Az igazán jól végigvitt lakásfelújítás felér egy önismereti tréninggel, erre kitűnő példa ez a magyarországi projekt, ahol a Geppetto belsőépítészeinek technikai finomságokra is ügyelniük kellett.
Rafinált feladatot adott a megbízó a Geppetto belsőépítész iroda számára: alakítsa át a pilisi házát a burkolatok és a szerkezet megtartásával, szabja a családtagok egyéni igényeihez, legyen funkcionális, barátságos, és a ház külsejével is harmonizáljon.
A projekt sikere mellett szólt a jó alaphelyzet, a mindössze hétéves, minőségi anyagokból épült, idilli környezetben fekvő kertes ház, ezért is érezhette úgy a család, hogy csak egy kisebb felújításra és néhány új bútorra van szükség. De segített a Geppetto-filozófia is, miszerint nem erőltetnek rá senkire semmit, az általuk tervezett terek a megrendelők személyiségét, életstílusát tükrözik.
Kinyitják a lehetőségek tárházát, végigvezetik a megrendelőt egy átalakulási folyamaton, amelynek végén jobban megismerik magukat, a valódi, belső igényeiket, és egymás igényeit a családon belül.
A lakás tehát sokkal személyesebbé vált, ami magyarázat a látszólagos ellentmondásra, azaz egy kisebb átalakítással is alaposan megújulhat egy ház. „Mobilbútorokkal, textíliákkal, kiegészítőkkel is fel lehetett volna dobni az enteriőrt, mi viszont a beépített anyagokhoz, színekhez igazodó anyaghasználatú beépített bútorokkal, fényerő, világítástechnika, és megjelenés szempontjából optimális lámpatestekkel rendeztük be a tereket – magyarázta Pallaghy Kata projektvezető a Roadsternek. – Ezek a megtervezett bútorok egyrészt az anyaghasználatukkal, másrészt a személyre szabott belső kialakításukkal, illetve a személyes elemek beépítésével válnak egyedivé, mint a nappaliban a könyvespolcba épített, külön megvilágított, a család számára kedves kép.”
De hogyan zajlik az a bizonyos átalakítási folyamat, amin keresztülvezették a megrendelőket? Még a tervezési folyamat elején átbeszélik a családtagok életritmusát, szokásait, jövőbeli terveit, így fokozatosan kiderül, melyik tér milyen használattal lenne optimális számukra, melyek a legfontosabb szempontok. A lehetőségek feltárása után le kell tenni a voksot valamelyik elképzelés mellett, amit a kivitelezés jellege mellett anyagi vagy időbeli szempontok is befolyásolhatnak.
Esetünkben „a konyha kevésbé letisztult megjelenésű volt, és bár összenyitott tere a nappalival szimpatikus volt a családnak, a páraelszívó zajával nem szerettek együtt élni. Végül az egész konyhabútor megújult: a vizes kiállásokat megtartottuk az eredeti helyen, a páraelszívót külső motorosra cseréltük, a magas elemeket sok hasznos tárolóval egy oldalra pakoltuk, így a pult felett már nem volt szükség felső szekrényekre, »lebegő« polcok elhelyezésével teremtettünk légiesebb megjelenést, a szigetbe nyújtott, kis mélységű főzőlapot helyeztünk. A magas blokkos részt egy kis épített falfüllel vizuálisan elhatároltuk, lezártuk. A falfül másik oldalára felfelé lépcsőzetesen kisebbedő háromszög polcokat terveztünk, amelyek személyes dekorációknak adnak helyet.”
Rendben, a konyhát értjük, de itt a lakás egészének térszervezésén is javítottak falbontás, szerkezeti átalakítás nélkül. „Eredetileg a földszinti előszobához kapcsolódó háztartási helyiségben zajlott a mosás – kezdi a magyarázatot a projektvezető. – Az emeleti fürdőben volt egy kihasználatlan öböl, ahová annak idején szauna kialakítását tervezték.
Mi a mosás funkciót felvittük ebbe az öbölbe, egy tolóajtóval elhatároltuk, a tolóajtó lapjának kialakítását a fürdőszoba bútorzatához igazítottuk. Így egy szekrény megjelenésű térelhatároló mögött alakítottunk ki egy kis háztartási helyiséget mosógéppel, szennyestartóval, tároló bútorral, és a ruhaszárító is elfér.
A mosógép bekötése sem jelentett gondot, mert egy vécével közös falra tettük, így a vízellátáshoz és szennyvízelvezetéshez nem kellett megbontani a fürdő burkolatát. A földszinti háztartási helyiség pedig átalakulhatott gardróbbá.”
Mindezeken túl bővítették az elektromos hálózatot, átkomponálták a világítási rendszert, optimalizálták a lámpák elhelyezését. Furcsa leírni, ezúttal mégis igaz: ne csak a részletekről beszéljünk! A ház meghatározó eleme a faparketta, amelyet remekül kiemel a stúdió által tervezett egyedi bútorok anyaghasználata, vagyis a törtfehér és az amerikai dió különböző árnyalatainak kombinációja.
Két hálószobában a tapétázott felületekkel értük el, hogy a használójuk egyénisége még intenzívebben lehessen jelen, mégpedig a fő anyaghasználattal harmonizáló színvilággal és mintákkal – teszi hozzá stúdió leírása.
Alapelemek megbolygatása nélkül átalakítani egy házat valószínűleg sokkal több rutint, tapasztalatot igényel, a projektvezető szerint viszont inkább csak más a megközelítés, már a felmérésnél is: „tudnunk kell, hogy hol vannak pontosan az elektromos kiállások, mi mit kapcsol, tudnunk kell, hogy hova tervezünk teljesen új kiállást, hol csak bővítünk, mi csak áthelyezés. Ahhoz, hogy a megtartandó értékeket megóvjuk a kivitelezés alatt is, olyan technikai megoldásokat kell javasolnunk, ami ennek megfelel. Nem lehet felelőtlenül dobálózni a lehetőségekkel, az ötlet minden vonzatával tisztában kell lennünk, hogy a megrendelő az összes körülmény figyelme bevételével tudjon dönteni.”
A tervező személyes kedvenc részt nem is tud kiemelni, illetve csak úgy, ha többet is mondhat: „Szeretem az előszoba nem túl zsúfolt, de rendezett megjelenését, amit a mohakép és az íróasztal old, a letisztult, anyaghasználatában domináns konyhát, a tágas étkező-nappalit, ahogy szinte együtt él a kerttel, és a hálószobák személyes hangulatát is.”
Mi pedig ismeretlenül is szeretjük ezt a házat, és azt a folyamatot, ahogyan igazán személyessé vált a lakói számára.
Tervezők: Pallaghy Kata projektvezető, Fieszl Fanni tervezőasszisztens
Fotó: Jaksa Bálint
dizájn | geppetto | nagy sztori | pilis | otthon | design
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!