Close
Kiderült, hogyan manipulálnak minket teljesen észrevétlenül a légitársaságok

Kiderült, hogyan manipulálnak minket teljesen észrevétlenül a légitársaságok

És az is, hogy mit tehetünk ellene. 

A légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja a fogyasztók döntéseit a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorselemzése szerint, akik egyelőre javaslatokkal segítik a kifogásolható gyakorlatok felszámolását, illetve a trükkök elkerülését. Ha azonban ezek nem hoznak előrelépést, később akár versenyfelügyeleti eljárást is indíthatnak.

Az elemzés szerint jellemző probléma az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás – például már csak két jegy elérhető ezen az áron -, amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul: vagyis egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetők.

Jellemzőek továbbá a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat. Ezek – különösen a diszkont légitársaságok weboldalain – számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével, kiváltképp az ülőhelyválasztás során.

Ezek az úgynevezett “sötét mintázatok” eseti jelleggel felbukkantak a hazai jegyár-összehasonlító oldalakon is. A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára.

A hivatal az érintett vállalkozásoknak azt javasolja: kerüljék a fogyasztók döntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket. És mi hogyan tehetünk a manipulálás ellen? A tanács: igyekezzünk ellenállni az impulzusvásárlásnak és ne hagyjuk, hogy sürgessék a döntésünket, valamint mindig szánjunk elég időt az ajánlatok összevetésére!

(Fotók: Unsplash)

repülés | manipuláció | gvh | légitársaság | repülőjegy

FOLYTASD EZZEL

A luxus új szintje a Balatonnál – Ilyen a LUA Resort télen

Fantasztikus őszi ízek és otthonos hangulat – Így varázsolt el minket a Macesz Bisztró

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram