Meghatározta a múltat, és a jövőt is uralhatja – Így lett a Heuerből TAG Heuer

Vannak márkák, amelyek önerőből vészelték át az elmúlt száz-százötven év válságait, vannak márkák, amelyek csoportokba szerveződtek a túlélésért, és vannak, amelyek megszűntek. A Heuer a nyolcvanas években a csoportosulást választotta, és jól döntött.

De kezdjük az elejéről. 1860-ban, a Saint-Imier nevű kisvárosban – akkor még inkább csak falucska – Edouard Heuer megalapítja a márkát, majd pár évvel később Bielbe költözteti. A kezdeti időkben a fejlesztésekre, újításokra koncentráltak, elsősorban a stopperes szerkezetek terén. 1911-ben már műszerfalba készítettek kronográfot, ’16-ban pedig megalkották az egy századmásodperc mérésére is alkalmas stopperszerkezetet, a mikrográfot. A húszas években már a Heuer a hivatalos időmérője az olimpiai játékoknak és sok más sporteseménynek. ’33-ban készült el az első Autavia, ami versenyautókban szolgált műszerfali stopperként.

Korabeli műszerfali óra 

Láthatjuk tehát, hogy nem tétlenkedett a Heuer az ötvenes évek előtt sem, viszont 1958-ban átvette a cég vezetését az alapító dédunokája, Jack Heuer. Neki, és az autók, az autóversenyzés iránti szerelmének köszönhető a márka megújuló kollekciója. A napjainkban is kapható, 1964-ben bemutatott Carrera, valamint a legendás Monaco is hozzá köthető.

Heuer Carrera az elsők közül. Innen számítjuk Jack Heuer hatását a dizájnra (Fotó: Hodinkee)

A Heuer a Monacóval indult 1969-ben az első automata kronográf címért – erről bővebben itt –, ahol a Breitlinggel, Burennel, a Hamiltonnal és két szerkezetgyártóval, a Leonidas-szal és Dubois-Depraz-val egy csapatban fejlesztett, szemben a Zenithtel és a Seikóval.

Abban a korban elképesztő újításnak számított egy olyan stopperes karóra, amely az óra mozgására húzza fel magát – tehát automata.

A gyártók szinte mindent megtettek azért, hogy ők lehessenek az elsők, végül olyan, hogy tényleg első, sosem lett.

A hatvanas-hetvenes években a marketing egész mást jelentett, mint most. Van óra, amiről az a pletyka járja, hogy az első volt az Everesten – pedig nem –, van, amelyik nagyon erős gyengélkedés után egy filmsztárnak – mai körülmények között influenszernek – köszönhette a napjainkig töretlen sikert, és részben a Heuer Monaco is így vált világhírűvé.

Steve McQueen és az általa elhíresült Monaco 

Amellett, hogy az első négyzet alakú, vízálló, automata kronográf volt, a színész Steve McQueen kifejezetten kedvelte, ilyet viselt a LeMans c. filmben is. Innentől kezdve töretlenül nőni kezdett a Monaco népszerűsége. A típus ’75 és ’97 között kényszerpihenőjét töltötte, az egyik legfőbb jellegzetessége is elveszett egy időben, érdekessége volt ugyanis, hogy a tok egyik oldalán a stopper gombjai vannak csupán, a másik oldalon pedig a korona, amivel az időt állíthatjuk. A kilencvenes években modernebb, vásárolt szerkezeteket használt a márka, ezért el kellett hagyják ezt a jellegzetességet. Egészen 2015-ig kellett várni, hogy újra eljöjjön a régi felállás, és a Monaco, immár TAG Heuer Monacóként visszakapja az 1969-es formáját.

De hogy került oda a TAG?

A Monaco modernkori újrakiadása (Fotó: TAG Heuer)

A kvarcválság, mint szinte minden gyártót, a Heuert is megrázta. A nyolcvanas évek elején Jack Heuer arra kényszerült, hogy eladja a vállalatot. Az első jelentkező a – mostanra Swatch Group alá tartozó – Piaget luxusmárka volt, majd 1985-ben átkerült a Techniques d’Avant Garde nevű céghez. A történelemnek maradnia kell, a jelen pedig elengedhetetlen, így lett TAG Heuer. 1999-ben bejelentkezett a luxustermékeket birtokló cégcsoport, az LVMH (Louis Vuitton – Moet Hennessy), a TAG Heuer pedig elkezdhette békés, modern, 21. századi életét.

A TAG Heuerrel egy családba tartozik a Zenith, szintén rendhagyó anyagokkal kísérleteznek – Fotó: Zenith

A békés, modern élet pedig azt jelenti, hogy egy csoporton belülre került az egykori vetélytárs Zenithtel – ’69-ben külön csoportban versengtek, kié lehet az első automata kronó –, majd pár évvel később az Hublot-val is. A közös fejlesztés pedig sokkal hatékonyabb lehet, mint az egyedi. A korábbi kollekció megmaradt, tehát láthatunk klasszikus Carrerákat, Autaviat, Monacót, F1 sorozatot, de egy sokkal merészebb irányban is elindultak.

TAG Heuer F1 Aston Martin kiadás a 2018-as Baselworldről (Fotó: Kronometer)

Egyre változatosabb az anyaghasználat, és egyre változatosabbak a formák. 2015 márciusában mutatták be az újraértelmezett Carrerát.

Egészen más, mint a korábbiak, hunyorogva talán hasonlít rá, elengedte viszont a hatvanas évekbeli gyökereket, és teljes mértékben felvállalja, hogy egy 21. századi darab, amely nem a trendeket követi, hanem maga írja azokat.

Az újkori Carrerából is készült jellegzetes Aston Martin-változat (Fotó: TAG Heuer)

Az új szerkezet sokat segített a típus dizájnformálásában. Úgy tervezték, hogy könnyedén lehessen ún. szkelettált számlapot készíteni, tehát csontváz szerűt, olyat, ahol belelátunk a szerkezetbe. Az elmúlt három évben ezt reszelgették tovább, megjelent a frissebb H02-es szerkezet, mutatják be az újabb és újabb Carrerákat, érezni, hogy jó irányba halad a brand.

Rengeteg apró részlet a számlapon és alatta (Fotó: Kronometer)

Mindenképpen meg kell említsük, hogy az elmúlt néhány évben a kevesek közül a TAG Heuer volt az egyik márka, amely csökkentett az árain, és ezzel újrapozicionálta magát a piacon. Árban bekerült a Breitling és az Omega alá, a Longines fölé, mindeközben minőségben és fejlesztés terén egy szinten áll az előbbi kettővel.

A korábban más márkákat megmentő/felemelő Jean-Claude Biver 2014 óta igazgatja a céget, egészen más szemlélettel, mint ami az óraiparban jellemző volt korábban – de ez a frissesség nem baj.

2017-ben mutatták be az Autavia újrakiadását: ’16-ban online szavazást szervezett a márka, hogy megtudja, melyik dizájnnal szeretnék viszontlátni az első Autaviat az igazi rajongók. Tegyük hozzá, ennek előzménye volt, hogy a kétezres évek elején nagyon mellélőttek egy újrakiadással, most viszont biztosra akartak menni. Sikerült is.

A közönségszavazás végeredménye, a 2017-es Autavia (Fotó: TAG Heuer)

Ötezer euró alatt, modern, jó kidolgozású stopperes szerkezet, korabeli forma, de naprakész környezetben előállítva, nem sok pénz. Arról már volt szó, hogy egy óra árát mindig a környezetéhez, a konkurensekhez viszonyítjuk, így viszont kijelenthetjük, hogy nem drága. A Breitling kronók a B01 szerkezettel 6500 euró fölött indulnak, az Omega Planet Ocean Chronograph szintén.

Hunyorítva még éppen hogy hasonlít a régi Carrerára (Fotó: TAG Heuer)

Az Aquaracer kollekció szintén hasonló űrt tölt be a piacon. A nyúzást is jól tűrő búváróráik ára 1500–2500 euró, ami több mint elviselhető egy tényleg jó búváróráért. Ne feledjük, hogy a két fő konkurense közel másfélszer ennyiért kínálja hasonló kategóriájú időmérőit.

A Link típuscsalád az előző évezredből érkezett. A kilencvenes években volt egy jellegzetes, de rendkívül megkérdőjelezhető dizájnvonal, amin elindultak, ennek a típusnak volt S/El a neve, tehát Sporty/Elegance. Valójában egyik sem volt eléggé, a jellegzetes tok és szíjforma viszont talán örökre beleégett mindenki agyába, aki már látott ilyet. Ennek a családnak a finomított folytatása lett a Link. A szíj szemei letisztultabbak lettek, de követték a korábbi vonalakat, a tokon is csiszoltak, és kiderült, hogy ez működik, a Link ma is az egyik sportosan elegáns vonala a TAG Heuernek.

És ha már teljesnek éreznénk a kollekciót, jön a meglepetés: az óragyártók közül a TAG Heuer emelkedik ki igazán az okosóráival. Ez a Connected típuscsalád, amit több méretben (41–45 mm) és számtalan szín-szíj kombinációban állíthatunk össze.

Az újabb, Modular modellek pedig tényleg könnyen személyre szabhatók.

A szíj egy határozott gombnyomással eltávolítható, és bármelyikre cserélhető. Ami egy okosórától elvárt, de egy klasszikus óramániásnak új, hogy rengeteg TAG Heuer-számlap közül választhatunk, tehát ha úgy van kedvünk, egy stopperes Carrera, ha másképp, akkor egy Aquaracer jelenik meg a kijelzőn, és minden, ami a számlapon van, funkcionális.

Azt láthatjuk tehát, hogy a TAG Heuer szép múlttal rendelkezik, és az LVMH csoportnak köszönhetően fényes jövő áll előtte, jól pozicionált márka a felső kategória és a luxus közötti vékony határvonalon, egy olyan árkategóriában, ami egy nagyon szűk rést tölt be.

Ez is érdekelhet:
Ha jó vásárt akarunk csinálni egy órával, ezek közül érdemes választanunk

Ebben a listában olyan, alsóbb szegmensbe tartozó órákat szedtünk össze, amelyek a maguk nemében valamiért mégis jó vételnek számítanak.

A cikk szerzője a Kronometer.hu oldal főszerkesztője/szerzője. További remek órás cikkért nézzetek körül az órák világában!

Steve McQueen | Edouard Heuer | TAG Heuer | Connected | Zenith | Jean-Claude Biver

FOLYTASD EZZEL

Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva

Sulciová Silvia interjú

Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom