hangsúlyt kap a fejlesztésben, az anyagválasztásban, a gyártásban és a szállításban is. A fejlesztés során a fenntarthatósági szempontok is fontosak voltak: a ruhákat tartós, akár több évtizedes viseletre szánjuk, a cipzár és a csomagolás újrahasznosított vitorlavászonból készült.

A ruhák elkészítéséhez kizárólag vegyszermentes és környezetbarát anyagokat használunk fel és fejlesztünk, emellett minimalizáljuk a vízhasználatot. Társadalmi szerepvállalásunk keretében a nyereség egy részét a víz és az óceán tisztítására irányuló kezdeményezésekre fordítjuk. Teljesen digitalizált és számítógéppel vezérelt gyártási kapacitásainknak köszönhetően hulladékmentes vállalatként működünk, a DHL GoGreen partnereiként pedig környezetkímélő módon juttatjuk el termékeinket a vásárlókhoz.

– Mire utal a márka neve?

– Márkanevünk tisztelgés Közép-Európa egyik legnagyobb ruházati innovátora, Goldberger Leó előtt, akinek inspiráló életútja 1878-ban kezdődött. A 878 egy magas színvonalú ruházati márka, amely távlati/hosszú távú gondolkodásra, tervezésre és technológiára, valamint számokra és teljesítményre épül. A számok ugyanis soha nem hazudnak. A 878 nem egy klasszikus divatbrand, inkább vagyunk technológiai cég, mint divatmárka. Ezért minden olyan területen számítani lehet ránk, ahol komoly innovációs képességre van szükség és bonyolult problémákat kell megoldani. Ilyen a professzionális sport, az egészségügy és a védelmi ipar. Mindhárom területen vannak együttműködéseink, és további fejlesztéseket tervezünk. Egy olyan iparágban dolgozunk, amely most alakul ki. Ember legyen a talpán, aki ki tudja fürkészni a jövőben felmerülő igényeket. Az azonban biztos, hogy egyedülálló képességeinknek köszönhetően, számos területen lesznek még érdekes megoldásaink.

FOLYTASD EZZEL
Szerinted te vagy az év divatipari felfedezettje? Mert akkor téged keresnek
Jövő hónapban lecsaphatsz minden idők legikonikusabb kosarascipőjére
Rendeld meg a Roadster magazin 5. számát!
Mi jobb, mint egy 170 oldalas Roadster magazin? Hát egy 220 oldalas Roadster magazin! Igen, a 2021-es nyári számunkra jelentősen megnöveltük a terjedelmünket, hogy még több kalandot, utazást és inspirációt élhessünk át közösen. A méret azonban nem minden, arra is figyeltünk, hogy ismét a lehető legjobbat kínáljuk olvasóinknak. A tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom