Close
Mindenkinek olyan évet kívánunk, mint amilyen a hazai divat- és dizájnágazatnak volt

Mindenkinek olyan évet kívánunk, mint amilyen a hazai divat- és dizájnágazatnak volt

Minden szempontból sikerekben gazdag évet tudhat maga mögött a Magyar Divat & Design Ügynökség.

A hazai divat- és dizájnágazat fejlesztése érdekében tevékenykedő szakmai szervezet közreműködésével tavaly nyolc nemzetközi szakmai eseményen, illetve tizennyolc hazai rendezvényen mintegy százötvenhárom magyar márka vehetett részt, amivel több tízezer emberhez sikerült eljuttatni a magyar termékek hírnevét külföldön és itthon is.

Az ügynökség által szervezett oktatási programokon nyolcvan hazai és nemzetközi szakember vett részt, ezeken a mentorprogramokon pedig 2019-ben több mint harminc márka volt jelen, továbbá a szakmai kapcsolatépítés érdekében két nemzetközi szervezettel kötött együttműködési megállapodást az ügynökség.

A tavalyi év számos szempontból kiemelkedőnek számít a 2018 augusztusában alapított Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) életében: alig egyéves története során – az eredeti célkitűzésekkel összhangban – több tízezer hazai és nemzetközi érdeklődőnek mutathatták be a magyar forma- és divattervezők termékeit és kollekcióit. 2019-ben összesen huszonhat hazai és nemzetközi rendezvényt szervezett, illetve koordinált az MDDÜ, a divat területén nyolcvanhárom, míg a dizájn területén hetven márka vett részt valamilyen, az ügynökséghez köthető eseményen. Az ügynökség tizennyolc hazai rendezvényén idén közel tizenkétezer ember vett részt, a nyolc nemzetközi eseményre érkező látogatók száma több ezres nagyságrendűre becsülhető.

A divatipari stratégiai munkaanyag sikeres összeállítása után 2019 februárjában a Camera Nazionale della Moda Italianával kötött hároméves stratégiai megállapodásnak köszönhetően a nemzetközi divatmentoringban részt vevő hat mentorált márka vehetett részt a Milano Fashion Weeken, a magyar márkák állandó kiállítására mindkét alkalommal több ezren voltak kíváncsiak, a divatbemutatók pedig teltházasak voltak.

A sikeres külföldi jelenléthez elengedhetetlen a legalább háromszori megjelenés egy eseményen, ezért az ügynökség létrehozta a Budapest Select ernyőmárkát a magyar termékek könnyebb beazonosíthatósága érdekében.

Ennek oka, hogy a koordinált, egységes megjelenés és kommunikáció sokkal erősebb benyomást kelt, mintha a márkák önállóan jelennének meg, így mind a divat-, mind pedig a formatervezők márkái ezen név alatt szerepelnek Magyarországon kívül, megtartva ugyanakkor egyediségüket.

Eddig bármilyen külföldi eseményen szerepelt a Budapest Select ernyőmárka – akár divat, akár dizájn területén – a visszajelzések minden esetben nagyon pozitívok voltak. A nemzetközi divatmentoringban részt vevő divattervezők munkájával kapcsolatban a külföldi divatszakemberek elmondták, hogy a magyar kollekciók már most azon a szinten vannak minőségben és kreativitásban, hogy bármelyik nemzetközi showroomban helyet kaphatnának, míg a magyar formatervezési tárgyak sikere elsősorban abban rejlik, hogy egyszerre ötvöződnek a hagyományos és a kortárs elemek, ezzel egy egyedi, jól megkülönböztethető képet közvetítve Magyarország kreatív oldaláról.

A divat divízió eseményei fontos részét képezték az ügynökség naptárának, hiszen 2019 márciusában és novemberében is megrendezték a Budapest Central European Fashion Weeket. A novemberi divathét minden elvárást túlszárnyalt: sikerült megduplázni a meghívott nemzetközi influencerek, újságírók és a külföldi – például olasz, mexikói, orosz – buyerek számát (összesen hetven fő), illetve több mint százötven hazai újságíró, fotós, videós jött el a három nap alatt, hogy hírt adjon a magyar tervezők legújabb kollekciójáról. Közel hatezer embert látott vendégül az MDDÜ, azaz idén több mint ezer fővel látták többen a divatbemutatókat, mint az előző években. A külföldi sajtóban több mint harminc cikk született, többek között az amerikai Forbes-ban, Vanity Fair-ben és az újhullámos Kunst Magazin-ban, illetve a Harper’s Bazaar Arabiá-ban.

A Budapest Central European Fashion Week kísérőeseményeként először rendezte meg hagyományteremtő céllal az ügynökség a Budapest Fashion & Tech Summit elnevezésű egynapos konferenciáját a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, ahol nemzetközi szinten elismert szakemberek tartottak előadásokat a divatipart érintő olyan aktuális témákban, mint a fenntarthatóság, illetve a digitalizáció és az innovatív üzleti megoldások.

Fontos megemlíteni az egyéb programokat, amik szintén a tavalyi év mérföldkövei voltak, mint a Budapest Fashion and Design Nights, melynek fő célja a budapesti divatélet felpezsdítése, a kortárs divatra nyitott vásárlók figyelmének felkeltése a minőségi, hazai és egyedi termékek iránt, illetve a Fashion Flash, ami szakmán belüli párbeszéd elindítására, az intenzív vélemény- és tapasztalatcserére fókuszál a szakterület iránt érdeklődők számára. A dizájndivízió számára is jelentős állomásokat foglalt magába az elmúlt év, számos sikert könyvelhet el a magyar formatervezési ipar az ügynökség munkájának köszönhetően.

Nemzetközi eseményeket tekintve kiemelkedőnek számított 2019, hiszen tizenegy, szakmai zsűri által kiválasztott hazai dizájner sikerrel képviselte hazánkat a London Design Fairen, illetve magyar formatervezők vettek részt a Brera Design Districten és a Paris Design Weeken is az ügynökség koordinálásában.

Az ügynökség a hazai dizájnipar nemzetközi ismertségének és elismertségének növelésének érdekében csatlakozott az idén már négy helyszínen lezajlott Budapest Design Week programjaihoz, illetve sikerrel rendezte meg a dizájn Dialog eseményeit, amelyeknek célja a hazai szakemberek bevonásával az általános edukáció a dizájn iránt érdeklődőknek.

A stratégiai munkaanyagban szereplő célokkal összhangban 2019 márciusában stratégiai megállapodást kötött egymással a Hiventures, valamint a Magyar Divat & Design Ügynökség. Az együttműködés célja a magyarországi divat- és dizájnipari ágazat fellendítése, valamint egy értékteremtő hazai divat- és dizájnipari startup ökoszisztéma kialakítása. A felek a megállapodás értelmében kölcsönös szakmai támogatást nyújtanak egymásnak a divat és dizájn területén tevékenykedő startupokat érintő programjaikban, illetve közösen alakítják a terület fejlesztésével kapcsolatos elképzeléseiket.

Mind a divat, mind a dizájn területén elindult egy hazai és egy nemzetközi mentorprogram, a hazai program célja a stabil magyar márkák létrejöttének segítése, a nemzetközi program pedig többek között a tervezők üzleti tudásának fejlesztésére, a hosszútávú sikerre fókuszál a nemzetközi piacra lépés érdekében. A programok kialakítását több hónapos felmérés és előkészítés előzte meg és az ügynökség több iparági szereplővel közösen együtt határozta meg a legfontosabb irányelveket, így a képzés többek közt a termékfejlesztés, brand management és kommunikáció, üzleti tervezés és márkaépítés témaköreire fókuszál, egyéni igények alapján. A megfelelő szakmai támogatás érdekében közel nyolcvan hazai és nemzetközi szakember vett részt a mentoring oktatási programjában, amiken 2019-ben több mint harminc márka vehetett részt.

Integratív szervezetként az ügynökség kiemelt célja a divat- és dizájniparágban tevékenykedő hazai és nemzetközi szereplők közötti hatékony szakmai koordináció megvalósítása. Ennek érdekében az MDDÜ folyamatosan bővíti a külföldi partnerkapcsolatait, és ezen a területen is számos eredményt sikerült elérni 2019-ben. Szakmai együttműködést kötöttek az olasz Istituto Europeo di Design nevű oktatási szervezettel egy közös mentorprogram, a Design Speed kialakítására, és az MDDÜ csatlakozott még a World Design Organization (WDO), The Bureau of European Design Associations (BEDA) nemzetközi szervezetekhez is, illetve együttműködési megállapodást kötött a Magyar Bútor és Faipari Szövetség szervezetével a modern magyar bútoripar, illetve a divat- és dizájnipari hazai szereplőinek szakmai támogatásának céljából.

2020-ban folytatódik a minőségi szakmai munka, az idei évben a gyártói kapacitás felmérése történik, és nagy erőkkel dolgozik az ügynökség egy olyan fejlesztési terv kidolgozásán, ami megfelelő válaszokat ad a szakma kihívásaira, illetve a tavalyi év során előkészített tradicionális gyártói üzletstratégia-fejlesztés, és a hiányszakmáknak számító iparági szakmunkák presztízsének helyreállítása is fontos fókusz lesz. További cél az erőforrások hiányának leküzdése, a tavalyi évben a Hiventures-szel kötött stratégiai megállapodás ebből a szempontból is kiemelkedő jelentőségű, hiszen a tehetséges tervezőket a jövőben továbbra is sikerrel tudja finanszírozni majd a tőkealapkezelő.

Ez is érdekelhet:

A kaland folytatódik
Megjelent a Roadster magazin második nyomtatott kiadása, amelyben ismét olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szebb lett, mint az első szám, reméljük, neked is tetszeni fog. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom