Lehet, hogy pont ez kellett a hazai divat- és dizájniparnak?

Senki előtt nem kérdéses, hogy a hazai divat- és dizájnszcéna tele van komoly tehetségekkel. Az sem titok, hogy a tehetség és egy jó ötlet még kevés az igazi sikerhez. Szükség van még a hazai és főképpen a nemzetközi piac alapos ismeretére, tisztában kell lenni az üzletvezetés, a brandépítés, a sikeres kommunikáció alapjaival, és még sorolhatnánk. A Magyar Divat- és Design Ügynökség (MDDÜ) mentorprogramja abban segít, hogy a komoly potenciállal rendelkező tervezők szintet léphessenek, és kihozhassák magukból és vállalkozásaikból a maximumot. Megkérdeztük, mit kell tudni a Design Start programról, és hogy mit kapnak azok, akik részt vesznek benne.

– Milyen céllal jött létre az MDDÜ mentorprogramja?

– A Design Start nevű mentorprogram célja a tehetséges magyar dizájnerek szakmai támogatása, ezáltal sikeres magyar dizájnmárkák létrejöttének elősegítése. Megalakulásunk óta folyamatosan arra törekszünk, hogy megfelelő szakmai támogatást biztosítsunk az iparág szereplőinek, ezáltal elismertté téve a magyar designipart, mind a hazai, mind a külföldi piac számára. A program során a szakemberek az üzletfejlesztéshez elengedhetetlen tudást adnak át a dizájnereknek, akik ezt személyre szabott formában kapják meg. A szakmában ismert és elismert mentorok segítségével tudják feldolgozni és gyakorlatban alkalmazni az elhangzott értékes információkat a tervezők. Ezáltal olyan értékes tapasztalatra és tudásra tesznek szert, amik elengedhetetlenek az üzleti fejlődéshez, mint például üzleti tervezés, a finanszírozás, a kommunikáció alapjai, a marketing és digitális technológia, a márkaépítés és a dizájnkommunikáció, valamint jogi témakörök.

Tapasztalatunk és visszajelzések szerint mind a divat-, mind a dizájniparágban az oktatásra egyaránt jellemző, hogy nagyon erős szakmai képzést kapnak a tervezők, azonban az egyéb területek – mint a kommunikáció vagy egy üzleti modell felállítása – még fejlesztésre szorulnak.

Mind a hazai, mind a nemzetközi rendezvényeken azt a visszajelzést kaptuk, hogy a magyar dizájnerek nagyon kreatívak és jó minőségben állítanak elő termékeket, ennek köszönhetően a nemzetközi piacokon is megállják a helyüket. A tervezőknek ugyanakkor egy-egy tárgy megalkotásakor sok szempontot kell figyelembe venniük annak érdekében, hogy üzletileg stabilak legyenek, és nagy hangsúlyt kell fektetniük a márka kommunikációjára is. Ebben segít nekik a mentorprogram.

– Kik döntenek arról, hogy kik vehetnek részt benne?

– A mentorprogram célja, hogy támogassa azokat a dizájnereket, akik képesek olyan magas színvonalú tárgyak megalkotására, amelyek nemzetközi kereskedelmi kiállításokon való megjelenésre is alkalmasak, valamint tovább erősítik a Magyarország kimagasló kreativitásáról alkotott általános képet. A programba kiválasztott dizájnerek olyan tehetségek, akik a mentorprogram elvégzése után képesek lesznek hazai és nemzetközi szinten is elismert márkákká válni.

– Augusztusban tíz brand került be a mentorprogramba. Kik ők?

– A kiválasztott dizájnerek alkotásai a dizájn széles skáláját lefedik, vannak köztük székek, lámpák, egyedi tálalókészletek, kerámiák, papír újrahasznosításából készült lakberendezési tárgyak, fémtárgyak:
• 4MS design – székek
• az UPLUX – lámpák
• Fű Borbála – egyedi tálalókészlet
• Paper Up!
• Bárány Anna – papír újrahasznosításából készült lakberendezési tárgyak,
• PDSIGN – fémtárgyak
• Fülöp Fruzsina Design – kerámia

Bárány Anna

– Milyen tevékenység zajlott eddig ezekkel a brandekkel?

– A Design Start egy háromlépcsős mentoringprogram, az első szakasz az előadások, workshopok lépcsője. Ez egy hat modulból álló előadássorozat üzleti tervezés, finanszírozás, a kommunikáció alapjai, a marketing és digitális technológia, márkaépítés és dizájnkommunikáció, valamint jogi témakörökben, amit a terület méltó képviselői tartanak a mentoráltaknak, esetenként akár one-on-one formában is, a teljesen személyre szabott oktatás érdekében, illetve folyamatosan zajlottak ebben az időszakban is a személyes konzultációk. A lényeg minden esetben az volt, hogy a mentoráltak a saját szintjüknek megfelelő tudásra tegyenek szert ez idő alatt.

Tanulmányút a meisseni porcelánmanufaktúrába

Ezután jött a második szakasz, a study tourok, tanulmányutak, ami alatt a mentoráltak nemzetközi gyár- és kiállításlátogatásokon vettek részt, a saját szakmai érdeklődésükre szabva, fejlett dizájnipari kultúrával rendelkező európai városokban, négyfős csoportokra osztva. A résztvevő gyárak közül ki kell emelnünk például a meisseni porcelángyárat, mivel ez a világ egyetlen múzeuma amely betekintést enged a Meissen Porcelán 1710 óta folyamatosan változó trendjeibe.

A meisseni porcelánmanufaktúrában
A Grassimessén Lipcsében

Kiállítások közül kiemelkedő a párizsi Maison et Objet nemzetközi dizájn szakvásár, ahol Anne Moreau, a vásár értékesítési vezetőjének segítségével betekintést nyerhettek a mentoráltak a vásár felépítésébe, részletesen kitérve a mentoráltak profiljába vágó pavilonokra és azok kiállítóira. Amellett, hogy a franciaországi formatervezői és vásárlói specifikumokat is megismerhették a mentoráltak, a nemzetközi, szakmai, B2B vagy üzleti vásár általános ismereteit és hátterét is elsajátíthatták. Párizsban a résztvevő márkák képviselőinek lehetőségük nyílt a Philippe Hurel showroom megtekintésére, valamint kimerítő beszélgetésre az elismert francia dizájnerrel, Terence Mesguich-vel, a dizájnstúdió művészeti vezetőjével.

Phillipe Hurel showroomjában

A látogatások több szempontból voltak nagyon hasznosak a mentoráltak szakmai ismereteinek szélesítésére. Inspiráló dizájnerekkel találkozhattak, beszélgethettek velük, láthatták műhelyeiket, és megtapinthatták munkáikat. Amellett, hogy dizájnfilozófiailag és emberileg is sokat adott a mentoráltaknak a műhelylátogatások, beleláthattak a francia szakmai dizájnközösség működésébe.

Ezután az európai körút után érkeztünk el az a programban az utolsó lépcsőhöz, a szakmai gyakorlathoz, amikor elismert szakemberekhez és brandekhez kapcsoljuk az immáron értékes tudással felvértezett fiatalokat. A gyakornoki program célja a gyártó és formatervező közötti együttműködések megteremtése és ösztönzése. Eddig a 4MS design tervezőpárosa a Kanizsa Trend bútorgyárban, Bárány Anna és Fű Borbála kerámiatervezők a Hollóházi Porcelángyárban, Fülöp Fruzsina dizájner, okleveles formatervező a KAZA Concrete szentendrei gyárában töltött el két értékes hetet. A szakmai gyakorlat során a gyár részéről egy vagy több, elhivatott, kiemelt szakmai kvalitásokkal bíró mentor is támogatja a dizájnereket.

Fülöp Fruzsina

– Mire a legbüszkébb eddig az MDDÜ?

– Nehéz lenne egy konkrét eseményt vagy programot kiemelni, hiszen rengeteg olyan történet van már a hátunk mögött, amire kellően büszkék lehetünk. Sikeresen elindítottuk mindkét divíziónk területén a hazai és nemzetközi mentorprogramunkat, a divat területén szakmai partnerünk a Camera Nazionale della Moda Italiana, a dizájn nemzetközi mentorprogramjában pedig az Istituo Europeo di Design az oktatószervezet. A nemzetközi divatmentoringnak köszönhetően már második alkalommal vehettek részt a mentoráltjaink a Milano Fashion Weeken.

A dizájndivíziónkra is nagyon büszkék lehetünk, hiszen a Budapest Select ernyőmárka alatt idén a Brerán, a Paris Design Weeken és a London Design Fairen is sikeresen szerepeltek a magyar márkák. Idén negyedik alkalommal rendeztük meg a Budapest Central European Fashion Weeket, amire közel hatezren voltak kíváncsiak. Egy fontos side eventje is volt a divathétnek, hiszen most rendeztük meg először az egynapos konferenciává bővített Budapest Fashion & Tech Summitot.

Folyamatosan törekszünk arra, hogy olyan szakmai segítséget nyújtsunk az iparági szereplőknek, amik továbbfejleszthetik a magyar divat és formatervezési piacot, illetve megalapozzák a magyar termékek hírnevét külföldön is, annak érdekében, hogy hosszútávon Budapestet, mint divat és dizájn régiós központot azonosítsák majd a szakma külföldi képviselői.

– Hogyan szerepeltek eddig külföldön azok a brandek, amiket az MDDÜ támogat?

– Lényegében eddig bármilyen külföldi eseményen szerepelt a Budapest Select ernyőmárkánk, akár divat-, akár dizájnterületen, a visszajelzések minden esetben nagyon pozitívok voltak.

A London Design Fair és a Brera szervezői hangsúlyozták, abszolút helye van a magyar formatervezési tárgyaknak a külföldi piacon,

míg a nemzetközi divatmentoringban résztvevő divattervezők munkájával kapcsolatban az a visszajelzés érkezett, hogy a magyar kollekciók már most azon a szinten vannak minőségben és kreativitásban, hogy bármelyik nemzetközi showroomban helyet kaphatnának. A nemzetközi szakemberek minden eseménynél kiemelik, hogy a magyar formatervezési tárgyakban egyszerre ötvöződnek a hagyományos és a kortárs elemek, ezzel egy egyedi, jól megkülönböztethető képet közvetítve Magyarország kreatív oldaláról.

– Mik az eddigi visszajelzések a programban résztvevő brandektől? Mennyire érzik pozitívnak a programot?

– A mentoráltakkal folyamatos a személyes kapcsolattartás. A visszajelzéseik alapján azt mondhatjuk, sikeres a program, új dimenziók nyílnak meg előttük, hatalmas lökést ad számukra a mentoring. Ráadásul a workshopok által, a programban résztvevő szakemberektől elsajátítható az a fajta gondolkodás, tudásanyag, amely a kortárs tervezői közegben való érvényesüléshez szükséges, tehát kezdenek úgy tekinteni a munkájukra, mint egy igazi üzleti vállalkozásra, és épp ez volt a célunk, hogy azt a tudást átadjuk nekik, amivel megfelelően tudnak érvényesülni a piacon is.

Az alábbi néhány visszajelzés pedig hűen tükrözi a program sikerességét.

Gungl Tibor és a Design Start

„A mentorprogram hatására egy teljesen új projektbe kezdek, olyan anyagokkal, amelyekre korábban nem is gondoltam. Új dimenziók nyíltak meg előttem, hatalmas lökést adott. Ráadásul a workshopok által, a programban résztvevő szakemberektől elsajátítható az a fajta gondolkodás, tudásanyag, amely a kortárs tervezői közegben való érvényesüléshez szükséges. Mindenkinek csak ajánlani tudom!”

Gungl Tibor, az Uplux alapítója

Koralevics Rita és a Design Start

„Én már öregnek számítok a mentoráltak között, nagyjából hét éve egyedül viszem a Paper Up!-ot, ennek részeként a tervezést, gyártást és az eladást is, ami természetesen sok nehézséggel járt. Utólag már mindennek látszik az értelme, a hibák, rossz lépések a folyamat természetes velejárói. Mostanra – és ebben a mentorprogramnak is nagy szerepe van – végre kezdek úgy tekinteni a munkámra, mint egy igazi üzleti vállalkozásra. Éppen ezért mindenkinek ajánlom a jelentkezést, aki bizonytalan, elakadt, de hisz magában, csak hiányzik a tisztánlátás és a bátorság ahhoz, hogy továbbmenjen.”

Koralevics Rita, Paper Up!

Fű Borbála és a Design Start

„Szerintem a program nagyon jól leköveti azokat a fontos pontokat, amiken minden induló vállalkozás végigmegy. Olyan kérdéskörökben kaphatunk szakértői válaszokat, amik elengedhetetlenek a vállalkozói léthez és a továbblépéshez. Szerintem nagyon jó, hogy személyre szabható programot lehet kialakítani minden tervezőnek, attól függően, milyen gyorsan akar fejlődni, neki épp mi a legfontosabb. Mindenki abban fejlődik, amiben szeretne, ahol éppen tart.”

Fű Borbála

– Milyen eredményeket várnak közép- és hosszútávon, mondjuk öt és tíz év múlva a mentorprogramtól?

– A mentorprogram célja, hogy támogassa azokat a dizájnereket, amelyek képesek olyan magas színvonalú tárgyak megalkotására, melyek nemzetközi kereskedelmi kiállításokon való megjelenésre is alkalmasak, valamint tovább erősítik a Magyarország kimagasló kreativitásáról alkotott általános képet. Jövőre folytatódik a mentorprogram, így bízunk benne, hogy egyre több magyar dizájnernek tudunk szakmai támogatást nyújtani, akik a program teljesítése után méltón öregbíthetik a hazánkról alkotott képet, és

hozzájárulnak ahhoz a hosszútávú célhoz is, hogy Budapest a régió divat- és dizájnközpontja legyen.

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Magyar Divat & Design Ügynökség Nonprofit Zrt.

hfda | milano fashion week | szponzorált tartalom | design start | dizájn

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom