Close
Sikeres másodikból forradalmi első – A BMW X3-sztori

Sikeres másodikból forradalmi első – A BMW X3-sztori

A márka második szabadidő-autójából a márka első villanyautója lesz. Így ível az X3-as sikertörténet 2003-ból a jövőbe.

Nehéz elhinni, de majdnem húsz éve létezik BMW szabadidő-autó, bár nem sokkal azelőtt még sokan úgy gondolhatták, ilyet akkor fog a hagyományosan sportos limuzinokat, kupékat és kombikat gyártó cég készíteni, amikor elsőkerék-meghajtású kocsikat, vagyis soha. (Tökéletesebb dupla példát nem is tudnánk említeni a soha ne mondd, hogy soha tételére.)

BMW xActivity (2003)

Arra már sajnos nem emlékszünk, az 1999-ben debütáló X5-ösök rögtön kivívták-e azt az ellenszenvet, amivel régóta meg kell küzdeniük a tulajdonosaiknak, vagy kellett egy kis idő hozzá, az viszont biztos, hogy a 2003 őszén érkező X3-ast ez teljesen elkerülte.

Ennek egyik oka lehetett, hogy nem tetszett mindenkinek, sőt, talán a többség fintorogva fogadta az azóta is minimum megosztónak számító Chris Bangle-éra friss tagját. Szerintük biztosan sokkal jobban hasonlított az az évi genfi autószalonon bemutatott xActivity nevű tanulmányautóra, mint előnyös lett volna. Bár azzal ellentétben tetőt, valamint B és C oszlopokat is kapott, az első és hátsó lámpák formája véleményesre sikerült – hol volt még az a kor, amikor az egy kategóriába tartozó autók szinte csak méretükben különböztek!

Akkoriban még az is természetes volt, hogy egy szabadidő-autó összkerekes, valamennyi X3-as az volt, alapértelmezésben 38:62 nyomatékelosztási aránnyal, hogy kicsit azért hátsókerekesebb legyen. Mert bizony az X3-asnál is fontos a vezetési élmény, amire az X5-ösnél kompaktabb, könnyebb ötajtós jobb alap, és a kezdetben kínált hathengeresek – 2.5i, 3.0i, 3.0d – könnyedén el is vitték. Utána felfelé és lefelé is bővült a kínálat, a 150 lóerős 2.0d lett a belépőszint, a 2006-os modellfrissítéssel pedig megjelent a 286 lóerős 3.0sd, amely gyakorlatilag sportkocsit csinált az autóból.

A vevők szerették a terepre kevésbé, de mindennapi használatra ideális konstrukciót – már csak azért is, mert az X5-össel szemben akkoriban még nem nagyon volt konkurencia a prémium kompakt SUV-k között –, amely szép sorban nyerte meg a mindenféle megbízhatósági felméréseket, a Német Autóklub (ADAC) Sárga Angyal díjasa lett, ami csak tovább növelte a típus elismertségét. Hiába volt magasabb építésű, kellően stabilan úton maradt – ehhez persze keményebb felfüggesztés kellett, amit azért ért kritika –, közvetlen volt a kormányzása, és kicsit puritán a belseje.

2010-ben érkezett a második generáció, amely nemcsak a szokások miatt lett nagyobb – jó ideje az újabb típusok mindig nagyobbak, mint az elődök, valami olyasmi a képlet, mint a választási ígéreteknél –, hanem azért is, mert addigra már robbant az SUV-bomba, egy évvel korábban megjelent az X1-es, az X3-ast jobban meg kellett különböztetni tőle.

Az alapforma nem változott, nőttek a vesék, unalmasabbak lettek a lámpatestek, és kicsit izgalmasabb a korábbi BMW-hagyományok szerint ismét négyórás műszerfal. Az összkerékhajtást jelentő xDrive mellett később bizonyos motorváltozatokhoz megjelent a csak hátsókerekes sDrive, a nyolcfokozatú automata.

A motorkínálatot két- és háromliteres dízelek és benzinesek alkották, a vevőkört pedig azok, akiknek a használhatóság elegendő volt, nem kellett az X5-ös nagyobb teste és a bizonyos körökben fontos plusz presztízs.

Mintegy másfél millió X3-as eladása után tavaly lépett a piacra a harmadik generáció: harmonikusabb karosszéria, mint valaha, akkora vesék, hogy egy BMW-kamionon is elegendőek lennének – ilyen tervről nem tudunk, de ugye soha ne mondd, hogy soha… –, akár félmázsás tömegcsökkenés az elődhöz képest, igen jónak számító, 0,29-es légellenállási alaktényező.

A fapados X3-nak a kétkerék-hajtású, 184 lóerős 20i számít, elérhetők lettek olyan opciók, mint a gesztusvezérlés, az okoskulcs, az ülésszellőztetés, és a típus történetében először az M Performance széria tagjaként megjelenhet az M betű a típusnévben: az X3 M40i 360 lóerős, annyi, mint az első X3-as idején az M3 CSL volt.

A 2020-as években azonban mégsem lehet ez a csúcs, és az X3-as karrierjében sem ez lesz, hanem hogy az alapjaira épül majd a márka első sorozatgyártású, teljesen elektromos modellje.

A Concept ix3

Egyelőre csak a 270 lóerős, 400 kilométer hatótávolságú Concept iX3 létezik, két év múlva viszont jöhet a szériaváltozat. Az lesz a következő évtized igazi X3-asa.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: BMW)

Close