Mangalányok és sintó templomok. Hello Kitty és zen buddhizmus. Játékautomaták és meditálás. A Janus-arcú Japánban jártunk, minden percét imádtuk, és elmondjuk, milyennek láttuk.
A Tokióban tett párnapos látogatása után a japán kultúráról csak felületes információval rendelkező nyugati turista a várost – és Japánt – nagy valószínűséggel a mindenhol jelen levő Hello Kittykkel és kezelőpaneles vécékkel, a kisebb boltok teljes kínálatát lefedő vending machine-okkal, a Tsukiji halpiaccal és a végtelenül udvarias, félénk japánokkal fogja azonosítani.
Ha az ilyen jellegű, sztereotipizáló beszámolókon túl vagyunk, lapozzunk egyet: Japán esszenciája ugyanis itt nem ér véget. Sőt, éppen hogy itt kezdődik.
A high tech és az ősi kultúra kettőssége, avagy az első benyomások
A majd tízmilliós metropoliszban a felhőkarcolók tömegét és a közöttük megbúvó sintu szentélyeket egy- és kétemeletes dobozépületek sora, a high-tech kivetítőket és a villódzó neoncégérek hadát az elektromos vezetékek indiai állapotokra emlékeztető dzsungele váltja fel, melyek között öltönyös üzletemberek és mangalányok egymás mellett várják a zebránál, hogy az egyébként hibátlanul funkcionáló jelzőlámpák ellenére alkalmazott forgalomirányító megerősítse a lámpák zöld jelzését.
A tradicionális és a modern, a fejlett és a hagyományos dichotómiája azonban mégsem az építészet és a városkép tekintetében a legszembetűnőbb.
Japánon kívül máshol például egyelőre biztos nem kell azzal szembesülünk, hogy miután a szállásunkon recepciós helyett dinoszaurusznak álcázott robotok intézték a becsekkolásunkat, az étteremben nemhogy a wifi ismeretlen fogalom, de az is előfordulhat, hogy kártyás fizetésre sincs lehetőség.
A kettősség érzékeléséhez azonban nem feltétlen kell robotokba botlanunk: a kimonót és fapapucsot (getát vagy zorit) viselő lányok starbucksos pohárral és bumszli, panda alakú telefontokkal a kezükben ugyanolyan természetes jelenségnek számítanak, mint az, hogy a legmodernebb kütyük szomszédságában a kisebb üzletekben sokszor még a kézzel festett árcédulák is művészi értéket képviselnek.
A régi és az új, az ízléstelen és a kifinomult, a túlzó és a puritán kettőssége a japán társadalom és kultúra természetes velejárója, ami azonban – paradox módon – mégsem kelt diszharmóniát, hanem egy, a hagyományokat tiszteletben tartó, de a külső hatásokat is a maga nyelvén integrálni képes, innovatív társadalom képét vetíti előre.
Individualista törekvések egy kollektivista társadalomban
A látszólagos ellentétek feltérképezésén kívül már az első Tokióban töltött napom során egy újabb, a japán társadalmat nagymértékben formáló jelenséggel találkoztam. Latin betűkkel feltüntetett utcanevek és wifi hiányában – konstatálva egyúttal azt is, hogy jelentős piaci rés lehet az angol nyelvű offline Japán-térkép –, az elképzelhető legkedvesebb mosolyommal környékeztem meg három húsz év körüli barátnőt. Az útbaigazítás 21. századi segédeszközeinek kudarca után azonban annak hagyományos formája is megbukott: miután meghökkenéstől zavart mosolyukat angoltudásuk hiányának tulajdonítva még két – ismételten sikertelen – próbálkozást tettem, rájöttem, hogy Japánban a szociális interakciók sem a nyugati világban megszokott normák mentén alakulnak.
Az alapvetően kollektivista szemléletnek köszönhetően Japánban ugyanis olyan társadalmi elvárások nehezednek az emberekre, amelynél fogva a gyerekek már az iskolában egyfajta kockázatkerülő, az egyéni érdekek érvényesítése helyett a konszenzust előtérbe helyező attitűdöt sajátítanak el. Míg a nyugati társadalmak az egyes ember személyiségének kibontakoztatásához való jogát, szabadságát hirdetik, addig Japánban az egyén fő felelőssége a családja, illetve csoportjai megfelelő képviselete.
Az individuum ilyen mértékű háttérbe szorulásának jelenségét ismerve azonban az extrém külsejű tinédzserek is más megvilágításba kerülnek.
A világ legforgalmasabb kereszteződéséről ismert Sibuja negyed sweet lolitái, a szubkultúrák olvasztótégelyének és a street-style fotózás mekkájának számító Harajuku városrész gothic lolitái, vagy a cuki dolgok iránt rajongó fairy kei képviselői kinézetükkel nem szimplán önkifejezésüknek engednek teret, hanem ily módon lázadnak a hagyományos nemi szerepekből eredő társadalmi elvárások, nemi egyenlőtlenségek ellen is.
Stresszoldás a pacsinkókban
Annak ellenére, hogy mind a felhőkarcolók és a teljes homlokzatokat lefedő kivetítők, mind a zen buddhista szenthelyek, mind pedig Harajuku tinédzserei a város meghatározó elemei, legelső tokiói élményem mégsem ezekhez kapcsolódott. Mivel a kedvenc városrészemben, Koenjiben található Bed & Art szállásomon csak délután háromtól lehetett becsekkolni, egy igazi szerencsejáték-függő képét keltve, bőröndjeimmel felszerelve vetettem be magam a szomszédos játékbarlangba, egy ún. pacsinkóba.
A több száz, képtelenül színes, neonfényekkel villogó és hangosan zenélő masinát rejtő, sokszor többszintes létesítménybe belépve az ember úgy érzi, mintha egy másik bolygóra csöppent volna:
az érzékszervek mindegyikét mozgósító eksztatikus légkör a nyerőgépek karját szorítva a kontroll illúziójával párosul, ahol a stressz levezetése mellett a játékosok – ha a ganbaru szellemének megfelelően járnak el, azaz a feladatra koncentrálva a végsőkig kitartanak és nyernek – a többiek közül is kitűnhetnek.
Habár én a pacsinkóba a japánokkal ellentétben nem terápiás és nem is nyerési céllal érkeztem, az infantilis zenére ritmusosan villódzó fények, és a gyermeki ártatlanság és a bűnbe esés érzetét egyszerre keltő csodagépek engem is két perc alatt szippantottak be – elementáris erővel kerültem Japán bűvkörébe, ami néhány nappal később Kiotóban örvényként végérvényesen rántott magával; azóta sem telik el úgy nap, hogy nem akarnék azonnal visszamenni. De erről és Kiotóról legközelebb.
(A szerző fotói)
pachinko | tokió | shibuya | buddhizmus | sintoizmus
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!