Mindent dühből csinálok – Interjú Kiss Miklós dizájnerrel

Festőművész, dizájner, grafikus, belsőépítész, a munkáira világszerte felfigyeltek. A Roadster kiemelt négy projektet, hogy jobban elmélyedhessünk Kiss Miklós alkotásaiban.

New Yorktól Hongkongon át Londonig ismertek a munkái, az amerikai Indiecouture magazin arculatáért Design Award-díjat kapott, a tudatos brandépítést pedig többek között a nagy európai múzeumokba becsempészett Aranycsótányaival végzi.

Kiss Miklós 1981-ben született Dunaújvárosban, a végzettsége szerint festőművész, de az utóbbi években egyre szerteágazóbb a tevékenysége.

Nagyon fiatalon elhatározta, hogy csak olyan megbízásokat vállal el, amelyeket fel mer vállalni, és nem lógnak ki egy minőségi portfólióból. Ám ezt a felismerését még nem a tudatos brandépítés szülte, hanem – idézi egy film főhősét –

„nagyon-nagyon dühös voltam, ezért csináltam mindent”.

„Egy barátom azt mondta, inkább ne nyúljak a számítógéphez, menjek vissza festeni, ezért dühből elkezdtem logókat tervezni. Később egy építész barátom azt mondta, ő legalább olyan rossz grafikus, amilyen rossz építész lennék én. Na majd meglátod, gondoltam magamban”.

Egyre többféle műfajba kóstolt bele, mígnem az utóbbi időben túlságosan elaprózta magát, túl sok ingyenmunkát vállalt barátok számára, ezért januárban számos megrendelőjétől megvált, mert ideje volt „rámenni a nagyvadakra”. A folyamatban lévő munkáiról még nem akart beszélni, így választottunk négy olyat, ami aktuális, és jól szemlélteti Kiss kreatív munkafolyamatát.

Már csak azért is érdekes a dizájner szürkeállománya, mert a munkái mindig alaposan átgondolt koncepció mentén épülnek fel, az ötleteit rendre tovább lehet vinni, ha fellép egy új igény.

Event Hall Etyek

Az eredetileg két borospincéből és egy „borzasztó házból” álló ingatlan Kiss legfrissebb munkája. Mindjárt első látásra készített egy skiccet, amivel szinte azonos lett a végeredmény, csak az ablakkiosztás változott minimálisan.

Rendezvényhelyszínt akartak, a dizájner előtt pedig felvillant egy ideális esküvői helyszín, merthogy „a Pinterest-keresésekből” tökéletesen látszik, milyen egy álomesküvő. Kúszónövények, egy „brutál átrium”, pálmaházi növények, borospince idézi a Bor, mámor, Provance hangulatát.

Jól érzett rá a feladat építészeti részére is, elvégre egy statikus villámgyorsan kiigazította Kiss Miklós terveit. A védett külsőnek köszönhetően télen is használható a terasz, ugyanakkor egy fólia megvédi a vendégeket a nyári forróságtól.

„Túl sok dolgot nem rakhattam bele, figyelnem kellett a könnyű alakíthatóságra.”

Azért iskolaszékvázra tett új deszkák jutottak, ahogy a belső díszítésre is figyelt, szem előtt tartva a mindenkori menyasszonyok jogos igényeit. Az építészi álmokat is dédelgető dizájnernek az etyeki épület egy fontos lépés a hosszú távú tervei felé.

C10 építészsör

A sör a KÉK (Kortárs Építészeti Központ) tizedik évfordulójára készült, Finta Sándor találta ki, hogy meglepné vele a KÉK tagjait. A címke tervezésekor eleinte régi tankönyvekből nézegettek rajzokat, Kiss Miklós viszont valamilyen mögöttes tartalmat keresett.

Kiderült, hogy a beton keménységét mérik a C-vel, de a celebrationre is utal, a 10-est pedig az évforduló adta. Közös ötleteléssel jutottak oda, hogy híres pesti betonépületek alaprajzát tegyék a címkére. A C betű egy jezsuita templom Hűvösvölgy felé menet, az 1-es a SOTE Nagyvárad téri épülete, a 0-s pedig az egykori Népstadion.

A Facebookon egy sor híres építész fényképére retusálták az üveget, aztán „elmentünk teljesen őrült irányba, mondván legyen Zaha Hadid meg Michelangelo is.

És azóta van egy képünk a velencei biennáléról, ahol Bjarke Ingels tényleg ezt iszogatja.”

Később ezt az ötletet is lehetett tovább bontani, így lett beton söralátét, fogantyús hordozó, angol változat, és az eredetileg tervezett háromezer példánynál sokkal-sokkal több. A C10 szimbólumai ráadásul visszaköszönnek a KÉK logójában, ami egy betonkeverőt ábrázol.

Alchemy Bar

Ezt a máltai projektet Bonta Gáspárral közösen csinálták. Az alkímia szóban hihetetlen lehetőségek rejlenek, például a logó egy kód: ez a hetedik ház az utcában, a helyet pedig James Bondnak hívták a múlt század közepén. Az ultrakatolikus Máltán egyedül itt, a Strait Streeten engedélyezték a mulatókat, örömlányokkal együtt.

A logóban lévő 7-es jelentése tehát elég rétegzett, míg a fordított A betű a víz jelére (fejjel lefelé fordított háromszög) utalt. Aztán jött a lombik, amit a megrendelők hülyeségnek tartottak, de „előkerestem régi könyveket, és

elküldtem a rajzokat: igenis használtak lombikot az alkimisták. Aztán a fordított lombikból lett a koktélos pohár, a négy összefordított lombikból pedig a máltai kereszt.”

Kezükre játszott a háromszintes épület, ahol „a felső szint lett a menny, a középső a purgatórium, ahol a piát osztják, az alsó pedig a pokol, ahová ürítesz.” Csináltak egy rejtvényfalat is, ahol alkímiához kapcsolódó szavakat lehet találni. A koktélok mixelésére utalva Kiss Miklós összegyűjtött rengeteg állatot régi metszetekből, összekeverte őket, a teljes struktúrát pedig Dürer jellegzetes rajzaiból kivett részletekkel rakta össze.

„Hihetetlen mennyiségű kereséssel készültünk el, például minden koktélnak az alkímiához kapcsolódó neve van, saját kialakítású üvegben, a mixology név is ilyen.

Rengeteg őrület volt, ami miatt halálosan élveztem ezt a projektet.”

A klasszikus művészet is visszaköszön: mivel egy ideig a városban élt Caravaggio, az összes képet az ő kompozícióit idézve fotózták be. „Sok megrendelőnél nagyon nehéz, hogy én már előre tudok egy csomó dolgot, de amíg ez csak az én fejemben van, számára mindez nem valid. Bár azért bíznak meg, mert értek hozzá, mindig azt próbálják meg kihámozni, hogy nem értek hozzá.”

Gard’Ann Patisserie

Kaposváron nagy tervek vannak: „Nem akartam csak kisarculatot tervezni a városnak, helyette egy komplex city barndingben gondolkoztam, gondolkozom. Ehhez nagyon jól jött az Erzsébet sörház és a Gard’Ann, mert velük már vannak gasztronómiai és dizájn szempontból egyaránt jól azonosítható pontjai a városnak.”

„Mindkettővel elértük, hogy levándoroljanak értük az emberek, főleg a Gard’Annbe, aminek furcsa módon én adtam a nevét – magyarázza Kiss Miklós. – Annamária a tulaj neve, a kert a hely zöld színeire utal, illetve általában egy kertre, ahol jól érzik magukat az emberek, és akartunk egy finom kötődést a városhoz, így jött a képbe egy franciás vonal Rippl-Rónai József felesége, Lazarine Macon révén.”

A műemlékvédelem miatt meg kellett tartani az eredeti zöld színt, tehát erre kellett építeni a projekt kezdetén, miközben vidéken nem szállhat el a költségvetés.

„Régi metszetekből kivett fiktív madarakat ábrázoltam a falakon, ami visszaköszön a különböző tárgyakon is, így rögtön szuveníreket viszel haza magaddal.”

De hiányzik egy utolsó dolog: a pultra „színes cukrokkal telepakolt klasszikus üveget szerettem volna, amitől egy nagyon ütős rész lett volna, ami megkontrázta volna a kicsit túlcsorduló zöldet”. Persze

„így sem panaszkodhatok, olyan site-ok is írtak a cukrászdáról, amelyek máskor különben soha, mint a New York-i Interior Design magazin.”

Ez utóbbi projekt arra is példa, hogy itthon valahogy mindig hiányzik az az utolsó pár forint, ami miatt pont nem azt kapod, amit elterveztél. A neten hónapokig keringő nyugati projektek éppen azért sikeresek, mert az utolsó szöget is beleütötték.

Kiss Miklós munkái önmagukban is szerteágazóak, számtalan utalást, kódot foglalnak magukba, van, amelyikre már ő maga sem emlékszik, azaz kicsit felfedezőként tekint a saját alkotásaira is. És miután a nagy álma kipróbálni magát építészként is, a most is egyedülállóan széles spektruma csak tovább bővül majd.

Ez is érdekelhet:

Ausztrál dizájn, egy személyben – Marc Newson munkái a Nike cipőktől az iPhone 6-ig

Felfedezőútja egy kis családi garázsból indult Sydneyből, ma ő az ausztrál dizájn ikonja.

(A cikkhez készült képeket Pálfi Balázs készítette. Az Alchemy Bart és az Event Hall Etyeket Eszter Sarah, a C10-est és a Gard’Annt Jaksa Bálint fotózta. Bjarke Ingelst Huszár Daniella, a C10 egyik projektmenedzsere kapta le, a Gard'Ann csomagjait pedig Eszter Sarah.)

nagy sztori | logó | grafika | kiss miklós | építészsör

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom