Megfelelő laprugóval a tökéletes vezetésért

Egy jármű rendeltetésszerű működéséhez rengeteg alkatrésznek kell megfelelően ellátnia a feladatát. Legyen szó az autó mozgatásáról vagy az úton tartásáért felelős rendszerekről, esetleg maga a vezetési élményt és kényelmet segítő elemekről, mindegyiknek a lehető legnagyobb minőséget kell képviselni. Ott vannak például a haszonjárművekben található laprugók is.

Miért van szükség egyáltalán rugókra a különböző járművekben?

A legutóbbi példánál maradva, a haszongépjárművekben is nagy szükség van különböző rugókra, például a már említett laprugókra. Egy ilyen gépnek nagy terhet kell megmozgatni, pláne munka közben, így egyáltalán nem mindegy milyen lengési tulajdonságokkal rendelkezik. Szerencsére ma már több fajta laprugó, rugóköteg érhető el a piacon, elég megnézni a Weber Autotechnik laprugóinak kínálatát, ahol láthatjuk is, hogy méretben, formában, kialakításban és gyártónként eltérő eszközzel találkozhatunk.

Ezek a rugók, avagy laprugók hatalmas szerepet játszanak a gépjármű és pótkocsi menet stabilitásában. Kitűnően alkalmazhatóak ezen a területen, ugyanis nemcsak terhet viselik, hanem kereszt- és hosszirányú erőt is egyaránt képesek felvenni.

Persze jogosan merül fel a kérdés, hogy mégis hogyan képesek minderre? A haszonjármű futóműve a folyamatos munkavégzés során be- és kirugózik, mindeközben a laprugónak mind az íveltsége, mind a két vége közötti távolság is változik. A laprugó kialakítása általában úgy van megoldva, hogy a főlapjának az egyik szeme egy fix és stabil bekötött fém vagy gumiperselyen átkötött csapszeg által csatlakozik a komplett alvázhoz, a másik vége pedig képes elmozdulni egy lengő kengyel vagy ívelt támaszték révén. De vannak olyan laprugók is /ezek minden esetben hátsó tengely laprugói/ melyek szem nélkül készülnek.

Laprugó és laprugó között is rengeteg különbség van

Ahogy azt már az előzőekben említettük, egy laprugó sok mindenben mutathat eltérést társaihoz képest, és ez így van rendjén. Járművenként változik, hogy mekkora a tömege, maga a költsége és milyen könnyen vagy éppen nehezen lehet karbantartani. Egy laprugó feladata az, hogy a jármű teljes dinamikájára hatással legyen, és ezt az előbbi tulajdonságok nagyban meghatározzák.

A jármű mérete, használati módja mind befolyásolja, hogy milyen laprugóra van végül is szükség. A klasszikus trapéz laprugókat ma már általában felváltotta a parabolikus laprugó, mely 30-50%-os súlycsökkenés mellett azonos terhet képes viselni, mint a hagyományos trapéz rugók. A “műanyag” kompozit laprugók is egyre több gépjárműben megjelentek, de a fejlesztés egy ideje semmi újat nem hozott. A kompozit laprugók terjedése megtorpant.

Miért érdemes laprugót használni?

Sokan gondolják, hogy a laprugó egy egyszerű termék, holott hatalmas tudásbázis áll a gyártás és a fejlesztés mögött. Meglepő lehet egyeseknek az összehasonlítás, de egy jó laprugót gyártani olyan feladat, mint egy jó csokoládét. Egy laprugó gyártása során pontosan megvan határozva minden munkafolyamathoz a megfelelő hőmérséklet akár edzésről, akár a forró rugóköteg lehűtéséről gondoskodó olaj hőmérsékletéről van szó. Ha ezeket betartják, csak akkor készül jó minőségű laprugó. A laprugó előnye a megbízható üzem, a nagy terhelhetőség és a csekély karbantartási igény. Hátránya pedig egyedül a súlya.

(Szponzorált tartalom)

pr

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom