Close
Lehet, hogy pont ez kellett a hazai divat- és dizájniparnak?

Lehet, hogy pont ez kellett a hazai divat- és dizájniparnak?

Senki előtt nem kérdéses, hogy a hazai divat- és dizájnszcéna tele van komoly tehetségekkel. Az sem titok, hogy a tehetség és egy jó ötlet még kevés az igazi sikerhez. Szükség van még a hazai és főképpen a nemzetközi piac alapos ismeretére, tisztában kell lenni az üzletvezetés, a brandépítés, a sikeres kommunikáció alapjaival, és még sorolhatnánk. A Magyar Divat- és Design Ügynökség (MDDÜ) mentorprogramja abban segít, hogy a komoly potenciállal rendelkező tervezők szintet léphessenek, és kihozhassák magukból és vállalkozásaikból a maximumot. Megkérdeztük, mit kell tudni a Design Start programról, és hogy mit kapnak azok, akik részt vesznek benne.

– Milyen céllal jött létre az MDDÜ mentorprogramja?

– A Design Start nevű mentorprogram célja a tehetséges magyar dizájnerek szakmai támogatása, ezáltal sikeres magyar dizájnmárkák létrejöttének elősegítése. Megalakulásunk óta folyamatosan arra törekszünk, hogy megfelelő szakmai támogatást biztosítsunk az iparág szereplőinek, ezáltal elismertté téve a magyar designipart, mind a hazai, mind a külföldi piac számára. A program során a szakemberek az üzletfejlesztéshez elengedhetetlen tudást adnak át a dizájnereknek, akik ezt személyre szabott formában kapják meg. A szakmában ismert és elismert mentorok segítségével tudják feldolgozni és gyakorlatban alkalmazni az elhangzott értékes információkat a tervezők. Ezáltal olyan értékes tapasztalatra és tudásra tesznek szert, amik elengedhetetlenek az üzleti fejlődéshez, mint például üzleti tervezés, a finanszírozás, a kommunikáció alapjai, a marketing és digitális technológia, a márkaépítés és a dizájnkommunikáció, valamint jogi témakörök.

Tapasztalatunk és visszajelzések szerint mind a divat-, mind a dizájniparágban az oktatásra egyaránt jellemző, hogy nagyon erős szakmai képzést kapnak a tervezők, azonban az egyéb területek – mint a kommunikáció vagy egy üzleti modell felállítása – még fejlesztésre szorulnak.

Mind a hazai, mind a nemzetközi rendezvényeken azt a visszajelzést kaptuk, hogy a magyar dizájnerek nagyon kreatívak és jó minőségben állítanak elő termékeket, ennek köszönhetően a nemzetközi piacokon is megállják a helyüket. A tervezőknek ugyanakkor egy-egy tárgy megalkotásakor sok szempontot kell figyelembe venniük annak érdekében, hogy üzletileg stabilak legyenek, és nagy hangsúlyt kell fektetniük a márka kommunikációjára is. Ebben segít nekik a mentorprogram.

– Kik döntenek arról, hogy kik vehetnek részt benne?

– A mentorprogram célja, hogy támogassa azokat a dizájnereket, akik képesek olyan magas színvonalú tárgyak megalkotására, amelyek nemzetközi kereskedelmi kiállításokon való megjelenésre is alkalmasak, valamint tovább erősítik a Magyarország kimagasló kreativitásáról alkotott általános képet. A programba kiválasztott dizájnerek olyan tehetségek, akik a mentorprogram elvégzése után képesek lesznek hazai és nemzetközi szinten is elismert márkákká válni.

– Augusztusban tíz brand került be a mentorprogramba. Kik ők?

– A kiválasztott dizájnerek alkotásai a dizájn széles skáláját lefedik, vannak köztük székek, lámpák, egyedi tálalókészletek, kerámiák, papír újrahasznosításából készült lakberendezési tárgyak, fémtárgyak:
• 4MS design – székek
• az UPLUX – lámpák
• Fű Borbála – egyedi tálalókészlet
• Paper Up!
• Bárány Anna – papír újrahasznosításából készült lakberendezési tárgyak,
• PDSIGN – fémtárgyak
• Fülöp Fruzsina Design – kerámia

Bárány Anna

– Milyen tevékenység zajlott eddig ezekkel a brandekkel?

– A Design Start egy háromlépcsős mentoringprogram, az első szakasz az előadások, workshopok lépcsője. Ez egy hat modulból álló előadássorozat üzleti tervezés, finanszírozás, a kommunikáció alapjai, a marketing és digitális technológia, márkaépítés és dizájnkommunikáció, valamint jogi témakörökben, amit a terület méltó képviselői tartanak a mentoráltaknak, esetenként akár one-on-one formában is, a teljesen személyre szabott oktatás érdekében, illetve folyamatosan zajlottak ebben az időszakban is a személyes konzultációk. A lényeg minden esetben az volt, hogy a mentoráltak a saját szintjüknek megfelelő tudásra tegyenek szert ez idő alatt.

Tanulmányút a meisseni porcelánmanufaktúrába

Ezután jött a második szakasz, a study tourok, tanulmányutak, ami alatt a mentoráltak nemzetközi gyár- és kiállításlátogatásokon vettek részt, a saját szakmai érdeklődésükre szabva, fejlett dizájnipari kultúrával rendelkező európai városokban, négyfős csoportokra osztva. A résztvevő gyárak közül ki kell emelnünk például a meisseni porcelángyárat, mivel ez a világ egyetlen múzeuma amely betekintést enged a Meissen Porcelán 1710 óta folyamatosan változó trendjeibe.

A meisseni porcelánmanufaktúrában
A Grassimessén Lipcsében

Kiállítások közül kiemelkedő a párizsi Maison et Objet nemzetközi dizájn szakvásár, ahol Anne Moreau, a vásár értékesítési vezetőjének segítségével betekintést nyerhettek a mentoráltak a vásár felépítésébe, részletesen kitérve a mentoráltak profiljába vágó pavilonokra és azok kiállítóira. Amellett, hogy a franciaországi formatervezői és vásárlói specifikumokat is megismerhették a mentoráltak, a nemzetközi, szakmai, B2B vagy üzleti vásár általános ismereteit és hátterét is elsajátíthatták. Párizsban a résztvevő márkák képviselőinek lehetőségük nyílt a Philippe Hurel showroom megtekintésére, valamint kimerítő beszélgetésre az elismert francia dizájnerrel, Terence Mesguich-vel, a dizájnstúdió művészeti vezetőjével.

Phillipe Hurel showroomjában

A látogatások több szempontból voltak nagyon hasznosak a mentoráltak szakmai ismereteinek szélesítésére. Inspiráló dizájnerekkel találkozhattak, beszélgethettek velük, láthatták műhelyeiket, és megtapinthatták munkáikat. Amellett, hogy dizájnfilozófiailag és emberileg is sokat adott a mentoráltaknak a műhelylátogatások, beleláthattak a francia szakmai dizájnközösség működésébe.

Ezután az európai körút után érkeztünk el az a programban az utolsó lépcsőhöz, a szakmai gyakorlathoz, amikor elismert szakemberekhez és brandekhez kapcsoljuk az immáron értékes tudással felvértezett fiatalokat. A gyakornoki program célja a gyártó és formatervező közötti együttműködések megteremtése és ösztönzése. Eddig a 4MS design tervezőpárosa a Kanizsa Trend bútorgyárban, Bárány Anna és Fű Borbála kerámiatervezők a Hollóházi Porcelángyárban, Fülöp Fruzsina dizájner, okleveles formatervező a KAZA Concrete szentendrei gyárában töltött el két értékes hetet. A szakmai gyakorlat során a gyár részéről egy vagy több, elhivatott, kiemelt szakmai kvalitásokkal bíró mentor is támogatja a dizájnereket.

Fülöp Fruzsina

– Mire a legbüszkébb eddig az MDDÜ?

– Nehéz lenne egy konkrét eseményt vagy programot kiemelni, hiszen rengeteg olyan történet van már a hátunk mögött, amire kellően büszkék lehetünk. Sikeresen elindítottuk mindkét divíziónk területén a hazai és nemzetközi mentorprogramunkat, a divat területén szakmai partnerünk a Camera Nazionale della Moda Italiana, a dizájn nemzetközi mentorprogramjában pedig az Istituo Europeo di Design az oktatószervezet. A nemzetközi divatmentoringnak köszönhetően már második alkalommal vehettek részt a mentoráltjaink a Milano Fashion Weeken.

A dizájndivíziónkra is nagyon büszkék lehetünk, hiszen a Budapest Select ernyőmárka alatt idén a Brerán, a Paris Design Weeken és a London Design Fairen is sikeresen szerepeltek a magyar márkák. Idén negyedik alkalommal rendeztük meg a Budapest Central European Fashion Weeket, amire közel hatezren voltak kíváncsiak. Egy fontos side eventje is volt a divathétnek, hiszen most rendeztük meg először az egynapos konferenciává bővített Budapest Fashion & Tech Summitot.

Folyamatosan törekszünk arra, hogy olyan szakmai segítséget nyújtsunk az iparági szereplőknek, amik továbbfejleszthetik a magyar divat és formatervezési piacot, illetve megalapozzák a magyar termékek hírnevét külföldön is, annak érdekében, hogy hosszútávon Budapestet, mint divat és dizájn régiós központot azonosítsák majd a szakma külföldi képviselői.

– Hogyan szerepeltek eddig külföldön azok a brandek, amiket az MDDÜ támogat?

– Lényegében eddig bármilyen külföldi eseményen szerepelt a Budapest Select ernyőmárkánk, akár divat-, akár dizájnterületen, a visszajelzések minden esetben nagyon pozitívok voltak.

A London Design Fair és a Brera szervezői hangsúlyozták, abszolút helye van a magyar formatervezési tárgyaknak a külföldi piacon,

míg a nemzetközi divatmentoringban résztvevő divattervezők munkájával kapcsolatban az a visszajelzés érkezett, hogy a magyar kollekciók már most azon a szinten vannak minőségben és kreativitásban, hogy bármelyik nemzetközi showroomban helyet kaphatnának. A nemzetközi szakemberek minden eseménynél kiemelik, hogy a magyar formatervezési tárgyakban egyszerre ötvöződnek a hagyományos és a kortárs elemek, ezzel egy egyedi, jól megkülönböztethető képet közvetítve Magyarország kreatív oldaláról.

– Mik az eddigi visszajelzések a programban résztvevő brandektől? Mennyire érzik pozitívnak a programot?

– A mentoráltakkal folyamatos a személyes kapcsolattartás. A visszajelzéseik alapján azt mondhatjuk, sikeres a program, új dimenziók nyílnak meg előttük, hatalmas lökést ad számukra a mentoring. Ráadásul a workshopok által, a programban résztvevő szakemberektől elsajátítható az a fajta gondolkodás, tudásanyag, amely a kortárs tervezői közegben való érvényesüléshez szükséges, tehát kezdenek úgy tekinteni a munkájukra, mint egy igazi üzleti vállalkozásra, és épp ez volt a célunk, hogy azt a tudást átadjuk nekik, amivel megfelelően tudnak érvényesülni a piacon is.

Az alábbi néhány visszajelzés pedig hűen tükrözi a program sikerességét.

Gungl Tibor és a Design Start

„A mentorprogram hatására egy teljesen új projektbe kezdek, olyan anyagokkal, amelyekre korábban nem is gondoltam. Új dimenziók nyíltak meg előttem, hatalmas lökést adott. Ráadásul a workshopok által, a programban résztvevő szakemberektől elsajátítható az a fajta gondolkodás, tudásanyag, amely a kortárs tervezői közegben való érvényesüléshez szükséges. Mindenkinek csak ajánlani tudom!”

Gungl Tibor, az Uplux alapítója

Koralevics Rita és a Design Start

„Én már öregnek számítok a mentoráltak között, nagyjából hét éve egyedül viszem a Paper Up!-ot, ennek részeként a tervezést, gyártást és az eladást is, ami természetesen sok nehézséggel járt. Utólag már mindennek látszik az értelme, a hibák, rossz lépések a folyamat természetes velejárói. Mostanra – és ebben a mentorprogramnak is nagy szerepe van – végre kezdek úgy tekinteni a munkámra, mint egy igazi üzleti vállalkozásra. Éppen ezért mindenkinek ajánlom a jelentkezést, aki bizonytalan, elakadt, de hisz magában, csak hiányzik a tisztánlátás és a bátorság ahhoz, hogy továbbmenjen.”

Koralevics Rita, Paper Up!

Fű Borbála és a Design Start

„Szerintem a program nagyon jól leköveti azokat a fontos pontokat, amiken minden induló vállalkozás végigmegy. Olyan kérdéskörökben kaphatunk szakértői válaszokat, amik elengedhetetlenek a vállalkozói léthez és a továbblépéshez. Szerintem nagyon jó, hogy személyre szabható programot lehet kialakítani minden tervezőnek, attól függően, milyen gyorsan akar fejlődni, neki épp mi a legfontosabb. Mindenki abban fejlődik, amiben szeretne, ahol éppen tart.”

Fű Borbála

– Milyen eredményeket várnak közép- és hosszútávon, mondjuk öt és tíz év múlva a mentorprogramtól?

– A mentorprogram célja, hogy támogassa azokat a dizájnereket, amelyek képesek olyan magas színvonalú tárgyak megalkotására, melyek nemzetközi kereskedelmi kiállításokon való megjelenésre is alkalmasak, valamint tovább erősítik a Magyarország kimagasló kreativitásáról alkotott általános képet. Jövőre folytatódik a mentorprogram, így bízunk benne, hogy egyre több magyar dizájnernek tudunk szakmai támogatást nyújtani, akik a program teljesítése után méltón öregbíthetik a hazánkról alkotott képet, és

hozzájárulnak ahhoz a hosszútávú célhoz is, hogy Budapest a régió divat- és dizájnközpontja legyen.

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Magyar Divat & Design Ügynökség Nonprofit Zrt.

FOLYTASD EZZEL
Ezért a magyar ékszertervezőért rajonganak New Yorkban
Ezért tart több mint száz éve a barcelonai Sagrada Família megépítése
Rendeld meg a Roadster magazin 6. számát!
Őszi-téli lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 224 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
Négy különleges whisky a whiskykészítés bölcsőjéből, a hűvös Skóciából...
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom