“Meg kell találnunk, mi érték a XXI. századi magyar ember számára” — Interjú a Müpa vezérigazgató-helyettesével

Komolyzene akár öltöny és nyakkendő nélkül is, felhőtlen bulizenék, ismerkedés a különböző népek muzsikájával és vidám családi programok: bár a hazai kulturális élet közismerten emelkedett hangulatú helyszíne, a Müpa korántsem az az ezüstkanalas, elitista intézmény, aminek esetleg sokan hiszik. Évértékelő interjú európai értékekről, fenntarthatóságról, innovációról, fantasztikus tervekről és örömteli sikerekről Kosztolánczy Gáborral, a Müpa vezérigazgató-helyettesével.

A világjárvány utáni visszatérés első éve mindenki számára nagyon eseménydús volt. Hogyan értékelné 2022-őt? Melyek voltak a Müpa életében idén a legfontosabb újítások és legnagyobb eredmények?

A járvány után elképesztő intenzitással éledt újra az előadóművészeti szcéna: az emberek láthatóan nagyon igényelték, hogy élményeket szerezzenek, találkozhassanak és kapcsolódhassanak. Kora tavasztól éreztük ezt a fokozott érdeklődést, és a nézőinktől rengeteg pozitív visszajelzést is kaptunk a fotóktól a köszönőleveleken át a számtalan kommentig, hogy mennyire hálásak a programjainkért. Egész évben pezsgett a Müpa, és ez mind a közönségnek, mind pedig nekünk leírhatatlan élmény volt.

A járvány alatt jelentősen bővítettük az online közvetítéseink körét is, amelyeket a helyzet enyhülése ellenére is továbbviszünk, hogy programjaink eljuthassanak a nem fővárosi lakosokhoz és a határon túl élőkhöz egyaránt. Mindezek mellett pedig folyamatosan célunk továbbfejleszteni a szolgáltatásainkat, hogy mindig korszerűek, sőt, innovatívak maradjunk. Az egyik ilyen fejlesztésünk a dinamikus árazás volt, melyet egyéves aprólékos előkészítés után vezettünk be, és a lényege, hogy egy algoritmus szerint változnak a jegyáraink: azokra az előadásokra, melyekre nagyobb az érdeklődés, emelkednek a jegyárak, a kevesebb érdeklődőre számot tartó programok pedig kedvezőbb áron érhetőek el.

Nagy gondot fordítunk arra is, hogy felmérjük a nézőink valós igényeit; kutatjuk és monitorozzuk a különböző stílusok és műfajok iránti érdeklődést, ám közben továbbra is megtartjuk a sokszínű kínálatunkat, csak éppen az arányokat módosítjuk némileg a látogatóink aktuális preferenciáihoz igazodva — például most érezhetően nagyobb az igény a könnyedebb, szórakoztatóbb jellegű előadásokra, mint a kortárs és finom különlegességekre, ezeket pedig mindig figyelembe vesszük a programunk kialakítása során.

Leginkább kik látogatták idén a Müpát?

Nemzetközi összehasonlításban is örömteli, hogy a közönségünk több generáció képviselőiből áll: az idősek mellett elég nagyszámú fiatal is eljön a klasszikus zenei hangversenyekre — ez talán a bartóki örökségnek is köszönhető; a fiatalok még ma is kapnak annyi induló muníciót, hogy részt vegyenek ezeken a programokon. Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy még nagyobb számban szólítsuk meg a Z- és az Alfa-generáció tagjait és olyan programokat kínáljunk, amelyek könnyebben megfoghatók számukra, és olyan csatornákon kommunikáljunk feléjük, amelyek nekik is relevánsak.

Ennek keretében számos eseményt szervezünk fiataloknak egyetemi hallgatói önkormányzatokkal is karöltve, és a Partneriskola-programunkban részt vevő közoktatási intézményekkel is szoros kapcsolatot ápolunk;

szeretnénk, hogy ezek a programok eloszlassák a Müpával szembeni olyan előítéleteket, hogy ez egy kizárólag öltönyös-nyakkendős hely: itt mindenkit a saját értékei és igényei mentén szólítunk meg, és bárki megtalálhatja azt az eseményt, amelyen jól érzi magát a barátaival, lazán, vidáman, közös élményeket gyűjtve.

A Müpa 2023-ban lesz nagykorú, azaz márciusban lesz 18 éves. Mérföldkőnek számít ez a kvázi felnőtté válás?

Azt gondolom, hogy sok szempontból mérföldkőnek számít, mert mostanra már rengeteg olyan múltbéli tapasztalatot halmoztunk fel, amelyre lehet építeni. 2022-ben nagyon sokat foglalkoztunk azzal, hogy gondosan megvizsgáljuk a működésünket, és felmérjük, mik az erősségeink, és mik azok a fejlesztendő pontok, amelyekre érdemes a közeljövőben fókuszálnunk. A tizenegyfős felsővezetői körrel több hétnyi munkaidő alatt készítettük el a következő ötéves stratégiai tervünket: rengeteget beszélgettünk arról, hogy melyek azok a régi, stabil értékek, amelyeket szeretnénk megtartani, és mely pontokban szeretnénk fejlődni, másképp működni, megújulni. Ennek eredményeként született meg a dinamikus árazás is, valamint az, hogy műfajok szerinti kapaszkodókat adjunk a nézőknek, melyben sokkal könnyebben el tudnak igazodni és ezerszer egyszerűbben találnak rá az őket érdeklő programokra a komolyzene, világzene, tánc és számos egyéb, a programjainkban fellelhető műfaj között.

Szintén központi kérdéssé vált a fenntarthatóság is, esetünkben a kulturális fenntarthatóság témája:

mi az, ami a XXI. század emberének, és ezen belül is a XXI. századi magyar embernek érték, mit szeretnénk átörökíteni, megismertetni a mostani fiatalokkal, és mi ennek a leghatékonyabb módja.

Ez a 18. évforduló elhozta számunkra azt, hogy másfajta tudatossággal, ha úgy tetszik, bölcsebben tudunk ránézni a saját működésünkre az eddigi tapasztalataink birtokában.

Az értékek átörökítésének nagyon fontos része az is, hogy elkészült az alaptantervnek megfelelő digitális tananyag a Müpa felvételeiből.

Igen, és ez egy csodálatos mérföldkő. A Müpában szinte a kezdetektől rögzítjük az előadásaink jelentős részét, 2013-tól már HD technológiával. Az elmúlt közel tíz év alatt elképesztően gazdag gyűjteményünk lett a világ leghíresebb műveiből, neves előadók tolmácsolásában. Az én generációm még úgy tanulta ezeket, hogy az énektanár behozta a lemezjátszót, és feltett egy legfeljebb közepes minőségű bakelitlemezt, amit egy kis hangszóróból hallgattunk. Ehhez képest most rangos nagyzenekarokkal és világsztár szólistákkal előadott műveken keresztül, fantasztikus felbontásban és minőségben ismerhetik meg a fiatalok az oktatási intézményekben az alaptantervben szereplő darabokat. Úgy tudom, hogy az idei évre minden ilyen tantervhez kapcsolódó felvételt sikerült rögzítenünk, és ezek a közeljövőben eljutnak az iskolákhoz is. Mivel a XXI. századi ember sokkal inkább vizuális kultúrafogyasztó, a hallgatás élménye mellett jó, ha lenyűgöző látvány is kapcsolódik majd ezekhez a művekhez:

a fiatalok így láthatják a zenészeket, a karmestert, a lelkes közönséget, ami remélhetőleg egy következő lépcső ahhoz, hogy ők maguk személyesen is meg akarják majd tapasztalni, hogy szólnak ezek a művek élőben egy hangversenyteremben, vagy esetleg emiatt kezdjenek el hangszeren játszani.

A digitális tananyag összeállításán túl továbbra is nagyon erős az a küldetésünk, hogy fiatal tehetségeknek segítsünk a karrierjük elindulásában azzal, hogy minél szélesebb körben megmutatjuk őket, valamint külföldi művészekkel kötjük össze a fiatalokat, és olyan programokat szervezünk, melyekre már zeneakadémistaként lehet jelentkezni. Ilyen például a Rising Stars sorozatunk, mely egy európai összefogás eredménye. Az Európai Koncerttermek Szövetségének sorozatában feltörekvő sztárok mutatkoznak be, és gyakorlatilag körbejárhatják az illusztris európai koncerttermeket.

Annak ellenére, hogy ugyebár két év világjárvány után 2022-ben már szabadon mozoghattunk, ez az év sem volt egyszerű: háború, energiaválság, infláció, csak hogy néhány szempontot említsünk. Hogyan befolyásolták a Müpa működését ezek a tényezők?

Számos megfontolandó aspektust teremtett ez az év. Egyfelől a Müpának is szűkültek az anyagi lehetőségei, ennek megfelelően újra kellett gondolnunk a programszerkezetünket is, és mindezek mentén jelenleg is zajlik az eseményeink finomhangolása. Továbbra is szeretnénk, hogy mindenki eljuthasson hozzánk, ezért nem szeretnénk anyagi értelemben elitisták lenni. Folyamatosan törekszünk arra, hogy valamennyi produkciónkra legyenek a nagyobb közönségréteg számára is elérhető árú jegyek, valamint minden produkciónkra lehet diákjegyet venni a mozijegyárak töredékéért.

Emellett természetesen mi is bevezettünk sok takarékoskodási lépést, például lekapcsoljuk a homlokzati világítást, így Budapestnek ez az emblematikus, fényes színfoltja most csak az előadásaink környékén látható, valamint lényegesen hosszabb nyári szünetet tervezünk, mivel költséges a Müpa hűtése.

Az adventi időszak egyik újdonsága volt egy nagyon sikeres lapozgatós weboldal, melyhez egy jótékonysági kotta- és hangszergyűjtő akció is kapcsolódott. Ez folytatódik a jövőben is?

Tulajdonképpen ez az a téma, ahol teljesen összeért minden szándékunk: a fiatalokra fókuszálás, a fenntarthatóság, és az ünnepi várakozás. A program keretén belül — Hangolódjunk együtt az ünnepekre! — tippeket adtunk a közös időtöltésre playlistekkel, karácsonyfadíszek készítésével és megannyi kedves aprósággal. Ennek a programnak az egyik eleme volt a kotta- és hangszergyűjtő akció. Nagyon sok fiatal ugyanis elkezd zenét tanulni, majd valamilyen oknál fogva felhagy vele, a családoknál pedig ott maradnak a hangszerek és kották, melyekkel már nem tudnak mit kezdeni. Mi pedig arra gondoltunk, hogy ezeket a hangszereket, kottákat szívesen összegyűjtjük, és eljuttatjuk a rászoruló partneriskolákhoz. Ez már a fenntarthatóság jegyében tett első lépések közül való a Müpában, amihez a jövőben szeretnénk még több akciót kapcsolni.

Vannak olyan programok 2023-ban, melyeket kifejezetten vár a Müpa csapata?

Mindig mosolygok ezen a kérdésen. Rengeteg ismerősöm kérdezi, hogy “Na, és akkor milyen jó dolog lesz a Müpában?” Erre annyit szoktam mondani, hogy itt van 1658 előadás, remélem, ebből mindenki megtalálja, ami az érdeklődési körébe esik. De például kiemelten fontos számunkra, hogy két nagy fesztivál, a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek, illetve a Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál továbbra is a Müpa szervezésében valósul meg; előbbi 2022-ben országos keretek közt, jövőre valószínűleg az energetikai és gazdasági helyzetre tekintettel pedig csak Budapesten. Mindkét fesztivál fókuszában áll a már említett fenntarthatóság és a generációk felé való nyitás azon túl, hogy az ország előadóművészeti életet szeretnénk összekapcsolni úgy, hogy nem csak a helyi társulat produkcióit láthatták az ott élők, hanem más nagyvárosok kínálatát is élvezhették. Szeretnénk a jövőben minél szélesebb körűvé tenni ezeket az együttműködéseket, valamint folyamatosan törekszünk arra, hogy minden korosztálynak és minden műfaj rajongóinak megfelelő mennyiségű és minőségű kínálatot biztosítsunk a jövő évben is.

Ön szerint mi a Müpa legnagyobb erőssége?

Ritkán esik szó róla, de én rendkívül komoly értéknek tartom, hogy mennyire erős a Müpa csapata. Hiszen amellett, hogy egy kiváló adottságú és felszereltségű épületben vagyunk, a produkciók ilyen magas szintű lebonyolításához elengedhetetlen egy olyan közösség, mint a miénk.

Az elmúlt 18 évben a csapatunk felnőtté érett: a kezdeti útkeresés után mára egy olyan összeszokott, több nyelven kommunikáló társaság működteti az intézményt, és szervezi a programokat, amelyben ki-ki a saját szakmája legjobbjaként van jelen, és amelyben az egyéni kompetenciák egymást erősítve építenek egy minden kihívással megküzdő, összetartó csapatot.

Ez azért is nagyon fontos, mert míg egy színházban mondjuk másfél-két hónap is rendelkezésre áll, hogy tökéletesen elpróbáljanak egy produkciót, addig a Müpában gyakran csupán egy-egy nap jut arra, hogy egy ugyanilyen gazdag látványvilággal érkező előadást lebonyolítsunk. Mindezekhez kivételes szakmai felkészültség, stressztűrés és improvizációs készség kell: ezt a Müpa úgy hozza, hogy szinte nincs is belső konfliktus a kollégák közt. Ez hatalmas öröm, és a vezetőtársaimmal együtt csak azt mondhatom, hogy le a kalappal a saját csapatunk előtt, akik odaadóan, minden változást lekövetve velünk vannak a legprofesszionálisabb módon.

(Fotók: Müpa, Réthey-Prikkel Tamás, Csibi Szilvia)

kosztolánczy gábor | évértékelő | müpa | vezérigazgató-helyttes | interjú

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom