Az egyre több és hatékonyabb kommunikációnak köszönhetően szerencsére már a fogyasztók is ráébredtek, hogy a fast fashion márkák vásárlása nem a legjobb döntés. Képzeljük el, hogy az olcsóbb és elérhetőbb márkák tömeggyártása évi 1,8 milliárd tonna szén-dioxidot termel, ami több, mint a világ összes repülőjárata és a nemzetközi szállítmányozás által kibocsátott káros anyag. Az arány elképesztő és szomorú, ám egyre többen vannak, akik a fenntartható fogyasztási cikkek gyártásával foglalkoznak. A Dezeen összegyűjtött hat ilyen divatbrandet.
Ezek a divatmárkák leginkább a vásárlói magatartást formálják, felhívják a figyelmet, hogy mekkorát ártunk azzal is, ha minden hónapban új holmikat vásárolunk. Egyre többet beszélünk erről, a másodkézből vásárolt holmikról, az újrahasznosításról is. Ma már nem számít cikinek a second hand, sőt, virágkorát éri a vintage is. De vannak olyan márkák, amelyek inkább újat gyártanak úgy, hogy az nem sebzi a bolygót! Lássuk, melyek ezek!
A.BCH by Courtney Holm
Az ausztrál divattervező márkájának darabjai 99%-ban komposztálhatóak. Az újrafelhasználási program résztvevői, vagyis maguk a vásárlók nemcsak visszavihetik a már esetleg megunt darabjaikat, de azok azonnal a körforgás részévé válnak és újra felhasználják őket, az új kollekció gyártására.
Minden használt anyag organikus, helyi termelőktől származik, erősítvén a lokális köteléket, a kisebb szén-dioxid-kibocsátást.
A selyem és gyapjú anyagok cruelty free (erőszakmentes) alapanyagok, a festék is környezetkímélő, továbbá a szállítást is a legkíméletesebb módon oldják meg.
For Days
Ennek a divatstartupnak a legfőbb célkitűzése, hogy ne maradjon semmiféle szemét a gyártás során: minden kis darabot újrahasznosítanak. Ha vásárolsz tőlük egy pólót, pulóvert, atlétát, onnantól kezdve örök tagságot kapsz a For Dayshez. Harmincnyolc dollárért egy életre szóló tagság? Nem rossz!
Ha szeretnél egy új darabot tőlük, csupán nyolc dollárba kerül, ha visszaküldöd a régit és újat igényelsz.
Ezeket Los Angelesben, egy fenntartható üzemben készítik.
Pangaia
A Pangaia márka holmijai egészen különleges anyagból készülnek: a tengerifű rostjaiból. Organikus pamuttal vegyítve sokkal fenntarthatóbb matériát kapunk, ráadásul mentaolajjal kezelik a szálakat, ami antibakteriális hatással van az anyagra, ami elvileg tízszer ellenállóbbá teszi a különböző baktériumokkal szemben. Ez azt is jelenti, hogy kevesebbet kell mosni, a Pangaiánál pedig kiszámolták, ez háromezer liter víz minuszt jelent egy háztartásban.
Emellett egy másik forradalmi alapanyagot is használnak: a "flowerdown" néven futó töltet a liba- és kacsatollat helyettesítheti.
Taylor Stitch
Kifejezetten férfidivattal foglalkozó márka, mely 95%-ban újrahasznosított pamuttal, merinói gyapjúval, ipari kenderrel dolgozik. A lehető legtartósabbra készítik a darabokat, amelyek elhasználódás esetén a Restitch program jóvoltából megtisztulnak, újrahúzzák őket, és ismét megvásárolhatóak lesznek.
Minden új kollekció készítése előtt Kickstarter-kampányt indítanak, a támogatók így húszszázalékos kedvezménnyel juthatnak hozzá a darabokhoz.
Ocean by Leticia Credidio
Leticia Credidio egy olasz-japán-brazil származású tervező, aki kifejezetten hálóruhák készítésére szakosodott. Ezek a pizsamák, hálóingek szintén tengerifüvet tartalmaznak, ami természetesen lebomlik, fenntarthatósága mellett a bőrt is kíméli, sőt, rostjai szinte kényeztetik azt. Pláne éjjel, amikor a legtöbbet súrlódunk a rajtunk lévő ruhával.
Teljesen műanyagmentes, ráadásul a csomagolását is London környékéről származó, feldolgozott hulladékból készítik.
Mud Jeans
Minden egyes Mud Jeans farmer huszonhárom-negyven százalék közötti újrafelhasznált farmeranyagot tartalmaz.
2020-ra tervezik a 100%-ban újrafelhasznált nadrágok gyártását, vagyis bebizonyítják, hogy a farmer nem ördögtől való dolog.
Spanyolországban készülnek a nadrágok, egy újra üzembe helyezett gyárban.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Unsplash, Ocean by Letizia Credidio, Taylor Stitch, A.Bch)
divatmárkák | fenntartható divat | tudatos vásárlás | fashion
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!