Close
Öt különleges reptér a nagyvilágból

Öt különleges reptér a nagyvilágból

A repülőterek nem a szépségükről híresek, különlegesek viszont sok szempontból lehetnek. Következzen a strapabíró, az Északi-sark kapuja, a volt katonai bázis, a pilóták réme és a vakmerő vállalkozás!

Aligha lehet véletlen, hogy a földkerekség egy nyelvében sem találkozunk a következő kifejezéssel: „szép, mint egy repülőtér”. A repülőterek rondák. Némelyikük iszonyúan ronda. Némelyikük már olyannyira ronda, hogy csak különleges erőfeszítés eredménye lehet

– így kezdődik Douglas Adams könyve, A lélek hosszú, sötét teadélutánja.

Ismerjük be, a brit szatirikus író megállapításában van némi igazság. Éppen ezért mi nem bántjuk a reptereket, inkább mutatunk öt olyat, amelyek valamivel kitűnnek a társaik közül.

Hongkong

Az ázsiai metropolisz nemzetközi repterének megépítéséhez a fejlesztőknek fel kellett tölteniük a tengert két sziget, Chek Lop Kok és Lam Chau közt. A szigetek mérete ezzel a korábbi négyszerese lett, és létrejött a világ egyik legnagyobb és legforgalmasabb reptere. Tavaly több mint 70 millió utas fordult meg ott, és a világ 190 városába startoltak onnan járatok. És a fejlesztéseknek nincs vége: a meglévő területet további 650 hektárral megnövelik, mert a prognózisok szerint 2034-re átlépik a százmillió utasos álomhatárt.

Svalbard

Svalbard területe kétharmada Magyarországénak, viszont háromezren sem laknak rajta, mert a sziget nagyjából félúton van az Északi-sark és Norvégia kontinentális része közt. A reptere, a Longyear a legészakibb a világon, ahová még menetrend szerinti járatok indulnak. 1975 óta üzemel, azóta picit kevésbé érezhetik elszigeteltnek magukat az őslakosok, olyannyira, hogy 2015-ben már 82 ezren landoltak a Svalbard Airporton. Mondjuk nem maradtak sokáig, mert a sziget inkább a sarkkörre igyekvők utolsó átszállóhelye.

Phoenix-Mesa

Egykor az Egyesült Államok légierejének támaszpontja volt a Phoenix-Mesa Gateway Airport, amely most részben egyetemi campus, részben megmaradt reptérnek. A katonák 1993-ban szereltek le, majd a terület egy részén az Arizonai Egyetem megnyitotta a politechnikai karát, és a Chandler-Gilbert Közösségi Főiskola is nyitott egy campust. Az állandó légi járatok 2007-től indultak be a Phoenix-Mesán, amely 2014-re bekerült az USA 40 legforgalmasabb reptere közé. Folyamatosan egyre több utas fordul meg erre, tavaly 1,4 milliónál állt meg a számláló.

Paro

A Bhutáni Királyságnak egyetlen nemzetközi reptere van, ott is csak néhány pilóta képes letenni a gépet. Nem az a gond, hogy alig két kilométeres kifutópályán kell landolni, két és fél kilométerrel a tengerszint felett; inkább a környező öt és fél kilométeres hegyek okoznak kellemetlenségeket, no meg a zord tény: a reptér felé egy keskeny völgyben visz a légi folyosó, ám a kifutópálya előtt 490 méterrel még át kell repülni egy hegygerinc felett. Addig nem is nagyon látni semmit a célállomásból, kész szerencse, hogy nincs radar, azaz a rádióirányítás sem segíthet. Isten hozott a Paro Airporton. Azért 2012-ben csak eljutott 181 ezer ember a repülőtérre (onnan meg még tovább is), azóta pedig Kate Middleton és Vilmos herceg is épségben megjárta.

Makaó

Bolondos ötletnek tűnhetett a tenger feltöltésével nyert földre repteret építenie az átlagos budapesti kerület nagyságú egykori portugál gyarmatnak. Annál is inkább, mert akadt a közelben néhány komoly nagyváros: Hongkong, Sencsen és Kanton. 1995-ben azért csak megépült a légikikötő, ráadásul elég szépen beindult rajta az élet, tavaly már több mint hat és félmillióan vették igénybe a szolgáltatásait, nyilván többnyire a kaszinóváros kedvéért. A helyi kormányhivatalnokok azonban máris azon törik a fejüket, hogy feltöltenének még egy kis tengerpartot, mert 15 millió utast látnának szívesen a 650 ezres városban.

(Forrás: Blueprint)

Close