Close
A vinyl a reneszánszát éli, és lassan a digitálisan letölthető zenét is lenyomja a piacon

A vinyl a reneszánszát éli, és lassan a digitálisan letölthető zenét is lenyomja a piacon

Leo Hendrik Baekeland flamand vegyész szabadalmaztatta 1907-ben a bakelitet, amely kereskedelmi forgalomba végül csak 1939-ben került. Azt azonban talán kevesebben tudják, hogy ennek a bakelitnek nincs sok köze ahhoz a hanglemezhez, amelyet szüleink, nagyszüleink fiatalkorukban előszeretettel pörgettek, a bakelitre ugyanis sohasem lehetett zenét rögzíteni.

Magyarországon a CD-k megjelenését követően kezdték el a régi hanglemezeket „bakelit” névvel illetni, az elnevezés pedig szépen elterjedt a műszaki és zenei szlengben is.

A téves szóhasználat oka az volt, hogy a régi hanglemezek anyaga is kemény volt, fizimiskája pedig sötét, akár csak a bakelitnek, amely lényegében egy hőre keményedő szigetelőanyag.

Ha bakelit helyett viszont a vinyl kifejezést használjuk, azzal már jóval közelebb járunk a valóságunk, hiszen a ma is jól ismert hanglemezek egyik fontos alapanyagáról beszélünk.

A 19. század végén feltalált gramofonlemezeket az 1940-es években váltotta le a mikrobarázdás lemez, amelynek a fejlesztésében Goldmark Péter Károly mérnök csapata vett részt.

A mikrobarázdás lemez megjelenése hatalmas lépés volt a zeneipar és zenehallgatók számára is, hiszen a sellakból készült 78-as fordulatszámú gramofonlemezeken nagyjából hárompercnyi anyag fért el, a továbbiakban viszont a keskenyebb barázdák és a lassabb fordulatszám miatt húsz percet is tudtak egy oldalon rögzíteni – az új technológiájú hanglemezeken akár egy teljes klasszikus zenei darab is elfért. Az első mikrobarázdás lemezt végül 1948. június 21-én adták ki, amelyre a német romantikus zeneszerző, Felix Mendelssohn-Bartholdy E-moll hegedűversenye került.

A mikrobarázdás lemez a 20. század második közepén az aranykorát élte, ez volt magasan a legfontosabb eszköz a zene kereskedelmi célú sokszorosítására. Majd a csúcstechnológia előretörésével a vinyl szépen a háttérbe szorult, az információs robbanás szele pedig elsöpörte magával a hanglemez unokáját, a CD-t is. Az utóbbi években viszont úgy fest, a két egykori gigász csatája megfordulni látszik, ugyanis a nyolcvanas évek óta először előzte meg a hanglemez-eladás a CD-eladást az Egyesült Államokban, és ez a tendencia más országokban is érzékelhető.

Az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetsége (Recording Industry Association of America, RIAA) adatai szerint 2020 első félévében a lemezkiadás 62 százalékának bevétele a vinyleladásokból származott, összesen mintegy 232 millió dollár (70 milliárd forint).

Érzékelhető nosztalgia övezi a hanglemezeket, a vájtfülűek és a zenei ínyencek pedig akár ölre is mennének, ha az analóg zeneélményt támadni kezdik a digitális éra korában. Azt viszont még így is túlzás állítani, hogy a vinyl a második fiatalságát élné,

hiszen az összes rögzített zenei felvétel utáni bevételben így is mindössze négyszázalékos része van, és továbbra is a streaming dominálja magasan a piacot.

2020 első félévében ugyanis a bevételek 85 százaléka, 4,8 milliárd dollár (1451 milliárd forint) online zenehallgatásból származott, ez pedig az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest további növekedést jelent.

Külön érdekesség, hogy a digitális letöltések a teljes bevételnek mindössze hat százalékát teszik ki, pedig a vinylhez, a magnókazettához, majd a CD-hez képest is óriási áttörés volt a digitális tárolóeszközökre letölthető zene – legyen szó a tömörített mp3-ról, vagy a veszteségmentes, úgynevezett lossless formátumokról. Úgy fest, a streaming zenehallgatás egyre inkább elszívja a levegőt a digitálisan letölthető zenék elől, így pedig nagyon is elképzelhető, hogy pár éven belül több vinyl fog a lemezjátszókban pörögni, mint amennyien letöltött zenét hallgatnak majd.

Ez is érdekelhet:

Itt a Roadster legújabb, negyedik száma!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom