A világ legfontosabb építészeti portáljai zengtek versengve hozsánnát a Buhairest – a saját írásmódjukkal: buha|i|rest – bárról. De létezik egyáltalán?
A Dezeen-től az Archdaily-n át az Archelló-ig számos neves építészeti site hozta le, hogy Budapest szívében nyílt egy hihetetlenül dizájnos bár buha|i|rest néven. A bárt egy orosz tervező, bizonyos Roman Plyus tervezte, és állítólag egy huszadik század elején épült, régi textilgyárban alakították ki háromszázötven négyzetméteren, Budapest belvárosában.
Plyus úgy nyilatkozott a Dezeen-nek, hogy a kifejezetten instagramolható tervezés volt a mozgatórugója a bár megálmodásánál.
„Azt hiszem, nyilvános helyeknél nagyon fontos, hogy a szemünk is kielégüljön, és magunkkal vihessünk emlékbe pár jó fotót. Az emberek mindig is szerették megörökíteni a történeteiket, már a barlangrajzoktól kezdve – az Instagram pedig olyan, mint egy kis barlang, ahová mindannyian betehetünk képeket az életünkről.”
A drámaian szép hely egyik boltíves részében egy Kaws-szobor kapott helyet: a szobor neve Small Lie (Kis hazugság), és egy Pinocchióról mintázott embert ábrázol. A szobor lábánál pedig rézzel keretezett lábtörlőkövön áll az Instagram szó, jelezvén, hogy ez egy igen jó fotózós hely.
A helyen nem ez az egyetlen markánsan gyönyörű, Instára teremtett részlet; például a pöttyös és rozsdavörös csempék, a minimalista bárpult vagy épp az újragondolt búboskemence, a terrakottapanelek és a csodálatos, osztott üveges ajtók. A vintázs Pierre Jeanneret székek a tervező elmondása szerint a Buhairest tulajának régebbi étterméből maradtak, az asztalokat pedig földszínű vázákba tett száraz növények díszítik. A bárhoz szürke márványt használnak, amely egészen kiér a falig, impozáns anyaghasználati kontrasztot szül a bézs színű vakolattal.
„A színhasználatot az épület téglakülseje inspirálta. Szerettem volna, hogy az épület külső szépsége bent is a vendéggel maradjon”
– magyarázza Plyus, aki Moszkvában él, és 2014 óta tevékenykedik belsőépítészként.
Ez eddig nagyon jó, sőt, azonnal ki is próbálnánk, de mikor rákeresnénk, hol is van Pesten ez a bár, kiderül, hogy a hely nem is létezik. Ha beírjuk keresőbe, csak a róla született építészeti cikkek, Pinterest-boardok és a tervező Insta-oldala jön fel, nincsen egyetlen weboldala sem a helynek, sem pedig budapesti címe. Ami azért érdekes, mert minden weboldal úgy ír róla, mintha ez már egy valóban létező bár lenne a fővárosban, és még a belsőépítész is úgy nyilatkozik a Dezeen-nek, mintha ott ülne az egyik geometrikus fotelben a buha|i|rest bárban, nem pedig roppant ügyes renderekről beszélnénk. Roman Plyus Instagram-oldalán is posztol a helyről, leírja a paramétereit, és minden kommentre kedvesen válaszol, kivéve azokat, amelyek a hely pontos címét firtatják.
Szóval nem egészen tudtuk hova tenni a dolgot, ezért megkérdeztük Ujlaky Istvánt, az Octogon építészeti magazin online kiadásának főszerkesztőjét. Mint kiderült: valóban felkérték erre a munkára a moszkvai belsőépítészt, így készítette el a látványokat, ám a megrendelő később elállt a projekttől, amely egyelőre függőben van. Az, hogy a félreérthető eredeti megfogalmazás alapján sok helyen mint valós éttermet mutatták be a buha|i|restet, eredhet egyetlen szerkesztői figyelmetlenségből. Ugyanakkor felvet építészeti kérdéseket: országonként eltérő iskolák léteznek, de alapvetően az építészeti látványterveket nem műalkotásnak szánják, vagyis azok alapján a tervezőknek adott esetben korrigálniuk kell építészeti hibákat.
Svájcban és Németországban szabály is van arra, hogy a látványtervek ne lehessenek fotorealisztikusak, éppen azért, hogy ne váljanak öncélúvá, hanem az építészet céljait szolgálják
– magyarázza Répás Ferenc építészmérnök, aki a BME Építészmérnöki Karán szabadkézi rajzot, látványtervezést és tervezést tanít. Ezzel együtt a szoftverek fejlődésével ma már lehetséges tökéletesen valósághű látványokat készíteni, ami adott esetben jelenthet egyfajta kísértést is a tervezőknek.
Ennyiben nem is véletlen, ami a buha|i|resttel történt: miután látványtervezésben a magyarok mellett a lengyel, ukrán és orosz tervezőirodák is a világ élvonalában vannak, előfordulhat, hogy egyszerűen egy gondosan elkészített vizuálról még profik is nehezen mondják meg, hogy valós-e vagy sem. A belsőépítészet esetében sokszor még nehezebb különbséget tenni a kevesebb természetes fény miatt.
Úgyhogy a buha|i|rest Kaws-szobrának címe, a Kis hazugság eléggé áll az egész projektre, mi mindenesetre nagyon örülnénk, ha ezek a látványtervek egyszer valósággá válnának a belvárosban, abban a bizonyos vöröstéglás textilgyári épületben.
roman plyus | szobor | buhairest | kaws | pierre jeanneret
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!