Március 31-én immáron harmadik alkalommal veszi kezdetét a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek, amely idén is kihagyhatatlan programokat és felejthetetlennek ígérkező élményeket kínál a kultúrarajongóknak és feltöltődni vágyóknak. Világhírű együttesek, nem mindennapi együttműködések, díjnyertes zeneművek és saját műfajukban legendás alkotók várják a nézőket tizenhét napon át.
A Bartók Béla nevét viselő fesztivált 2021-ben azzal a céllal indította útjára a Müpa, hogy változatos műfajok és produkciók sokaságán keresztül éltesse a zeneszerző által örökül hagyott gondolatiságot.
– Bartók szellemisége inspirációt és univerzális megoldóképletet ad a kulturális fenntarthatósághoz: arra ösztönöz minket, hogy felkutassuk, megismerjük gyökereinket, és saját jelenünkön átszűrve értelmezzük újra meg újra az azokban rejlő értékeket – írja köszöntőjében Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója. A kezdeti nehézségek ellenére – az első Bartók Tavasz éppen a világjárvány okozta szigorú lezárások idejére esett – a fesztivál hamar megvetette lábát a sokszor igencsak túlzsúfolt kulturális piacon.
– A Müpa által szervezett Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek, akárcsak a Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál a nézők érdeklődését több héten át fenntartó, számtalan helyszínen, naponta több eseménnyel zajló, világsztárokat és élvonalbeli hazai művészeket felvonultató, számos stílusban kikapcsolódást kínáló, valóban összművészeti eseménysorozat – magyarázza a siker titkát a fesztiválok operatív igazgatója, Szomolányi Janina. – Úgy gondolom, a mi fesztiváljaink ettől különlegesek, ebben térnek el más, tematikus vagy több műfajú rendezvénysorozattól.
Közép-Európa egyik legismertebb szimfonikus zenekara, a Cseh Filharmonikusok és dirigensük, Szemjon Bicskov igazán impozáns programmal nyitja meg a fesztivált:
a 20. századi balettirodalom két meghatározó kompozíciója mellett a világhírű orgonista, Thierry Escaich legújabb zongoradarabját alig két héttel a prágai világpremier után a koreai születésű, de Berlinben élő ifjú zongoraművész, Cso Szongdzsin előadásában hallhatja a magyar közönség.
Immáron második éve áll a patinás londoni zenekar, a Philharmonia Orchestra élén a világ egyik leginnovatívabbnak tartott karmestere, a fiatal finn Santtu-Matias Rouvali, aki remek partnerre lelt a lassan nyolc évtizede működő, de a megújulásra mindig törekvő és képes együttesben. A zárókoncert programját is ennek szellemében, kifejezetten a fesztivál közönségére szabva állította össze: Beethoven mellé Finnország, illetve Magyarország ikonikus zeneszerzőitől, Sibeliustól és Bartóktól választott egy-egy művet.
A koncert szólistája hazánk egyik legkiemelkedőbb hegedűművésze, Baráti Kristóf lesz.
Két nappal a németországi debütálást követően érkezik Ligeti György előtt tisztelgő műsorával az új zene előadásában élen járó Klangforum Wien, akiket az idén 100 éve született komponista egykori munkatársa, a zeneszerző-dirigens Eötvös Péter vezényel majd. A koncert négy versenyműve a nemzetközi zenei színtér magyar kiválóságai, Kelemen Barnabás, Fenyő László és Fejérvári Zoltán közreműködésével csendül fel a Müpában.
Jelentős feladatra vállalkozik Hollerung Gábor és a Budafoki Dohnányi Zenekar: a 10. Színházi Olimpia keretében megvalósuló, A kétkedő szellem című koncert műsora ugyanis egzisztenciális kérdéseket feszeget, mégpedig három monumentális alkotáson keresztül. Milton jól ismert epikus költeményét két grandiózus, korszakos irodalmi mű – Nietzsche Zarathustrája és Madách klasszikusa, Az ember tragédiája – zenei átirata fogja közre. Utóbbi Gyöngyösi Leventének a Müpa 2020-as Zeneműpályázatán díjazott alkotása, amelyet a Bartók Tavasz közönsége hallhat először.
Ugyancsak a Zeneműpályázatra készült Csengery Dániel gyerekoperája, a klasszikus Grimm-mesét feldolgozó Holle anyó. A filmzenéiről is ismert zeneszerző nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint a műfajtól esetleg még idegenkedő ifjúság meghódítása.
Ehhez pedig minden összetevő adott: tanulságos történet, magával ragadó muzsika és látványos színpadi környezet.
A Müpa Zeneműpályázatán tűnt fel Eredics Benjamin mozgalmas tánczenéje, a Végvárak, vitézek is, amelyet generációk kedvenc kalandregénye, A koppányi aga testamentumának története ihletett. A darab modern elemekkel is gazdagított, ám népzenei alapokra épülő teljes zenei anyaga Vecsei H. Miklós víziójában, a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának közreműködésével és Hegedűs D. Géza értő narrációjával hangzik majd el a Zeneakadémia Nagytermében.
A barokk zenei hagyományok elkötelezett és autentikus képviselőjeként számontartott svájci együttes, a Gabetta Consort napjaink egyik legígéretesebb dalénekesével, Benjamin Appllel érkezik Budapestre,
akinek bársonyos baritonja tökéletes választás a főként Bach-szerzeményekből álló programhoz.
Várjon Dénes folytatja tavaly megkezdett nagy sikerű koncertsorozatát, amelynek keretében a Keller András vezette Concerto Budapesttel közösen Bartók összes zongorára és zenekarra írott művét megszólaltatják. Idén az 1. zongoraverseny mellett két általa eddig még sosem játszott, ritkán hallható Bartók-darab, a Rapszódia és a Scherzo is műsorra kerül.
A műfajt jól ismerők számára is igazi kuriózummal érkezik a Pesti Vigadó Dísztermébe a régizene hazai nagykövete, Vashegyi György, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus: Gottfried Heinrich Stölzel passiója mintegy 300 évig pihent egy fiók mélyén, ám többek közt Gyöngyösi Levente áldozatos munkájának köszönhetően nagypénteken végre a közönség is megismerheti ezt a méltatlanul elfeledett remekművet.
A Bartók Tavaszon ünnepli ötvenéves jubileumát a népzenei újhullám egyik tartóoszlopa, a táncházmozgalom úttörőjének is számító Muzsikás együttes, akiknek jóvoltából az elmúlt fél évszázadban a világ találkozhatott a magyar népzene addig jóformán csak általunk ismert szépségeivel.
A műfaj gyökereihez tér vissza Alma (Lélek) című produkciójában a flamenco egyik legnagyobb táncosaként tisztelt Sara Baras és társulata, a Magyar Állami Népi Együttes tavaly óriási sikerrel debütáló húsvéti produkciója, a Kivirágzott keresztfája pedig a legszebb ünnepi zenés és táncos tradíciókat eleveníti fel a Müpa hangversenytermének színpadán.
Régóta várt koncertnek örülhetnek a könnyűzene rajongói: több évtizedes fennállása során először koncertezik Budapesten a multihangszeres dalszerző-énekes, Mark Oliver Everett, vagyis E által vezetett alternatív indie rock formáció, az EELS.
Hasonlóan sokan várták már az ír dalszerző-énekes, Damien Rice koncertjét is, aki európai turnéja keretében érkezik a Müpába, míg a modern jazz kivételes alakja, a svájci zongorista-zeneszerző, Nik Bärtsch magyar zenésztársakkal készül közös, Bartók életművére reflektáló koncertre.
Idén se maradhat el a régió vezető világzenei fesztiválja, a Budapest Ritmo, amelynek köszönhetően Európától Afrikáig, Izlandtól Kubáig, a Balkántól Ciprusig indulhatunk zenei felfedezőútra. A spirituális alaphangulatot a tradicionális zar zenét játszó egyiptomi formáció, a Mazaher adja majd meg a nyitókoncerten, de érkezik még Emilíana Torrini, illetve a Fanfara Station, a Monsieur Doumani pedig az Óperentzia közreműködésével ad koncertet. A négynapos fesztivál szakmai programjai közt a Magyar Zene Házában idén is számos komoly és kurrens témát boncolgató panelbeszélgetés, a Toldi moziban dokumentumfilmek, míg a Szimpla Kertben ingyenes showcase-koncertek várják a közönséget. A hétvégén a féktelen ritmusok játsszák a főszerepet, hiszen az Akvárium Klubban és az Erzsébet téren fellépő előadók biztosan mindenkit kizökkentenek a zenei komfortzónájából.
A Ludwig Múzeum új kiállítása az amerikai Boris Lurie és a német Wolf Vostell radikális holokauszt-projektjén keresztül a nyugati kultúra egyik legnagyobb katasztrófája, a soá egészen egyedi feldolgozását nyújtja. A fesztivál keretében nyíló másik két kiállítás olyan kimagasló hazai festőművészekre irányítja a reflektorfényt, akikre méltán lehetünk büszkék: a Magyar Nemzeti Galéria közel kétszáz művet felvonultató időszaki kiállítása Gulácsy Lajos, míg a Szépművészeti Múzeum tárlata a 170 éve született Csontváry Kosztka Tivadar életművébe ad betekintést.
A Bartók Tavasz programjáról további részletek és információk a hivatalos oldalon találhatók.
(Fotók: Marco Borggreve, Csibi Szilvia, Felvégi Andrea, Blair Alexander, Opitz Tamás, Catherine Garcia)
bartók tavasz | fesztivál | programok | müpa | koncertKihagyhatatlan ínyencségek – Két premier a Bartók Tavasz bemutatói közül, amin ott kell lenni
Új utak és régi kedvencek – Legendák állnak a Müpa színpadán március 30-án

Mi a közös Rio de Janeiróban, egy alig ismert horvát luxus menedékben, és egy hotellé alakított New York-i reptéri terminálban? Mindet bemutatjuk a Roadster legfrissebb számában! Ezeken kívül találkozunk a világ egyik legnevesebb dizájnerével, Jaime Hayonnal, bemutatunk hat remek hazai kabinházat és kiderítjük, hol lehet jó vermutot inni Magyarországon. Ezzel még nincs vége, ugyanis elmentünk Provence-ba és kipróbáltuk az új 7-es BMW-t, Svédországban pedog a Toyota RAV4-et. Egy asztalhoz ültettük Péterfy Bori rocksztárt, Gerendai Károly kultmogult, Szabó Simon színészt, Molnár S. Szonja kurátort és Tombor Zoltán fotográfust, és kifaggattuk őket Budapesthez fűződő érzelmeikről. Elmeséljük milyen Marokkó egyik feltörekvő szörfmekkája, Taghazout, és benézünk a főváros új dizájnhoteljébe, a Verno House-ba is. Megszólaltatjuk még Kertész Attila képzőművészt, Sivák Zsófit, a Heves-megyei kocsmák Robert Capáját, és még Puzsér Róbert is tollat ragadott a kedvünkért. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!