A terv az volt, hogy egy év alatt értékesítsenek hétszáz üveget. Öt nap alatt mindet eladták. Exkluzív interjú a Ginstr alkotóival.
Hobbi, ami bejött
A Ginstr története igazi alkoholos tündérmese, ginbe és rengeteg fűszernövénybe áztatva. Két stuttgarti gin-megszállott amolyan garázsbandaként fogott bele saját ginjük elkészítésébe 2013-ban. Öt évvel később a világ legjobb ginjének választották a főzetüket.
A mesénk a németországi Stuttgartban kezdődik, ahol két helyi fiatal a véletlennek köszönhetően találkozott egymással. Alexander Franke fiatal újságíró interjút készített a borászcsaládból származó Markus Escherrel. Hamarosan kiderült, hogy mindketten rajonganak a ginért. Néhány találkozással később úgy döntöttek, elkészít a saját ginjüket – egy olyan italt, ami megtestesíti mindazt, amit szeretnek a borókás alkoholban.
– Azt a gint akartuk elkészíteni, ami a mi ízlésünk szerint a legjobb – eleveníti fel Markus Escher. – Nem azért kezdtünk bele, amiért sok cég – azaz, hogy gyorsan pénzt csináljunk. A nagyapámtól megörököltem a lepárlót, ott kezdtünk el dolgozni, kísérletezni, de ennek ellenére is azt mondhatom, hogy pusztán hobbiként indult a dolog.

711 palack, öt nap alatt
2016-ban rukkoltak elő a termékükkel, egy olyan időpontban, ami üzletileg megmagyarázhatatlanul erős bakinak tűnhet: mindössze öt nappal karácsony előttre időzítették az ital piacra kerülését. A karácsonyi időzítés természetesen jó gondolat, de a projekt szervezését az év elején el kellett volna indítani, hogy novemberre már kapható legyen a termék az üzletekben. Markus és Alexander azonban december vége mellett döntöttek. Nem voltak nagy terveik, a céljuk az volt, hogy egy év alatt eladják a készletet. Hétszáztizenegy palackjuk volt, tehát nagyjából napi két darabot kellett volna eladniuk.
– Azt mondtam, hogy ha ez nem sikerül, akkor bezárjuk a boltot – idézi fel Alexander. – Jó poén volt megcsinálni a gint, de ha ennyit sem sikerül eladnunk, akkor nincs értelme folytatni. A közösségi médiában kezdtük el hirdetni a terméket és persze az ismerősi körünkben is alaposan megfuttattuk: ennek eredményeként aztán öt nap alatt eladtuk a teljes készletet.
És hogy miért 711 palack?
Azért, mert ez Stuttgart hívószáma. Az alkotók akkora lokálpatrióták, hogy ez a ginükben is visszaköszön. Negyvenhat féle gyógynövény található meg az italban, köztük számos olyan, ami Stuttgart környékén őshonosnak számít. Az elején csak helyi borókát használtak fel, aztán amikor a termelés az évi hétszáz palackról fokozatosan felkúszott százezerre, akkor már kénytelen voltak a nemzetközi piacról beszerezni az alapanyagokat.
(Majdnem) egyből a csúcsra
A World Spirit Award az alkoholok Oscar-díja, amely ennek megfelelően a legfontosabb iparági megmérettetésnek számít. Azok a márkák, amelyeket a zsűri megkoronáz, egyik napról a másikra válnak nemzetközileg ismert nevekké és pénzügyi sikerré. 2018-ban, bő egy évvel a piacra lépése után saját kategóriájában a Ginstr-t választották az év legjobb ginjévé, így Markus és Franke alkotása egyik pillanatról a másikra világhírűvé vált.
– Az egész világon írtak a márkánkról, hiszen a World Spirit Award egy nagyon fontos esemény – mondja Alexander Franke. – Ez a nap mindent megváltoztatott. Nem sokkal később például megkeresett minket a hongkongi Ritz-Carlton és az kérdezték, hogy hol tudják beszerezni az italunkat. Fogalmam sincs, mondtam nekik. Azt sem tudom, hogy Ausztriában vagy Svájcban hol kapható a termék, nemhogy Kínában. Erre azt mondták, hogy rendben, találunk nektek egy forgalmazót, de az első pár hétben kizárólag náluk legyen kapható a gin. Próbáltunk pókerarcot vágni, és azt mondtuk, hogy hát jó, legyen. Most ott tartunk, hogy huszonkilenc országban vagyunk jelen, most már Magyarországon is.
– Hogy mi a ginünk titka? – teszi fel a kérdést Markus Escher.
– Talán az, hogy volt időnk kidolgozni az ízét. Nem volt rajtunk nagy nyomás, hogy siessünk.
– Azt mondják, hogy gint csinálni könnyű, de jó gint csinálni már sokkal nehezebb – teszi hozzá Alexander.

Újabb korona
A siker nem szállt a fiúk fejébe, de kétségtelenül elfoglaltabbá tette őket. Ezt nehezen viselték azok a bartenderek, akikkel korábban sok időt töltöttek Stuttgartban, de kénytelenek voltak megszokni az új helyzetet. Korábban könnyedén bejuttatták a ginjüket a cool bárokba, de amióta felkerültek a nagyobb cégek radarjára, a dolguk nehezebbé vált. Már volt, hogy egy nagy német alkoholforgalmazó megvette volna tőlük a céget, de úgy döntöttek, hogy nem adják el, hiszen úgy kötődnek hozzá, mintha a saját gyerekük lenne.
– Ha mondjuk tudsz valakit, aki adna száz millió eurót nekünk, akkor azért köss össze vele – mondja mosolyogva Alexander.
2021-ben újabb jelentős díjat zsebelhettek be, ugyanis az International Wine & Spirit Company megmérettetésén hatszáz márka közül az övéket választották a legjobb gintonikhoz felhasználható ginnek.
– Szerintem a mi ginünk gintonikként citrommal és egy rozmaringággal tökéletes. Toniknak pedig olyan jó minőségű, de relatíve átlagos márkát ajánlanánk, mint a Fever Tree vagy akár a Schweppes Dry, ami egy kevésbé édes, prémium tonik.
Hogyan tovább, Ginstr?
A Ginstr készítői villámgyorsan kerültek a szakma csúcsára, alig két év alatt jutottak el oda, ahová sokan több évtizedes karrier után sem. A nagy kérdés, hogy hogyan tovább. Maradnak a bevált receptnél, és a cél, hogy minél többet eladjanak a Ginstrból? Várnak egy jó ajánlatra és eladják a céget? Újabb termékekkel rukkolnak elő?
– Budapesten vagyunk és te leszel az első, akinek mesélünk erről – mondja Alexander. – Vicces, hogy Németországban még senki sem kérdezte meg tőlünk ezt. Még idén előrukkolunk egy hordóban érlelt ginnel. Markus bátyjáé lett az év vörösbora Németországban tavaly. Miénk a legjobb gin.
Arra gondoltuk, hogy összehozzuk a kettőt, győztest a győztessel.
– Két vörösboros tölgyfahordóban érleltük a ginünket több mint egy évig. Mindössze kilencszáz palackot készítünk belőle, és főként Németországban lesz elérhető – mondja Markus. – Alexander nem szereti a hordóban érlelt gineket, de én szeretem a hordó és a gin találkozását, szerintem izgalmas történet.
– Ezen kívül még jövünk egy karácsonyi ginnel, aminek az ízesítése, a felhasznált fűszerek adják meg az érdekességét – folytatja Alexander. – Lesz benne fahéj, vanília, szilva, szóval karácsonyhoz köthető ízek és illatok. Mindkettő limitált szériás projekt.
Jelenleg huszonkilenc országban érhető el a Ginstr, köztük több budapesti ponton is. A cél az, hogy év végére elérjék az ötven országot. A készítők tempóját ismerve az lenne a tippünk, hogy ezt szeptember végére behúzzák, de ha őket kérdeznénk, biztosan azt a választ kapnánk, hogy ők nem sietnek. Elvégre ez csak egy hobbi, még ha időközben sikeres biznisz is vált belőle.
alexander franke | Németország | world spirit awards | ginstr | ginIstenekkel és hősökkel léphetünk be egy különleges univerzumba júniusban Budapesten
Neked a kávézás a szertartásról vagy a koffeinről szól? Ezt kérdi meg egy friss felmérés, és izgalmas válaszokat talál

Itt a nyár, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 12. száma. Mit találunk benne? Mutatunk pár remek helyet Sydneyben, egy helyi segítségével felfedezzük Torinót, kipróbáljuk milyen az egyik legújabb bringás trend, a gravelezés, és leteszteljük a Mazda CX 60-asát. Leülünk beszélgetni a Lissoni vezető építészével, bejárjuk az újjászületés előtt álló Gellértet, kifaggatunk egy portugál borászt, Daniel Niepoortot, és leültetünk egy asztalhoz öt izgalmas egyéniséget. Interjúzunk Alessanadro Gaultieri parfümkészítővel, akit a szakma legveszélyesebb orrának tartanak, ukulelézett nekünk Wolfgang Puck egyik közeli munkatársa, Tetsu Yahagi, és bejárjuk Ahn Tuan és társai legújabb, frissen megnyitott budapesti éttermeit. Kiderítjük, képes lehet-e a ChatGPT megírni a következő bestsellert, megnézünk közelről öt lélegzetelállító hotelt, és bemutatjuk a skandináv dizájn állócsillagait is. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!