Meglehet, a fogalom csak sok évtizeddel később terjedt el, Harry Beck a lényeget már 87 éve megtervezte, méghozzá a mai napig is használt metrótérképek formájában.
Keszekusza, tekergő vonalak, a belvárosban túl sűrű hálózat, parkok, épületek – így nézett ki a londoni metrótérkép a múlt század elején. Aztán egy 29 éves műszaki rajzoló, az újabb metróvonalak építésén dolgozó Harry Beck gondolt egyet, és drasztikusan leegyszerűsítette a térképet.
Abból indult ki, hogy az embereket nem érdekli, mi minden van a felszínen, csak el akarnak jutni egyik állomásról a másikra. Az addigi zavaros rajz helyett csak három irányt használt: vízszintest, függőlegest és 45 fokosat, a különböző vonalakat pedig más-más színnel ábrázolta.
A hálózat üzemeltetője 1933-ban döntött úgy, hogy ad egy esélyt a két évvel korábban kitalált térképnek. A próbaképp kinyomtatott néhány ezer példányt egy óra alatt elkapkodták, majd kinyomtattak még 750 ezret – és a mai napig is ilyen metrótérképeket használunk. Ami sokkal inkább diagram, mint térkép.
Ez is érdekelhet:
térkép | metrótérkép | harry beck | grafika | dizájnLebilincselő videó készült az emberek nélküli metropoliszról
Látványos videó mutatja meg, hogyan lett Isztambul két kontinens szerelemgyereke

Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!