Close
Elképesztően menő hely nyitott Budapesten – vagy mégsem?

Elképesztően menő hely nyitott Budapesten – vagy mégsem?

A világ legfontosabb építészeti portáljai zengtek versengve hozsánnát a Buhairest – a saját írásmódjukkal: buha|i|rest – bárról. De létezik egyáltalán?

A Dezeen-től az Archdaily-n át az Archelló-ig számos neves építészeti site hozta le, hogy Budapest szívében nyílt egy hihetetlenül dizájnos bár buha|i|rest néven. A bárt egy orosz tervező, bizonyos Roman Plyus tervezte, és állítólag egy huszadik század elején épült, régi textilgyárban alakították ki háromszázötven négyzetméteren, Budapest belvárosában.

Plyus úgy nyilatkozott a Dezeen-nek, hogy a kifejezetten instagramolható tervezés volt a mozgatórugója a bár megálmodásánál.

„Azt hiszem, nyilvános helyeknél nagyon fontos, hogy a szemünk is kielégüljön, és magunkkal vihessünk emlékbe pár jó fotót. Az emberek mindig is szerették megörökíteni a történeteiket, már a barlangrajzoktól kezdve – az Instagram pedig olyan, mint egy kis barlang, ahová mindannyian betehetünk képeket az életünkről.”

A drámaian szép hely egyik boltíves részében egy Kaws-szobor kapott helyet: a szobor neve Small Lie (Kis hazugság), és egy Pinocchióról mintázott embert ábrázol. A szobor lábánál pedig rézzel keretezett lábtörlőkövön áll az Instagram szó, jelezvén, hogy ez egy igen jó fotózós hely.

A helyen nem ez az egyetlen markánsan gyönyörű, Instára teremtett részlet; például a pöttyös és rozsdavörös csempék, a minimalista bárpult vagy épp az újragondolt búboskemence, a terrakottapanelek és a csodálatos, osztott üveges ajtók. A vintázs Pierre Jeanneret székek a tervező elmondása szerint a Buhairest tulajának régebbi étterméből maradtak, az asztalokat pedig földszínű vázákba tett száraz növények díszítik. A bárhoz szürke márványt használnak, amely egészen kiér a falig, impozáns anyaghasználati kontrasztot szül a bézs színű vakolattal.

„A színhasználatot az épület téglakülseje inspirálta. Szerettem volna, hogy az épület külső szépsége bent is a vendéggel maradjon”

– magyarázza Plyus, aki Moszkvában él, és 2014 óta tevékenykedik belsőépítészként.

Ez eddig nagyon jó, sőt, azonnal ki is próbálnánk, de mikor rákeresnénk, hol is van Pesten ez a bár, kiderül, hogy a hely nem is létezik. Ha beírjuk keresőbe, csak a róla született építészeti cikkek, Pinterest-boardok és a tervező Insta-oldala jön fel, nincsen egyetlen weboldala sem a helynek, sem pedig budapesti címe. Ami azért érdekes, mert minden weboldal úgy ír róla, mintha ez már egy valóban létező bár lenne a fővárosban, és még a belsőépítész is úgy nyilatkozik a Dezeen-nek, mintha ott ülne az egyik geometrikus fotelben a buha|i|rest bárban, nem pedig roppant ügyes renderekről beszélnénk. Roman Plyus Instagram-oldalán is posztol a helyről, leírja a paramétereit, és minden kommentre kedvesen válaszol, kivéve azokat, amelyek a hely pontos címét firtatják.

Szóval nem egészen tudtuk hova tenni a dolgot, ezért megkérdeztük Ujlaky Istvánt, az Octogon építészeti magazin online kiadásának főszerkesztőjét. Mint kiderült: valóban felkérték erre a munkára a moszkvai belsőépítészt, így készítette el a látványokat, ám a megrendelő később elállt a projekttől, amely egyelőre függőben van. Az, hogy a félreérthető eredeti megfogalmazás alapján sok helyen mint valós éttermet mutatták be a buha|i|restet, eredhet egyetlen szerkesztői figyelmetlenségből. Ugyanakkor felvet építészeti kérdéseket: országonként eltérő iskolák léteznek, de alapvetően az építészeti látványterveket nem műalkotásnak szánják, vagyis azok alapján a tervezőknek adott esetben korrigálniuk kell építészeti hibákat.

Svájcban és Németországban szabály is van arra, hogy a látványtervek ne lehessenek fotorealisztikusak, éppen azért, hogy ne váljanak öncélúvá, hanem az építészet céljait szolgálják

– magyarázza Répás Ferenc építészmérnök, aki a BME Építészmérnöki Karán szabadkézi rajzot, látványtervezést és tervezést tanít. Ezzel együtt a szoftverek fejlődésével ma már lehetséges tökéletesen valósághű látványokat készíteni, ami adott esetben jelenthet egyfajta kísértést is a tervezőknek.

Ennyiben nem is véletlen, ami a buha|i|resttel történt: miután látványtervezésben a magyarok mellett a lengyel, ukrán és orosz tervezőirodák is a világ élvonalában vannak, előfordulhat, hogy egyszerűen egy gondosan elkészített vizuálról még profik is nehezen mondják meg, hogy valós-e vagy sem. A belsőépítészet esetében sokszor még nehezebb különbséget tenni a kevesebb természetes fény miatt.

Úgyhogy a buha|i|rest Kaws-szobrának címe, a Kis hazugság eléggé áll az egész projektre, mi mindenesetre nagyon örülnénk, ha ezek a látványtervek egyszer valósággá válnának a belvárosban, abban a bizonyos vöröstéglás textilgyári épületben.

pierre jeanneret | szobor | buhairest | bár | orosz építész

FOLYTASD EZZEL

A lombokat követve kanyarog ez a liliom alakú brazil ház

Ha így megy tovább, sokan fognak utcára kerülni: elképesztően drágultak az albérletárak

Rendeld meg a Roadster magazin 8. számát!
Friss, 200 oldalas lapszámunkat ezúttal egy színes és izgalmas melléklettel egészítettük ki, amelyben 33 kihagyhatatlan hazai élményt ajánlunk a nyárra. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom