Close
Máris díjakat söpör be az új magyar intelligens vitorlásruházat

Máris díjakat söpör be az új magyar intelligens vitorlásruházat

Alig több mint egy hónapja mutatkozott be a 878 márka a világ első, magyar tervezésű, gyártású és fejlesztésű intelligens vitorlásruhájával, máris besöpörte a Red Dot Termékdizájn 2021 díjat, az egyik legnívósabb nemzetközi dizájn- és formatervezési elismerést. A rangos díjjal a termék kiváló minőségét, az innovációt, az egyedülálló megjelenését és funkcionalitását méltányolták. A vitorlásruhák vezető tervezője, egyben a vállalat partnertulajdonosa Majer Lilla, a tervezőcsapatot pedig Nagy Marcell, Mákl Roland és Tóbiás Richárd erősíti. Papp István ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.

A 878 prémium vitorlásruházatban a technológia, a digitális megoldások és az anyaginnováció találkozik az egyedi dizájnnal, melyek összességében a hobbi- és versenysportolók teljesítményének növeléséhez járulnak hozzá. A Red Dot díj elnyerésével az okos vitorlásruha bizonyította, hogy a nemzetközi piacon nemcsak megállja a helyét, hanem ki is tűnik a mezőnyből.

– A magyar vitorlás ruházatnak nincsenek nagy történelmi hagyományai. Miért érezték úgy az alapítók, hogy létre kell hozniuk ezt a brandet?

– Megközelítőleg két éve kezdett el minket foglalkoztatni a kérdés, hogy az innovatív textíliák és az okos technológiai fejlesztések közös metszetében milyen termékek létrehozására van, illetve nyílna lehetőség a vitorlásruhák piacán, vagyis mikor jelenhetnek meg funkcionális – nem öncélú –, viselhető, intelligens sportruházati termékek. Számos nemzetközi szakmai konferencián, anyagkiállításon, iparági egyeztetésen és online oktatáson való részvétel és ezek tanulsága vezetett végül a felismeréshez: meg kell alapítani saját cégünket, amely valós problémákra ad valós választ.

A sportág felgyorsulása számos megoldandó problémát hozott felszínre, amely nem csupán a jelenleg elterjedt ruházatok anyagainak tűrőképességét vagy viselésük közben dinamikus mozdulatok elvégzését korlátozza, de a sportolók védelme sem volt megoldott, hogy csak egyet említsek: a zavartalan látómező biztosítása. Azt tapasztaltuk, hogy a sportág új igényeihez nem tudtak vagy nem akartak ez idáig felzárkózni a sportruházati gyártók. Voltak ugyan próbálkozások, de a vitorlázóknál jellemzően kiegészítő eszközökkel kellett megoldaniuk a számukra szükséges funkciók biztosítását. Ezek a problémák nem kizárólag a professzionális vitorlázásban jelentkeznek, hanem a kevésbé kiélezett, de nagyobb tömegeket vonzó hobbivitorlázásban is. A 878 ezt az űrt tölti be termékeivel, és hoz forradalmian új vonalat. Magam részéről arra vagyok a legbüszkébb, hogy a sportolókkal együtt azonosítottuk a hiányosságokat és az újonnan felmerülő igényeket, ráadásul javarészt a megoldást is megtaláltuk. Hiszünk benne, hogy termékeinkkel, a világ első, magyar tervezésű és gyártású intelligens vitorlásruháival olyan innovatív megoldást kínálunk a vitorlázóknak, amely széles spektrumon kitágítja a sportban rejlő lehetőségeket, és még élvezetesebbé és gondtalanabbá teszi a hobbisportot is.

Amellett, hogy a cég alapítója és ügyvezető igazgatója vagyok, magam is aktívan vitorlázom. Alapítótársaim, Majer Lilla és Tóbiás Richárd pedig szintén elhivatottak a téma iránt.

– A vitorlásöltözékeknek több fronton is meg kell felelniük: egyrészt be kell tölteniük egy technikai funkciót, másrészt esztétikusnak is kell lenniük. Mennyire nehéz összehangolni ezt a két fogalmat?

– Ugyanezt a kihívást láttuk mi is a tervezési munka során: kényelem, funkcionalitás, innovációs kihívások és biztonság – ezeket kellett egyszerre megoldani. Amikor első körben újragondoltuk és újraterveztük a vitorláskabátot és az overált, gyakorlatilag, ahogy mondani szokták, szétszedtük, összeráztuk és újra kiraktuk a darabokat.

Innovációnk egyik fontos pillére az anyagválasztás volt: termékeinket a jövő anyagából, Graphene-ből készítettük el. A Graphene ultrakönnyű, mégis különleges képességekkel bír, rugalmas, nyúlékony, tökéletesen vízálló és erősebb az acélnál. A szénszármazékokból készülő csodaanyag egyik fő tulajdonsága, hogy automatikus a hőkiegyenlítése a szénmolekulák miatt, azaz 5 és 20 fokon körülbelül ugyanolyan hőérzetet biztosít. Az anyag előállításárért fizikai Nobel-díjat kaptak az alkotók 2010-ben. A Graphene nem mellesleg ultravékony, kiválóan vezeti az elektromosságot és a hőt, azonos anyagvastagság mellett szilárdsága nagyobb, mint az acélé, mégis hajlékony, kopásálló. Mindemellett a ruhák a 3D-s testszkennelésnek köszönhetően tökéletesen testreszabhatók, ami jelentősen hozzájárulhat a sportolói teljesítményhez.

Ami a dizájnt illeti, kreatív csapatunk nem érte be azzal, hogy a ruha egyedi anyagból készült és a beépített technológiák révén okos. Alapvető elvárás volt, hogy legyen elegáns a megjelenése is, ezért Lilla – a 878 vezető tervezője és egyik tulajdonosa – és csapata kiemelt figyelmet szentelt a dizájnnak, ami mindvégig fontos volt a termékfejlesztés során, így a ruhának minden elemét egyedi anyag, szín és formaválasztás jellemzi. Csak a kapucnit – ami tökéletesen kiszolgálja a vitorlázók igényeit, és egyben a legikonikusabb eleme a ruházatnak – hónapokig tervezte csapatunk. Emellett kiemelten fontosnak tartottuk az időtállóságot, ami nemcsak a ruha tartósságában, hanem a dizájnban is érvényesül, így a színek kiválasztásánál is a legmodernebb szempontokat és trendeket vettük figyelembe.

Az anyagválasztáson és a dizájnon túl, a beépített technológia talán a legfőbb innováció a termékünkben. Amíg egyéb sportruházati termékek – például futás, kerékpározás – óriási fejlődésen mentek keresztül az elmúlt öt évben, a vitorlázásban az innováció maximum csekély mértékben jelent meg. Ebben mi vagyunk az elsők.

Az általunk beépített digitális megoldás lényege az adatok biztosításáról szól, digitális eszközök segítségével. Két részből áll a termék: egyik az On-Board-Unitból – 878-fejlesztés –, amit a hajó navigációs rendszeréhez csatlakoztathatunk, a másik pedig a kabátban elhelyezett digitális kijelző, melyekre az On-Board-Unit Bluetooth-kapcsolattal továbbít előre kiválasztott adatokat. Induláskor a rendszer telepítéséhez le kell tölteni egy mobilapplikációt, amelynek segítségével kiválaszthatják a sportolók vagy a vezető edző, hogy a csapat számára melyik adatsort kívánják beállítani a kabátjukba helyezett kijelzőre. A különböző feladatokat ellátó csapattagok – kormányos, navigátor stb. – számára ráadásul különböző adatokat tud az edző vagy a csapatkapitány beállítani, így mindenki a számára legfontosabb adatsorhoz fér hozzá folyamatosan. A telepítést és beállítást követően már sem az applikációra, sem a mobiltelefonra nincs szükség, a kijelző automatikusan csatlakozik az OBU-hoz és automatikusan szolgáltatja a verseny során az adatokat. A kijelző UV-védelemmel ellátott, csillanásmentes felületnek köszönhetően erős napfényben is jól látható, ráadásul hajlékony kivitelben építettük a kabátba.

– Milyen darabokból áll a mostani kínálat, és mennyi munka, tervezés áll mögöttük?

– A 878 márka első termékei a vitorlássporthoz kapcsolódnak, amivel a vitorláskabát és az overál újragondolása és újratervezése volt a célunk, az elérhető leginnovatívabb anyagok és a modern technológiák használatával, a ruha minden egyes, apró részletére kiemelt figyelmet fordítva. Hónapokig tartó termékfejlesztés, összesen kétévnyi tervezés és fejlesztés, valamint a vitorlás közösség bevonása – ezekre volt szükség a világ első ilyen professzionális vitorlásruhájának megszületéséhez. A terveink között szerepel további sportágak speciális sportruházatának modernizálása, ezek még a tervezőasztalon vannak, nagyon várom, hogy a projekt előrehaladtával mélyebben is beszámolhassunk a részletekről.

A mostani kínálat az úgynevezett Racing és Pro Racing termékcsaládból áll. A Racing kollekciónk darabjai, a vitorláskabát, az overál és a short olyan darabok, melynek innovációit és az egyedi dizájnját egyaránt élvezhetik a sport szerelmesei. A Pro Racing kollekciónk előnyeit elsősorban a professzionális vitorlásversenyzők számára fejlesztettük ki, de számunkra nincs különösebb különbség profi és hobbivitorlázók között, így azoknak az igényes hobbivitorlázóknak is ajánljuk a termékeinket, akik a legmagasabb szintű felszerelésekben szeretnék maximalizálni a sportolás élményét.

– Hol készülnek a darabok?

– Számunkra a megfelelő minőség előfeltétele a legkorszerűbb gyártástechnológiai eszközök megléte. Ehhez saját infrastruktúrát építettünk ki, megszereztük a szükséges tudást, és létrehoztuk saját, Európa legmodernebb gépeivel felszerelt gyárunkat Székesfehérváron.

– Mennyire fontos a mostanában divatos fenntarthatósági szempont a brand életében?

– A 878 fenntarthatósági elkötelezettsége az etikus divat keretrendszerén alapul és nagy hangsúlyt kap a fejlesztésben, az anyagválasztásban, a gyártásban és a szállításban is. A fejlesztés során a fenntarthatósági szempontok is fontosak voltak: a ruhákat tartós, akár több évtizedes viseletre szánjuk, a cipzár és a csomagolás újrahasznosított vitorlavászonból készült.

A ruhák elkészítéséhez kizárólag vegyszermentes és környezetbarát anyagokat használunk fel és fejlesztünk, emellett minimalizáljuk a vízhasználatot. Társadalmi szerepvállalásunk keretében a nyereség egy részét a víz és az óceán tisztítására irányuló kezdeményezésekre fordítjuk. Teljesen digitalizált és számítógéppel vezérelt gyártási kapacitásainknak köszönhetően hulladékmentes vállalatként működünk, a DHL GoGreen partnereiként pedig környezetkímélő módon juttatjuk el termékeinket a vásárlókhoz.

– Mire utal a márka neve?

– Márkanevünk tisztelgés Közép-Európa egyik legnagyobb ruházati innovátora, Goldberger Leó előtt, akinek inspiráló életútja 1878-ban kezdődött. A 878 egy magas színvonalú ruházati márka, amely távlati/hosszú távú gondolkodásra, tervezésre és technológiára, valamint számokra és teljesítményre épül. A számok ugyanis soha nem hazudnak. A 878 nem egy klasszikus divatbrand, inkább vagyunk technológiai cég, mint divatmárka. Ezért minden olyan területen számítani lehet ránk, ahol komoly innovációs képességre van szükség és bonyolult problémákat kell megoldani. Ilyen a professzionális sport, az egészségügy és a védelmi ipar. Mindhárom területen vannak együttműködéseink, és további fejlesztéseket tervezünk. Egy olyan iparágban dolgozunk, amely most alakul ki. Ember legyen a talpán, aki ki tudja fürkészni a jövőben felmerülő igényeket. Az azonban biztos, hogy egyedülálló képességeinknek köszönhetően, számos területen lesznek még érdekes megoldásaink.

FOLYTASD EZZEL
A párizsi Maison et Objet lakberendezési és dizájn szakvásáron tíz magyar márka is részt vesz
Jó megoldásnak tűnt a ruhabérlés a fenntarthatósági válságra, de valójában nem az
Rendeld meg a Roadster magazin 5. számát!
Mi jobb, mint egy 170 oldalas Roadster magazin? Hát egy 220 oldalas Roadster magazin! Igen, a 2021-es nyári számunkra jelentősen megnöveltük a terjedelmünket, hogy még több kalandot, utazást és inspirációt élhessünk át közösen. A méret azonban nem minden, arra is figyeltünk, hogy ismét a lehető legjobbat kínáljuk olvasóinknak. A tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom