Close
A jövő bora a sör – First Craft Beer Co.

A jövő bora a sör – First Craft Beer Co.

Helyszín: Külső Váci út, az egykori Hungária Papírgyár épülete. Elsétálok több raklapnyi térkő mellett, kikerülök egy sóderhalmot, átugrálok egy halom sitten, és elmegyek egy dombméretű kőrakás mellett. A sóderhalom látványával együtt a maláta jótékony, békességet és nyugalmat árasztó illata terít be. A kocsmát még nem látom, de már tudom, hogy megérkeztem.

A First Craft anyahajójának tap roomjában az egyik tulajdonos, Kurucz Dániel öt másodperccel a kézfogásunk után már sört csapol, és pakolja elém az italokat. Még nincs dél, nem reggeliztem, de valakinek ezt a munkát is el kell végeznie. Egy pilsenivel kezdek („jó pilsenit csinálni a legnehezebb dolog a világon!”, tudom meg), majd jönnek a sörfőzde egyéb zászlóshajói: India Pale Ale, American Pale Ale, Sour Cherry, belga witbier, tropical Session Ipa. Miután öt perc alatt betermeltem egy korsónyi sört, kicsit fel kellett függesztenem az italozást – ki szeretne úgy járni, mint az egyszeri MTVA-s riporter a bajai halászléfőző versenyen?

Egy Ipa, ami nem is az

Kurucz Gergő és Kurucz Dániel főként eseményszervezéssel foglalkoznak, hozzájuk fűződik a belvárosi sörfesztivál, innen ered a malátás ital iránti heves érdeklődésük. A sörfőzde megalapításának gondolata négy éve fogalmazódott meg bennük, ekkor kezdték tanulmányutak keretében bejárni a világ leghaladóbb főzdéit: Brewdog Skóciában, Brooklyn Brewery New Yorkban, Mikeller Koppenhágában, Cantillon Belgiumban, és még sorolhatnánk – vagyis elvégezték a házi feladatot, és még szorgalmit is írtak. Mivel a hordó másik feléről érkeztek a sörös világba (értsd nem főztek, hanem megpróbálták eladni), teljesen más szemlélettel fogtak bele saját vállalkozásukba.

– 2011-ben kezdtük el a budavári sörfesztivált, abban az évben, amikor az első Főzdefesztet is megrendezték – mondja Kurucz Dániel. – Rá kellett döbbennünk, hogy a hazai sörfőzdék java része nem képes elegendő mennyiséget előállítani, ráadásul a söreik minősége főzésről főzésre változott. A szervezés során szembesültünk azzal, hogy vannak sörfőzdék, amelyeknek se telefonszámuk, se e-mail címük nem volt. A tulajok tíz százaléka még Budapesten sem járt, és nem is akart részt venni a fesztiválon, mondván „ez neki nem éri meg”. Itt tartottunk hat éve. Szerencsére ma már megfogalmazódik az igény a vásárlókban, hogy csúcsminőségű söröket fogyasszanak, de sokan még mindig a nagyüzemi sörfőzdék szortimentjében keresik azokat.

Kurucz Gergő és Kurucz Dániel. Magasan kezdték és még magasabban folytatnák

Ott volt előttük a kérdés

Magukat mikrosörfőzdeként definiálják, bár kapacitásban a hazai kisüzemek közül nagynak számítanak. A First Craft olyan tőkefröccsel indult, ami a hazai kisüzemi univerzumban példátlannak számít. Nemzetközi mércével mérve valóban kicsik, de az üzem, a kommunikáció, a jövőkép, röviden a „big picture” miatt az embernek az az érzése, hogy a First nem a hazai piachoz akarja mérni magát, hanem a nemzetközihez.

– Nagy megtiszteltetés volt számunkra, hogy a Brewdog ellátogatott a sörfőzdénkbe, ami nagyon tetszett nekik. Nagy álmunk, hogy egyszer a jövőben valamilyen formában együttműködjünk a szakma csúcsának számító főzdével – jelenti ki Kurucz Gergely.

– Mi nem akartunk ekkora méretekben indítani, de a nemzetközi piaci szereplők azt mondták nekünk, ha kicsiben indulunk, először a minőséggel lesz bajunk, aztán a kapacitással. És amikor bővítenünk kell, akkor nem tudunk majd odafigyelni a minőségre. És itt bukik el a főzdék nagy része, ugyanis nem lehetséges egyszerre kapacitást növelni, céget fejleszteni és megtartani a korábbi minőséget. A nagyobb külföldi kézműves főzdékhez hasonlóan mi sem akartunk pasztőrözni, ennél sokkal profibb technológiával kell megvédenünk a sörünk minőségét. Elhatároztuk,hogy a minőségben nem kötünk kompromisszumot, nem számít mennyi időt kell még tanulással vagy munkával tölteni, mindent megteszünk a jó sör érdekében.

„Nálunk van Magyarországon egyedüliként steril levegőszűrés, mert nem akarjuk, hogy baktériumok bejussanak a sörfőzde légterébe”
Eddig éveken át szinte mindent házon belül oldottak meg, a dizájnt is belső grafikusokkal rakták össze, de a teljes arculat kialakítását túl nagy feladatnak tartották. Unger Zsoltot bízták meg, aki olyan márkákkal dolgozott eddig, mint a Gerbaud, a Bortársaság, a Sauska vagy a Kreinbacher
Egy érzékeny hangszer az egész. Mindent megvettünk, hitelt és befektetőt vontunk be, hogy minden eszközünk meglegyen, ami prémium sörgyártáshoz kell”

A kézműves-gyilkos sör színre lép

2017 tavaszán a Soproni előrukkolt saját ipájával, ami egyértelműen azért készült, hogy vérbe fojtsa a kézműves sörforradalmat. Egy ár-érték arányát tekintve verhetetlen termékről van szó, ami 250 forintos árával nagyjából harmad-negyed annyiba kerül, mint a hazai kis főzdék dédelgetett büszkeségei. A becslések szerint 200 millió forintot költöttek csak marketingre, vagyis konkrétan bombát dobtak a magyar kisüzemi sörfőzésre. A Soproni óriás termékpalettájába így már belga meggyes sör, búzasör és egy Ipa is van, vagyis simán el tudják látni azokat a kocsmákat, amelyek sörkülönlegességekkel akarják kiszolgálni a vendégeiket. Kuruczék nem tudják eldönteni, hogy egyértelműen a kis főzdék megtorpedózása lett volna a cél, és igyekeznek a Soproni Ipa megjelenésének jó oldalát nézni. Szerintük a Soproni öntudatlanul egy kapudrogot gyártott, és olyanok is megszerették, akik korábban soha nem hallottak witbierekről, felsőerjesztésről, american pale ale-ről és hasonló úri huncutságokról. Kuruczék terve az, hogy az újdonságok felé nyitottá vált fogyasztókat megnyerjék maguknak, hiszen az ő termékük jobb minőségű (és ebben igazuk is van).

– Ha kimész Amerikába és elmész a Hill Farmsteadhez vagy Skóciában a Brewdoghoz, elképesztően pozitív a hangulat! – folytatja Gergely. – A sörfőzők megosztják egymással a tapasztalataikat, és alázattal viseltetnek a sörfőzés irányában. Mi ilyen hangulatban szeretnénk bebizonyítani a többi újhullámos főzdével együtt, hogy itt Budapesten is tudunk olyan jó minőségű sört készíteni, mint például Svédországban. Miért? Mert megvan hozzá a vizünk, be tudjuk állítani a legprofibb visszasózással, ráadásul a legjobb sörfőző berendezésekkel és a legjobb alapanyagokkal dolgozunk: Amerikából rendeljük a komlót és a malátát, azért, hogy csúcsminőséget tudjunk képviselni. Messze az út addig, amíg a sör eljut oda, ahová a bor, de külföldön sok helyen már megtörtént ez.

Nomen est omen

A First Craft több dologban próbál úttörő lenni. A hazai kisüzemi sörös piacon elsőként rukkoltak elő félliteres dobozos sörrel – ekkora mennyiséget üvegben is kevesen adnak. Mivel abban hisznek, hogy a volumennel fog megjönni a profit, a sört a piac átlagárához mérten meglepően kedvező áron fogják kitenni a polcokra.

– Próbálunk minél több embert megtéríteni, meggyőzni, ez a mi ügyünk – mondja Kurucz Dániel. – Most mindent a gépparkba öltünk bele, ezért per pillanat nem állnak rendelkezésre gigantikus összegek marketingre. Így organikus módon, a sajtón, közösségi médián, szájhagyomány útján igyekszünk eljutni minél több emberhez. A Taproom rendkívül fontos egy főzde életében. Ez a fogyasztókkal való találkozásról szól. Itt közvetlenül nekünk tehetnek fel kérdéseket, láthatják kik vagyunk valójában és milyen körülmények között készülnek a söreink. Nincs rejtegetni valónk. Ezerötszáz embert már végigtúráztattunk itt az elmúlt hónapokban, elmeséltük nekik, mit hogyan csinálunk, elmondtuk nekik a sztorinkat, és remélhetőleg ők továbbadják majd.

A pilsenijük behangolásához Jan Suranyt keresték fel, aki az egyik legkomolyabb cseh sörfőző, és a Kisüzemi Sörök Szövetségének elnöke. Suranynak szimpatikus volt a csapat, megjelent Pesten az élesztőjével, és szinte ingyen és bérmentve átadott egy receptet. A malátát együtt választották ki, a vizet pedig olyanra hangolták, amilyen Plzeňben is van. És jó pilsenit szerintük a legnehezebb készíteni, mivel a kis hibák is hangsúlyosan jelennek meg benne.

– Mi mindenkivel jóban vagyunk, de bizonyos kérdésekben másképpen gondolkodunk – jelenti ki Kurucz Gergely. – Amikor olyan véleményeket hallunk másoktól, hogy „nagyon telítődik a kisüzemi sörös piac”, akkor nem értjük, mi van. Merthogy Magyarországon a kisüzemi sör a teljes sörfogyasztás mindössze egy százalékát teszi ki, közben Amerikában ez húsz, Angliában tíz százalék.

Hiába hisszük mi azt, hogy tömegeket érdekel a kisüzemi sör, de nem ez a helyzet. Még mindig csak pár ezer ember magánügye, ami valahol jó, mert van tér a növekedésre.

“Nagyon fontos lenne megértetni a fogyasztóval, hogy a craft beer az nem sör, hanem egy kategória”

Lökd ide a sört

Kuruczék céltudatosak, megfontoltak és érett gondolkodással alakították ki a stratégiájukat. Ha egy kocsmavendéghez kellene hasonlítani őket, akkor ők az a fickó, aki nem három perc alatt hajtja le a sörét, hanem szép lassan, két három-kortyonként végzi ki. Rengeteg pozitív visszajelzés érkezett a Taproommal kapcsolatban, de a legtöbben azt szerették volna, ha a belvárosban is nyitnánk egy helyet. Ez október közepén egy Dob utcai egség képében meg is történik. Ha vállalkozásként nézzük, a First még az első lépéseknél tart. A Váci úti tap roomon és a belvárosi pubon kívül egyelőre csak pár tucatnyi helyen találhatók meg a söreik, de a terv az, hogy két-három éven belül a régió egyik meghatározó sörfőzdéjévé váljanak, és a söreiket ne csak a hétdanos sör-aficionadók, hanem olyanok is igyák majd, akik jelen pillanatban még nem ismerik azt a szót, hogy Ipa.

(Fotó: Tóth István)

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom